Tánc: Galaktikus gerincesek (A Random Dance Company a Trafóban)

  • - siss -
  • 2001. január 11.

Zene

Alondoni Random Dance Company szofisztikált cyberbrigád. Wayne McGregor ötletadó és rendező koreografáltjai a legújabbak világából jöttek. Előadásaik által közvetlenül tapasztalható az élő, jól képzett táncosok, a virtuálisan kreált figurák, a kivetített grafikák, a kinetikus architektúra, valamint a testből és gépből materializált hangok jól működő kapcsolata. Gondolkodóba ejt, vajon hogyan lehet folyamatosan a lendület törvényeinek ellentmondva mozogni, azaz bénázni, úgy, hogy az szép legyen, és sajátos mozgásrendszerré álljon össze a szemünk előtt.
Alondoni Random Dance Company szofisztikált cyberbrigád. Wayne McGregor ötletadó és rendező koreografáltjai a legújabbak világából jöttek. Előadásaik által közvetlenül tapasztalható az élő, jól képzett táncosok, a virtuálisan kreált figurák, a kivetített grafikák, a kinetikus architektúra, valamint a testből és gépből materializált hangok jól működő kapcsolata. Gondolkodóba ejt, vajon hogyan lehet folyamatosan a lendület törvényeinek ellentmondva mozogni, azaz bénázni, úgy, hogy az szép legyen, és sajátos mozgásrendszerré álljon össze a szemünk előtt.

A technológia és az emberi test képességeinek közös határán mozgott a társulat ezúttal is, új értelmezést adva a sokat koptatott intermédia kifejezésnek, amikor a bizonyos krómozott-nikkelezett trilógia második és harmadik részét adta elő. A tánc közeli jövőjébe nyerhettünk betekintést a Sulphur 6 című etűd által, amelyben a tűz témáját járták, toporogták, táncolták körül. Lángvörös anti-tütükben, elképesztő tempóban, arccal vagy háttal a hipermodern színpadi fénytechnikának, és felfedezve az emberi test és a digitális kifejezés közös, neuralgikus pontjait. A nyújtásokkal pedig lehetőséget adva némi meditációra, illetve önhipnotizációra is, amelyet egyesek ádáz módon bóbiskolásra használtak fel.

A csoda azért mégis a levegő és föld elemekre referáló tánc-sci-fi, az Aeon című performance volt. Mármint annak, aki volt szerencsés azt a karzatról nézni, mint a király. Ipari jellegű csarnokokban, liftaknában, veseműtéten és az angyalok karában érezhette magát a befogadó. Nagyjából ebben a sorrendben. Klinikai pontossággal táncoltak, akár emlékmásaik a képernyőkön és a vásznakon. Kések voltak a nagy galaktikus vajban.

- siss -

Koreográfia: Wayne McGregor és Catherine Bennett; Claire Cunningham, Laila Diallo, Niklas Laustiola, Odette Hughes, Ben Maher, Fionuala Power

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.