Koncert

The 1975

  • - minek -
  • 2019. szeptember 15.

Zene

Napjaink egyik leginkább hype-olt zenekarának népszerűsége egyelőre meghaladja az őket övező közutálatot, így elvileg semmi akadálya, hogy fő fellépők legyenek a Sziget nagyszínpadán. Akik rajongóként érkeztek, aligha csalódtak, elvégre perfekt besztof válogatást kaptak egy képességes, ügyes kezű kvartett rendre fülbemászó dalaiból, vérprofi hangszeres felvezetésben. Mellé pedig Matty Healy-t, a színészcsaládból való frontembert, aki rendelkezik némi komédiási vénával, bármikor el tudja játszani a hisztis, drogos-rehabos popsztárt, az öntelt rockhőst, még úgy is, hogy lassan összecsúszik szerep és valóság.
A megannyi önironikus gesztus, a helyzettel való azonosulás és távolságtartás ambivalenciája ott ül az énekes, hol őszintén érdeklődőnek, hol unottnak tűnő arcán. Az sem biztos, hogy amúgy izgalmas lemezeik dalaiból össze lehet-e rakni másfél órát úgy, hogy az lekösse azokat is, akik nem speciálisan The 1975-rajongók, és itt bizony erősen rezeg a léc. A koncertet nyitó Give Yourself a Try egyértelműen kakukktojás, és a vaskos Joy Division-idézetet követően a repertoár további darabjai jórészt egészen más tájakra kalauzolnak. A „neonfunk” és a „szoftrock” lehetnének a kulcsszavak, mintha a nyolcvanas évek második felében talált dalokat porolnának le, amelyeket néha introvertált, bicskanyitogató balladákkal egészítenek ki. Azért előkerül pár gitáros darab is, mondjuk az INXS-t és Prince-t (de még a Talk­ing Headset is) egyszerre citáló Love Me vagy éppen a Belinda Carlisle-t recikláló It’s not Living (If It’s not With You), sőt a végén még az első slágerük, a Sex is. Az utolsó számra (The Sound) Matty még megugráltatja a tömeget, közben a kivetítőn a zenekarra tett becsmérlő netes kommentekből kapunk egy csokorral. Azon túl, hogy nagy részük találó és mosolyra ingerlő, igazán csodás koincidencia, hogy másnak is eszébe jutott a The 1975-ről Huey Lewis neve.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 8.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.