Lemez

Szöng Dzsin Cso: Mozart

  • - csk -
  • 2019. április 21.

Zene

Sok muzsikus véli úgy, hogy Mozart az a szerző, akinek művei, bár technikai szempontból többnyire nem különösebben nehezek, zenei­leg mégis valóságos „kivégzőhelyekként” működnek, kíméletlenül leplezve le az illetéktelent, ellentmondást nem tűrő kegyetlenséggel utasítva el az avatatlan kívül­állók próbálkozásait. Egy Mozart-zongoraversenyben úgy el lehet vérezni, ahogy más darabokban soha. Ám Rudolf Serkin, Anda Géza, Maurizio Pollini, Murray Perahia, Grigorij Szokolov, Kocsis Zoltán, Ránki Dezső, Schiff András csodás biztonsággal lépdel e művek szédítő magasságaiban. Számukra megnyílik ez a világ, feltárva előttük minden gazdagságát.

A fiatal dél-koreai zongorista, a 2015-ös varsói nemzetközi Chopin-verseny győztese, a 25 éves Szöng Dzsin Cso (Seong-Jin Cho) – Michel Béroff korábbi növendéke – nem megsemmisül, hanem megdicsőül a d-moll zongoraverseny (K. 466) és két F-dúr szonáta (K. 281, 332) megszólaltatásakor. Olyan természetesen, olyan biztonsággal játszik, mint aki saját nappalijában tesz-vesz. Hangja kristályosan cseng és fényt áraszt, ritmikája rugalmas, dallamai kecsesen tagoltak, dinamikája árnyalt – zenei kommunikációjának egésze tartalmas és felszabadultan közlékeny, méltó e művek magaslati levegőjéhez és szavakkal kifejezhetetlen filozófiájához. Muzsikálásában nincsenek túlzások, nincs magamutogatás, nincs „virtuozitás” – csak a boldogító teljesség harmóniája van. A dinamikus Yannick Nézet-Séguin vezetésével a most is nagyszerűen játszó Európai Kamarazenekar méltó társa a fiatal elhivatottnak.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.