Terápia - Jasmila Zbanic: Szerelmem, Szarajevó

  • - kg -
  • 2007. május 17.

Zene

Mit gondolhatunk egy szőnyegen elterülő testről és a csuklóból folydogáló vékony vérfolyamról?

Mit gondolhatunk egy szőnyegen elterülő testről és a csuklóból folydogáló vékony vérfolyamról? Nyilván azt, hogy a rendezőnő, aki idén Berlinben elvitte az Arany Medvét, nem vesztegeti az idejét: háborús filmjét halottal indítja. Jasmila Zbanic valóban nem vesztegeti az idejét, a halottak azonban mégsem ilyenformán tűnnek fel filmjében. Freudi ellátásról van szó csupán, mi láttuk vérnek a pulóver ujjából kibomló pamutszálat, és félrevezetett a szokatlan testhelyzet. Terápiás gyakorlaton vagyunk Szarajevóban, a kamera nőket pásztáz romeltakarítás közben: aki tudja, mondja, aki nem, feszült hallgatással konzerválja veszteségeit. A film terápiától terápiáig követi nyomon egy bosnyák anya és kiskamasz lánya napjainkban játszódó történetét. Nem titok, a végén az anya is megszólal, gyógyhatású kitárulkozása azonban inkább egyfajta dramaturgiai kényszer a rendezés részéről. Jó filmből itt csúszunk át fontos filmbe. Fájhat a szívünk a félbemaradt Szarajevó-moziért, a mindennapok megrendezetlennek tűnő rendezettségéért. A berlini zsűri úgy döntött, ezt a filmet látnia kell a világnak, és valószínűleg jól döntöttek. Mint oly sokszor azonban a fesztivál történetében, nem a filmre, hanem a helyes irányra szavaztak. Az már a filmkészítés iróniája, hogy épp e rendezői iránymutatás rombolja le a jó értelemben vett filmszerűséget, a mindaddig sikeresen megragadott Szarajevó-fílinget. Nincs mese, meg kell tudnunk, kitől van a gyerek, és miért nem siet az anya kiváltani a halotti bizonyítványt, pedig hadiárvaként kislánya is kedvezménnyel mehetne osztálykirándulni.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.