Terápia - Jasmila Zbanic: Szerelmem, Szarajevó

  • - kg -
  • 2007. május 17.

Zene

Mit gondolhatunk egy szőnyegen elterülő testről és a csuklóból folydogáló vékony vérfolyamról?

Mit gondolhatunk egy szőnyegen elterülő testről és a csuklóból folydogáló vékony vérfolyamról? Nyilván azt, hogy a rendezőnő, aki idén Berlinben elvitte az Arany Medvét, nem vesztegeti az idejét: háborús filmjét halottal indítja. Jasmila Zbanic valóban nem vesztegeti az idejét, a halottak azonban mégsem ilyenformán tűnnek fel filmjében. Freudi ellátásról van szó csupán, mi láttuk vérnek a pulóver ujjából kibomló pamutszálat, és félrevezetett a szokatlan testhelyzet. Terápiás gyakorlaton vagyunk Szarajevóban, a kamera nőket pásztáz romeltakarítás közben: aki tudja, mondja, aki nem, feszült hallgatással konzerválja veszteségeit. A film terápiától terápiáig követi nyomon egy bosnyák anya és kiskamasz lánya napjainkban játszódó történetét. Nem titok, a végén az anya is megszólal, gyógyhatású kitárulkozása azonban inkább egyfajta dramaturgiai kényszer a rendezés részéről. Jó filmből itt csúszunk át fontos filmbe. Fájhat a szívünk a félbemaradt Szarajevó-moziért, a mindennapok megrendezetlennek tűnő rendezettségéért. A berlini zsűri úgy döntött, ezt a filmet látnia kell a világnak, és valószínűleg jól döntöttek. Mint oly sokszor azonban a fesztivál történetében, nem a filmre, hanem a helyes irányra szavaztak. Az már a filmkészítés iróniája, hogy épp e rendezői iránymutatás rombolja le a jó értelemben vett filmszerűséget, a mindaddig sikeresen megragadott Szarajevó-fílinget. Nincs mese, meg kell tudnunk, kitől van a gyerek, és miért nem siet az anya kiváltani a halotti bizonyítványt, pedig hadiárvaként kislánya is kedvezménnyel mehetne osztálykirándulni.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.