tánc - KIDD PIVOT: LOST ACTION

  • - sisso -
  • 2008. október 30.

Zene

Az első világháborús veteránok eltűnő nemzedékének állít emléket a világhírű kanadai társulat darabja, amelynek címe a Lost In Action kifejezés (akció közben eltűnt, illetve mifelénk: szolgálatteljesítés közben elhunyt) finom parafrázisa. Chrystal Pite, Kanada jelenleg legfontosabb fiatal koreográfusa és 2001-ben alapított társulata minden létező kortárs technikát a színpadra pakol a felidézés érdekében, sajnos a pantomim is előkerül, ami a jelképek sorában (piros virágok, sarkkutatós télikabátok), Owen Belton ambient zenéjére már didaktikus.
Az elsõ világháborús veteránok eltûnõ nemzedékének állít emléket a világhírû kanadai társulat darabja, amelynek címe a Lost In Action kifejezés (akció közben eltûnt, illetve mifelénk: szolgálatteljesítés közben elhunyt) finom parafrázisa. Chrystal Pite, Kanada jelenleg legfontosabb fiatal koreográfusa és 2001-ben alapított társulata minden létezõ kortárs technikát a színpadra pakol a felidézés érdekében, sajnos a pantomim is elõkerül, ami a jelképek sorában (piros virágok, sarkkutatós télikabátok), Owen Belton ambient zenéjére már didaktikus. Erõs és gyors akciók zajlanak a térben, gazdagon mutatkozik meg a test korlátlansága, az improvizáció összetettsége, de önironikusan a hiábavaló tett metaforájává válnak azok a mozdulatsorok, amelyek kifejezetten jelentést szeretnének hordozni. Amelyek arról szólnak, hogy meghalunk, és az emberek emlékezetében újraéledünk mint házi szellemek. A nehéz téma nem bír elemelkedni a többször lezajló hullamerevedéses és újraélesztõs jelenetek miatt, és ezeken a pontokon számomra minduntalan elakadt az egyébként küzdelmes és érzéki, szoborcsoportok rendületlenül paradox vonulását idézõ darab. Az agressziót és fájdalmat egyszerre kifejezõ zsigeri táncból, hamisítatlan kortárs fizikalitásból azért láthattunk gyöngyszemet: Pite szólója mindent tarolt. A koreográfus "kristálytiszta" nyelven szól, amikor a test mulandóságáról és annak elviselhetetlen könnyedségérõl beszél. Nekem ennyi is elég lett volna ahhoz, hogy el tudjam fogadni (bár megérteni soha) az értelmetlen halálokat.

Trafó, október 22.

***

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.