tánc - KIDD PIVOT: LOST ACTION

  • - sisso -
  • 2008. október 30.

Zene

Az első világháborús veteránok eltűnő nemzedékének állít emléket a világhírű kanadai társulat darabja, amelynek címe a Lost In Action kifejezés (akció közben eltűnt, illetve mifelénk: szolgálatteljesítés közben elhunyt) finom parafrázisa. Chrystal Pite, Kanada jelenleg legfontosabb fiatal koreográfusa és 2001-ben alapított társulata minden létező kortárs technikát a színpadra pakol a felidézés érdekében, sajnos a pantomim is előkerül, ami a jelképek sorában (piros virágok, sarkkutatós télikabátok), Owen Belton ambient zenéjére már didaktikus.
Az elsõ világháborús veteránok eltûnõ nemzedékének állít emléket a világhírû kanadai társulat darabja, amelynek címe a Lost In Action kifejezés (akció közben eltûnt, illetve mifelénk: szolgálatteljesítés közben elhunyt) finom parafrázisa. Chrystal Pite, Kanada jelenleg legfontosabb fiatal koreográfusa és 2001-ben alapított társulata minden létezõ kortárs technikát a színpadra pakol a felidézés érdekében, sajnos a pantomim is elõkerül, ami a jelképek sorában (piros virágok, sarkkutatós télikabátok), Owen Belton ambient zenéjére már didaktikus. Erõs és gyors akciók zajlanak a térben, gazdagon mutatkozik meg a test korlátlansága, az improvizáció összetettsége, de önironikusan a hiábavaló tett metaforájává válnak azok a mozdulatsorok, amelyek kifejezetten jelentést szeretnének hordozni. Amelyek arról szólnak, hogy meghalunk, és az emberek emlékezetében újraéledünk mint házi szellemek. A nehéz téma nem bír elemelkedni a többször lezajló hullamerevedéses és újraélesztõs jelenetek miatt, és ezeken a pontokon számomra minduntalan elakadt az egyébként küzdelmes és érzéki, szoborcsoportok rendületlenül paradox vonulását idézõ darab. Az agressziót és fájdalmat egyszerre kifejezõ zsigeri táncból, hamisítatlan kortárs fizikalitásból azért láthattunk gyöngyszemet: Pite szólója mindent tarolt. A koreográfus "kristálytiszta" nyelven szól, amikor a test mulandóságáról és annak elviselhetetlen könnyedségérõl beszél. Nekem ennyi is elég lett volna ahhoz, hogy el tudjam fogadni (bár megérteni soha) az értelmetlen halálokat.

Trafó, október 22.

***

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.