Terápia - Jasmila Zbanic: Szerelmem, Szarajevó

  • - kg -
  • 2007. május 17.

Zene

Mit gondolhatunk egy szőnyegen elterülő testről és a csuklóból folydogáló vékony vérfolyamról?

Mit gondolhatunk egy szőnyegen elterülő testről és a csuklóból folydogáló vékony vérfolyamról? Nyilván azt, hogy a rendezőnő, aki idén Berlinben elvitte az Arany Medvét, nem vesztegeti az idejét: háborús filmjét halottal indítja. Jasmila Zbanic valóban nem vesztegeti az idejét, a halottak azonban mégsem ilyenformán tűnnek fel filmjében. Freudi ellátásról van szó csupán, mi láttuk vérnek a pulóver ujjából kibomló pamutszálat, és félrevezetett a szokatlan testhelyzet. Terápiás gyakorlaton vagyunk Szarajevóban, a kamera nőket pásztáz romeltakarítás közben: aki tudja, mondja, aki nem, feszült hallgatással konzerválja veszteségeit. A film terápiától terápiáig követi nyomon egy bosnyák anya és kiskamasz lánya napjainkban játszódó történetét. Nem titok, a végén az anya is megszólal, gyógyhatású kitárulkozása azonban inkább egyfajta dramaturgiai kényszer a rendezés részéről. Jó filmből itt csúszunk át fontos filmbe. Fájhat a szívünk a félbemaradt Szarajevó-moziért, a mindennapok megrendezetlennek tűnő rendezettségéért. A berlini zsűri úgy döntött, ezt a filmet látnia kell a világnak, és valószínűleg jól döntöttek. Mint oly sokszor azonban a fesztivál történetében, nem a filmre, hanem a helyes irányra szavaztak. Az már a filmkészítés iróniája, hogy épp e rendezői iránymutatás rombolja le a jó értelemben vett filmszerűséget, a mindaddig sikeresen megragadott Szarajevó-fílinget. Nincs mese, meg kell tudnunk, kitől van a gyerek, és miért nem siet az anya kiváltani a halotti bizonyítványt, pedig hadiárvaként kislánya is kedvezménnyel mehetne osztálykirándulni.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.