tánc - KIDD PIVOT: LOST ACTION

  • - sisso -
  • 2008. október 30.

Zene

Az első világháborús veteránok eltűnő nemzedékének állít emléket a világhírű kanadai társulat darabja, amelynek címe a Lost In Action kifejezés (akció közben eltűnt, illetve mifelénk: szolgálatteljesítés közben elhunyt) finom parafrázisa. Chrystal Pite, Kanada jelenleg legfontosabb fiatal koreográfusa és 2001-ben alapított társulata minden létező kortárs technikát a színpadra pakol a felidézés érdekében, sajnos a pantomim is előkerül, ami a jelképek sorában (piros virágok, sarkkutatós télikabátok), Owen Belton ambient zenéjére már didaktikus.
Az elsõ világháborús veteránok eltûnõ nemzedékének állít emléket a világhírû kanadai társulat darabja, amelynek címe a Lost In Action kifejezés (akció közben eltûnt, illetve mifelénk: szolgálatteljesítés közben elhunyt) finom parafrázisa. Chrystal Pite, Kanada jelenleg legfontosabb fiatal koreográfusa és 2001-ben alapított társulata minden létezõ kortárs technikát a színpadra pakol a felidézés érdekében, sajnos a pantomim is elõkerül, ami a jelképek sorában (piros virágok, sarkkutatós télikabátok), Owen Belton ambient zenéjére már didaktikus. Erõs és gyors akciók zajlanak a térben, gazdagon mutatkozik meg a test korlátlansága, az improvizáció összetettsége, de önironikusan a hiábavaló tett metaforájává válnak azok a mozdulatsorok, amelyek kifejezetten jelentést szeretnének hordozni. Amelyek arról szólnak, hogy meghalunk, és az emberek emlékezetében újraéledünk mint házi szellemek. A nehéz téma nem bír elemelkedni a többször lezajló hullamerevedéses és újraélesztõs jelenetek miatt, és ezeken a pontokon számomra minduntalan elakadt az egyébként küzdelmes és érzéki, szoborcsoportok rendületlenül paradox vonulását idézõ darab. Az agressziót és fájdalmat egyszerre kifejezõ zsigeri táncból, hamisítatlan kortárs fizikalitásból azért láthattunk gyöngyszemet: Pite szólója mindent tarolt. A koreográfus "kristálytiszta" nyelven szól, amikor a test mulandóságáról és annak elviselhetetlen könnyedségérõl beszél. Nekem ennyi is elég lett volna ahhoz, hogy el tudjam fogadni (bár megérteni soha) az értelmetlen halálokat.

Trafó, október 22.

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.