Szomorú iratok (Ámos Imre - Napló, versek, vázlatfüzetek, levelezőlapok)

  • 2004. április 1.

Zene

Végtelenül szomorú kötet az 1944-ben, 37 éves korában elpusztított festőnek, Ámos Imrének a naplójából, verseiből, tábori levelezőlapjaiból és vázlatkönyveiből összeállított gyűjtemény, melyet Egri Mária adott közre. A festő életének utolsó hét évét ismerheti meg az olvasó a szövegek alapján; az első, komolyabbnak tetsző szakmai sikerektől a halálba zuhanásig tartó rövid időszakot: találkozásokat Párizs és Ukrajna között, a példakép Chagalltól a féleszű, gyilkos keretlegényekig.

Végtelenül szomorú kötet az 1944-ben, 37 éves korában elpusztított festőnek, Ámos Imrének a naplójából, verseiből, tábori levelezőlapjaiból és vázlatkönyveiből összeállított gyűjtemény, melyet Egri Mária adott közre. A festő életének utolsó hét évét ismerheti meg az olvasó a szövegek alapján; az első, komolyabbnak tetsző szakmai sikerektől a halálba zuhanásig tartó rövid időszakot: találkozásokat Párizs és Ukrajna között, a példakép Chagalltól a féleszű, gyilkos keretlegényekig.

A történet rettenetes, a könyv mégsem csak ettől oly bánatteli. Inkább attól a naiv fatalizmustól, mely a lapokról Ámos keze nyomán árad, s amely oly jellemző volt a zsidó értelmiség egy részére a két háború között. Nem is pusztán annak felismeréséről vagy ignorálásáról van (volt?) szó, miszerint a visszatérés Magyarországra vagy az ittmaradás manifeszt életveszélyt jelentett-e, nem is annak a lázálomnak vággyá-hitté realizálásáról, melynek révén a hihetetlent meg-nem-történhetővé nemesíthették, s ez erőt adott, hogy valóban a legvégső pillanatig illúziókba meneküljenek. Ámos Imre is csak legvégső mondataiban riadt rá, hogy nincs miben reménykedni. De valóban nem ez, vagyis az önvédelem hiányának ismert története teszi a könyvet igazán szomorúvá, hanem annak a finom hálónak a szorítása, mely Ámos kapcsolatainak, barátságainak, viszonyainak szálaiból szövődik, s amelyet majd a háború után - egészen napjainkig - egy manipulatív akarat reszelős-cementesre és a látszat ellenére is megtörhetetlenre keményített meg.

Ámos soraiból közvetve-közvetlenül pontos képet kapunk a magyar művészet harmincas-negyvenes évekbeli szociológiai állapotáról:

a hatalmi viszonyokról,

ezek rétegzettségéről, arról a nem különösebben bonyolult helyzetről, amiben a "vezető" iskolák, áramlatok és csoportosulások - például a Gresham köre vagy a római iskolásoké - nagy és gondos szigorral adtak (máig is) példát az önérdek-önérvényesítés pontos és hasznos technikáiból. Valóban megható, hogy Ámos milyen naivitással ismeri fel saját naivitását ebben a ridegen kiegyensúlyozatlan világban. S hogy semmit se lehessen tisztán érteni, érdemes többször is elolvasni, miképpen kísérletezett önmaga a megértetésével: válaszolni igyekezett kritikákra, felmentő szinonimákat keresett skatulyázó kategóriákra. Hogy megmagyarázza a francia művészet iránti vonzódását a - például Bernáth Aurél által is - elvárt németes irányultság helyett, kiötli az asszociatív expresszionizmus tautologikus fogalmát, mellyel viszont megnyeri magának a mellette becsületesen kiálló Egry Józsefet; vagy egy másik síkon: duzzogva rója meg Farkas Istvánt, mert könnyű neki könnyednek lenni, hiszen számára nem pusztán egzisztenciális kérdés a festészet (dehogynem, rebeghetjük, csak éppen más szempontból). Ámos hosszan borong afelett, hogy milyen nehéz megtalálni a helyes arányt az eladható és az autonóm mű között. Mindezt mély szegénységben, egyre reménytelenebbül.

A reménytelenség a kötet által keltett szomorúság igazi, már-már metafizikus oka amúgy. Egri Mária utószavából kitetszik, ha ezt expressis verbis nem is fogalmazza meg, hogy az elmúlt évtizedek - a látszaton kívül - igazán semmit nem tettek hozzá Ámos valódi reputációjának megteremtéséhez: mintha ma is csak a valaha volt "átmeneti" megbecsülés övezné némi köteles tisztelettel, amit - például Kállai Ernő révén - 1942-ben vívott ki magának, s jóval inkább

a mártír Þguráját,

valamint inkább a kevés ismertté lett-tett zsidó festő egyikét, mint a 20. századi magyar képzőművészet jeles alakjáét jelenítené meg. Egri szavai alapján úgy rémlik, Ámos Imre életműve is a szokásos hitbizományi alapra helyeződött, s onnan nincsen módja kitörni. És ezen - sajnos - ez a kötet sem fog változtatni. A sok száz, jórészt szerencsétlenül fényképezett és szkennelt kis nyomat, a vázlatkönyvek minden következetesség nélküli leírása, aminek a tömegessége még egy múzeumi évkönyvben is nagyon fárasztó (arról nem beszélve, hogy hol találunk képméretet, hol nem), a túl aggályos jegyzetelés (Beethovent vagy Vajda Lajost ebben a kontextusban talán mégsem kellett volna annotálni), a legkevésbé sem annak "kínzó" szükségességét jelzi, hogy eljött volna a komoly monográfia megírásának ideje. Ellenkezőleg, azt a benyomást erősíti, hogy újra kellene kutatni az életművet. Pedig ez nem igaz, éppen Egri Mária több évtizedes munkája cáfolja-cáfolná.

Hajdu István

Múlt és Jövő Kiadó, 2003, 300 oldal, 427 ábrával, 7000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.