Tánc: Galaktikus gerincesek (A Random Dance Company a Trafóban)

  • - siss -
  • 2001. január 11.

Zene

Alondoni Random Dance Company szofisztikált cyberbrigád. Wayne McGregor ötletadó és rendező koreografáltjai a legújabbak világából jöttek. Előadásaik által közvetlenül tapasztalható az élő, jól képzett táncosok, a virtuálisan kreált figurák, a kivetített grafikák, a kinetikus architektúra, valamint a testből és gépből materializált hangok jól működő kapcsolata. Gondolkodóba ejt, vajon hogyan lehet folyamatosan a lendület törvényeinek ellentmondva mozogni, azaz bénázni, úgy, hogy az szép legyen, és sajátos mozgásrendszerré álljon össze a szemünk előtt.
Alondoni Random Dance Company szofisztikált cyberbrigád. Wayne McGregor ötletadó és rendező koreografáltjai a legújabbak világából jöttek. Előadásaik által közvetlenül tapasztalható az élő, jól képzett táncosok, a virtuálisan kreált figurák, a kivetített grafikák, a kinetikus architektúra, valamint a testből és gépből materializált hangok jól működő kapcsolata. Gondolkodóba ejt, vajon hogyan lehet folyamatosan a lendület törvényeinek ellentmondva mozogni, azaz bénázni, úgy, hogy az szép legyen, és sajátos mozgásrendszerré álljon össze a szemünk előtt.

A technológia és az emberi test képességeinek közös határán mozgott a társulat ezúttal is, új értelmezést adva a sokat koptatott intermédia kifejezésnek, amikor a bizonyos krómozott-nikkelezett trilógia második és harmadik részét adta elő. A tánc közeli jövőjébe nyerhettünk betekintést a Sulphur 6 című etűd által, amelyben a tűz témáját járták, toporogták, táncolták körül. Lángvörös anti-tütükben, elképesztő tempóban, arccal vagy háttal a hipermodern színpadi fénytechnikának, és felfedezve az emberi test és a digitális kifejezés közös, neuralgikus pontjait. A nyújtásokkal pedig lehetőséget adva némi meditációra, illetve önhipnotizációra is, amelyet egyesek ádáz módon bóbiskolásra használtak fel.

A csoda azért mégis a levegő és föld elemekre referáló tánc-sci-fi, az Aeon című performance volt. Mármint annak, aki volt szerencsés azt a karzatról nézni, mint a király. Ipari jellegű csarnokokban, liftaknában, veseműtéten és az angyalok karában érezhette magát a befogadó. Nagyjából ebben a sorrendben. Klinikai pontossággal táncoltak, akár emlékmásaik a képernyőkön és a vásznakon. Kések voltak a nagy galaktikus vajban.

- siss -

Koreográfia: Wayne McGregor és Catherine Bennett; Claire Cunningham, Laila Diallo, Niklas Laustiola, Odette Hughes, Ben Maher, Fionuala Power

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.