társasjáték - ALAN R. MOONE AIRLINES EUROPE

  • Kovács Bálint
  • 2011. május 12.

Zene

című stratégiai társasjátéka már a legelső pillanatban meglepheti a táblás játékok kedvelőit: a játékosnak itt nincs bábuja, saját színe vagy csapata, sőt arról sincs szó, hogy bármelyik lépésével csak a saját pozícióját erősítené. Az Airlinesban minden húzás szükségszerűen növeli a többi játékos győzelmi esélyeit is - a játszók feladata az, hogy így éljenek a lehetőségekkel. A játékban különféle európai székhelyű légitársaságok építik ki légi útvonalaikat; minél jobban behálózza Európa légterét, az egyes társaságnak annál inkább növekszik az értéke a tőzsdén.
címû stratégiai társasjátéka már a legelsõ pillanatban meglepheti a táblás játékok kedvelõit: a játékosnak itt nincs bábuja, saját színe vagy csapata, sõt arról sincs szó, hogy bármelyik lépésével csak a saját pozícióját erõsítené. Az Airlinesban minden húzás szükségszerûen növeli a többi játékos gyõzelmi esélyeit is - a játszók feladata az, hogy így éljenek a lehetõségekkel.

A játékban különféle európai székhelyû légitársaságok építik ki légi útvonalaikat; minél jobban behálózza Európa légterét, az egyes társaságnak annál inkább növekszik az értéke a tõzsdén. A játékosok tehát a náluk lévõ részvények arányában igyekeznek növelni a cégek sikerét; hiszen ha nálam van mondjuk az Air Amigos legtöbb részvénye, és én - vagy bárki más - sok útvonalengedélyt vásároltam ennek a társaságnak, akkor a pontszámításkor én (mint többségi tulajdonos) kapom a legmagasabb osztalékot. A játékosnak így rendkívül sokfelé kell figyelnie, hogy eldönthesse, mennyit profitálhat õ, és mennyit a többiek abból, ha az adott társaság növekedésére költ, és hogy melyik cég részvényeit érdemes gyûjteni.

A végletes precizitással megalkotott - a bonyolultság látszata ellenére játék közben már könnyen érthetõ - szabályzat, valamint az okos és mellesleg grafikailag is rendkívül igényes kivitelezés miatt a játékban az elképzelhetõ legkevesebb a szerencsére, a legtöbb pedig a kínálkozó stratégiák felismerésére és az azok közötti választásra van bízva. A rengeteg felmerülhetõ pontszerzési lehetõség, a nem egymás elleni, hanem hangsúlyosan együttes játék és az unalom lehetõségét is elvetõ bónuszok és adu ászok (mint a pluszpontokat jelentõ utak kiépítése vagy a játékban speciálisan részt vevõ "virtuális" részvény) megléte miatt nincs két egyforma menet, ami egyenesen vezet a társasjátékok egyik legfontosabb tulajdonságához: az újrajátszhatósághoz.

Abacus/Gémklub, 2011, 8900 Ft. Magyarországon forgalmazza a Gémklub játékáruház: www.gemklub.hu

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.