mi a kotta?

Tehetséges zeneszerző

  • mi a kotta
  • 2021. február 10.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/06. hétre

„A Zeneművészeti Főiskolán folyó művészi-oklevélpályázó hangversenyeken feltűnő sikert aratott Kurtág György zongora szakos hallgató, Kadosa Pál növendéke. A Beethoven Eroica-variációk, a Bartók Szonáta, Kadosa Rapszódia és a Liszt E-dúr legenda különösen jól sikerült számai voltak hangversenyének, jól felkészült, kitűnő technikájú és nagy átélésű zongorista játékát mutatták. A Schumann g-moll szonátában és Brahms Zongoradarabjaiban (op. 76.) azonban hiányoltuk zongorajátékának kevésbé kifejező líráját. Kurtág György emellett tehetséges zeneszerző is, és kórusművei gyakran szerepelnek üzemi együtteseink műsorán.”

Éppen hetven éve, 1951-ben tudósította ekképpen a Népszava olvasóit a lap névtelenségbe burkolódzó munkatársa, aki rövid beszámolóját bevégezve oly indokoltan említette meg a bemutatkozó zongorista zeneszerzői tehetségét. Kurtág György művei azóta persze már rég nem szerepelnek üzemi együtteseink műsorán, hiszen nemhogy üzemi együttesek, de jószerint már üzemek sincsenek. A legnagyobb élő magyar komponistát azért így is jócskán akad, aki tettleg ünnepelje: most elérkező 95. születésnapja alkalmából. Az ünnep estéjén ilyesformán a BMC, az Óbudai Danubia Zenekar és a Zeneakadémia közös muzikális tisztelgésének online közvetítése elé telepedhetünk majd magunk is (Zeneakadémia, február 19., fél nyolc). Többek közt Perényi Miklós, Keller András és Várjon Dénes is pódiumra fog lépni ez alkalommal, s Kurtág három kompozíciója nyomában két kortársa, a 100 esztendeje született Szőllőssy András és a 15 éve elhunyt Ligeti György egy-egy műve is megszólal majd.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.