Tánc/színház - Tanmesedélutánok, vérperformestek

  • - sisso -
  • 2006. augusztus 3.

Zene

Színházi közönségünk 2006-ban is rendíthetetlenül konformista, de a szigetlakók mások, a szertartástánctól a szamurájbalettig nekik minden jöhet két pogó között.
Színházi közönségünk 2006-ban is rendíthetetlenül kon-formista, de a szigetlakók mások, a szertartástánctól a szamurájbalettig nekik minden jöhet két pogó között.

A Színház- és Táncsátor választékában idén is a kortárs tánc kapta a legfőbb szerepet - ez szimpatikus, hiszen a zárt színházi struktúrák "szétzüllesztésének", a műfaji határok lebontásának az elmúlt húsz évben épp ez az egyik legizgalmasabb terepe.

A zord északról ebben a kánikulában sajnos nem érkeznek kartáncosok, nem tudni, miért. A négy helyszínen (Színházi Sátor, a mellette lévő Fű, Performansz Színpad és a Szabadtéri Színpad) a magyar felhozatalból a nagy kísérletezők lesznek elsősorban jelen, például a már mozdulatleltárosként elkönyvelt Off Társulat, mely Szemző Tibor zenéjére és Hód Adrienn koreográfiájára az Arborétum című darabot adja elő (augusztus 9. - Fű). Egész estét töl-tenek majd be szólóikkal, mono-mániáikkal a fiatal koreográfusok: Nagy Csilla, Réti Anna, Umniakov Nina, Pataky Klára, tehát fenyeget a nőuralom (augusztus 10. - Színházi Sátor). Itt lesz a Fővárosi Mozgó-Művek Társulata a Milánói-Vakarónival, hogy megmutassa, mi ma Budapesten az igazi intellektuális pózolás (augusztus 10. - Performansz Színpad). A merészebb, leginkább performansznak nevezhető előadásokból is lesz válogatás. A kortárs tánc valódi idiótája, Hargitay Ákos Neoposztmodern táncfantázia pár percbenÉ-je (augusztus 10. - Fű) vagy Szabó-Benke Róbert Műtétje például ilyen (augusztus 11. - Performansz Színpad).

A kortárs tánc és színház befogadó helyein is sokat és jól futott alkotók: az ünnepelt Frenák Pál-féle előadások (Fiúk, augusztus 12. - Szabadtéri Színpad; Frenák Pál/ Mariko Dance Theatre (J) augusztus 14. - Színházi Sátor), Bozsik Yvette (Miss Julie, augusztus 13. - Színházi Sátor), a POSZT által az idei legjobbnak értékelt Pintér Béla (Korcula - A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves zenés színész osztályának vizsgaelőadása, augusztus 11. - Színházi Sátor) és az új "csoda", Szabó Réka (Nylonrevü, augusztus 14. - Fű). A periferikus művészi lét különlegességét idén is a Baltazár Színház hozza be egy kabaré-előadással (Múló Rúzs - augusztus 12. - Színházi Sátor).

Hogy a félhivatalos és populáris se maradjon el, meg kell említeni a Szegedi Kortárs Balett színes, szélesvásznú Atlantiszát Juronics Tamás rendezésében (augusztus 11. - Szabadtéri Színpad) és az Állami Népi Együttes Pannon Freskók című előadását Mihályi Gábor koreográfiájával (augusztus 13. - Szabadtéri Színpad). Nélkülük a műfaj elmaszatolódott palettája nem volna érthető. Vajdai Vili sehova nem kategorizálható TÁP Színháza (augusztus 15. - Színházi Sátor) is válogat a legrosszabb darabjaiból. "A rossz színház ritka kincs" - ez az ars poeticájuk, lelkük rajta. A szereplőgárda pazar (Lázár Kati, Csányi Sándor, Nagy Ervin etc.), adjunk nekik esélyt, hátha most sikerült.

A drága importprodukciók között a japán butohszínháztól (Yukiko Nakamura) a dobkoncerttornán, a kubai artistamutatványokon (Arcipelago Circo Teatro) és a szingapúri erkölcsi tanmeséken (The Necessary Stage), keleti eunuchtörténeten át (The Finger Players) a dervistánc (Ziya Azazi: Dervish in progress) és a hipnotikus Bharatanatyam tánc alapú (Angika Dance Company: Bhakti) előadásokig sok minden megtalálható. Kiemelném a Marseille-i Nemzeti Balett La Cité Radieuse (augusztus 9. - Szabadtéri Színpad) című előadását, az egyik leginnovatívabb produkciót, amely identitás nélküli hodályokat, repülőtereket, vásárcsarnokokat vizsgál. A spanyol Marcel.lí Antúnez Roca Transpermia című etűdje (augusztus 10. - Színházi Sátor) mechatronikus, multimédiás darab. Egy koncert és egy konferencia egyvelege. Már a híre is különleges. Kubából érkezik a DanzAbierta társulat a Chorus Perpetuusszal (augusztus 12. - Színházi Sátor). "Szennyezett" táncdarab, érzékien közönyös, ahogy arrafelé ez megszokott. Egy melbourne-i kortárs cirkusz, a Circa The Space Between című show-ja (augusztus 14. - Színházi Sátor) borzolja még itt a kedélyeket; dramatizált és akrobatikus. Látszólag kilóg a sorból a portugál Mísia Drama Box című lemezbemutató koncertje (augusztus 14. - Szabadtéri Színpad), ám, aki ismeri a fado mozgalmas és mélyen drámai műfaját, az tudja, hogy vér-beli színház ez is, miként a bolgár Ivo Dimcsev Lili Handel című "Gesamtkunstwerk"-je (augusztus 15. - Színházi Sátor). Ennyit a nagy helyszínről. Színházból, perfomanszból idén a Szellemvasút nevű sátor műhelye is válogatott a "konzervatívabb" unplugged monodrámáktól a digitális és anarchikus darabokig (www.szellemvasut.hu), sőt lesz egy-két "világpremier" is. <

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?