Terápia - Jasmila Zbanic: Szerelmem, Szarajevó

  • - kg -
  • 2007. május 17.

Zene

Mit gondolhatunk egy szőnyegen elterülő testről és a csuklóból folydogáló vékony vérfolyamról?

Mit gondolhatunk egy szőnyegen elterülő testről és a csuklóból folydogáló vékony vérfolyamról? Nyilván azt, hogy a rendezőnő, aki idén Berlinben elvitte az Arany Medvét, nem vesztegeti az idejét: háborús filmjét halottal indítja. Jasmila Zbanic valóban nem vesztegeti az idejét, a halottak azonban mégsem ilyenformán tűnnek fel filmjében. Freudi ellátásról van szó csupán, mi láttuk vérnek a pulóver ujjából kibomló pamutszálat, és félrevezetett a szokatlan testhelyzet. Terápiás gyakorlaton vagyunk Szarajevóban, a kamera nőket pásztáz romeltakarítás közben: aki tudja, mondja, aki nem, feszült hallgatással konzerválja veszteségeit. A film terápiától terápiáig követi nyomon egy bosnyák anya és kiskamasz lánya napjainkban játszódó történetét. Nem titok, a végén az anya is megszólal, gyógyhatású kitárulkozása azonban inkább egyfajta dramaturgiai kényszer a rendezés részéről. Jó filmből itt csúszunk át fontos filmbe. Fájhat a szívünk a félbemaradt Szarajevó-moziért, a mindennapok megrendezetlennek tűnő rendezettségéért. A berlini zsűri úgy döntött, ezt a filmet látnia kell a világnak, és valószínűleg jól döntöttek. Mint oly sokszor azonban a fesztivál történetében, nem a filmre, hanem a helyes irányra szavaztak. Az már a filmkészítés iróniája, hogy épp e rendezői iránymutatás rombolja le a jó értelemben vett filmszerűséget, a mindaddig sikeresen megragadott Szarajevó-fílinget. Nincs mese, meg kell tudnunk, kitől van a gyerek, és miért nem siet az anya kiváltani a halotti bizonyítványt, pedig hadiárvaként kislánya is kedvezménnyel mehetne osztálykirándulni.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”