Tánc/színház - Tanmesedélutánok, vérperformestek

  • - sisso -
  • 2006. augusztus 3.

Zene

Színházi közönségünk 2006-ban is rendíthetetlenül konformista, de a szigetlakók mások, a szertartástánctól a szamurájbalettig nekik minden jöhet két pogó között.
Színházi közönségünk 2006-ban is rendíthetetlenül kon-formista, de a szigetlakók mások, a szertartástánctól a szamurájbalettig nekik minden jöhet két pogó között.

A Színház- és Táncsátor választékában idén is a kortárs tánc kapta a legfőbb szerepet - ez szimpatikus, hiszen a zárt színházi struktúrák "szétzüllesztésének", a műfaji határok lebontásának az elmúlt húsz évben épp ez az egyik legizgalmasabb terepe.

A zord északról ebben a kánikulában sajnos nem érkeznek kartáncosok, nem tudni, miért. A négy helyszínen (Színházi Sátor, a mellette lévő Fű, Performansz Színpad és a Szabadtéri Színpad) a magyar felhozatalból a nagy kísérletezők lesznek elsősorban jelen, például a már mozdulatleltárosként elkönyvelt Off Társulat, mely Szemző Tibor zenéjére és Hód Adrienn koreográfiájára az Arborétum című darabot adja elő (augusztus 9. - Fű). Egész estét töl-tenek majd be szólóikkal, mono-mániáikkal a fiatal koreográfusok: Nagy Csilla, Réti Anna, Umniakov Nina, Pataky Klára, tehát fenyeget a nőuralom (augusztus 10. - Színházi Sátor). Itt lesz a Fővárosi Mozgó-Művek Társulata a Milánói-Vakarónival, hogy megmutassa, mi ma Budapesten az igazi intellektuális pózolás (augusztus 10. - Performansz Színpad). A merészebb, leginkább performansznak nevezhető előadásokból is lesz válogatás. A kortárs tánc valódi idiótája, Hargitay Ákos Neoposztmodern táncfantázia pár percbenÉ-je (augusztus 10. - Fű) vagy Szabó-Benke Róbert Műtétje például ilyen (augusztus 11. - Performansz Színpad).

A kortárs tánc és színház befogadó helyein is sokat és jól futott alkotók: az ünnepelt Frenák Pál-féle előadások (Fiúk, augusztus 12. - Szabadtéri Színpad; Frenák Pál/ Mariko Dance Theatre (J) augusztus 14. - Színházi Sátor), Bozsik Yvette (Miss Julie, augusztus 13. - Színházi Sátor), a POSZT által az idei legjobbnak értékelt Pintér Béla (Korcula - A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves zenés színész osztályának vizsgaelőadása, augusztus 11. - Színházi Sátor) és az új "csoda", Szabó Réka (Nylonrevü, augusztus 14. - Fű). A periferikus művészi lét különlegességét idén is a Baltazár Színház hozza be egy kabaré-előadással (Múló Rúzs - augusztus 12. - Színházi Sátor).

Hogy a félhivatalos és populáris se maradjon el, meg kell említeni a Szegedi Kortárs Balett színes, szélesvásznú Atlantiszát Juronics Tamás rendezésében (augusztus 11. - Szabadtéri Színpad) és az Állami Népi Együttes Pannon Freskók című előadását Mihályi Gábor koreográfiájával (augusztus 13. - Szabadtéri Színpad). Nélkülük a műfaj elmaszatolódott palettája nem volna érthető. Vajdai Vili sehova nem kategorizálható TÁP Színháza (augusztus 15. - Színházi Sátor) is válogat a legrosszabb darabjaiból. "A rossz színház ritka kincs" - ez az ars poeticájuk, lelkük rajta. A szereplőgárda pazar (Lázár Kati, Csányi Sándor, Nagy Ervin etc.), adjunk nekik esélyt, hátha most sikerült.

A drága importprodukciók között a japán butohszínháztól (Yukiko Nakamura) a dobkoncerttornán, a kubai artistamutatványokon (Arcipelago Circo Teatro) és a szingapúri erkölcsi tanmeséken (The Necessary Stage), keleti eunuchtörténeten át (The Finger Players) a dervistánc (Ziya Azazi: Dervish in progress) és a hipnotikus Bharatanatyam tánc alapú (Angika Dance Company: Bhakti) előadásokig sok minden megtalálható. Kiemelném a Marseille-i Nemzeti Balett La Cité Radieuse (augusztus 9. - Szabadtéri Színpad) című előadását, az egyik leginnovatívabb produkciót, amely identitás nélküli hodályokat, repülőtereket, vásárcsarnokokat vizsgál. A spanyol Marcel.lí Antúnez Roca Transpermia című etűdje (augusztus 10. - Színházi Sátor) mechatronikus, multimédiás darab. Egy koncert és egy konferencia egyvelege. Már a híre is különleges. Kubából érkezik a DanzAbierta társulat a Chorus Perpetuusszal (augusztus 12. - Színházi Sátor). "Szennyezett" táncdarab, érzékien közönyös, ahogy arrafelé ez megszokott. Egy melbourne-i kortárs cirkusz, a Circa The Space Between című show-ja (augusztus 14. - Színházi Sátor) borzolja még itt a kedélyeket; dramatizált és akrobatikus. Látszólag kilóg a sorból a portugál Mísia Drama Box című lemezbemutató koncertje (augusztus 14. - Szabadtéri Színpad), ám, aki ismeri a fado mozgalmas és mélyen drámai műfaját, az tudja, hogy vér-beli színház ez is, miként a bolgár Ivo Dimcsev Lili Handel című "Gesamtkunstwerk"-je (augusztus 15. - Színházi Sátor). Ennyit a nagy helyszínről. Színházból, perfomanszból idén a Szellemvasút nevű sátor műhelye is válogatott a "konzervatívabb" unplugged monodrámáktól a digitális és anarchikus darabokig (www.szellemvasut.hu), sőt lesz egy-két "világpremier" is. <

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.