Koncert

The 1975

  • - minek -
  • 2019. szeptember 15.

Zene

Napjaink egyik leginkább hype-olt zenekarának népszerűsége egyelőre meghaladja az őket övező közutálatot, így elvileg semmi akadálya, hogy fő fellépők legyenek a Sziget nagyszínpadán. Akik rajongóként érkeztek, aligha csalódtak, elvégre perfekt besztof válogatást kaptak egy képességes, ügyes kezű kvartett rendre fülbemászó dalaiból, vérprofi hangszeres felvezetésben. Mellé pedig Matty Healy-t, a színészcsaládból való frontembert, aki rendelkezik némi komédiási vénával, bármikor el tudja játszani a hisztis, drogos-rehabos popsztárt, az öntelt rockhőst, még úgy is, hogy lassan összecsúszik szerep és valóság.
A megannyi önironikus gesztus, a helyzettel való azonosulás és távolságtartás ambivalenciája ott ül az énekes, hol őszintén érdeklődőnek, hol unottnak tűnő arcán. Az sem biztos, hogy amúgy izgalmas lemezeik dalaiból össze lehet-e rakni másfél órát úgy, hogy az lekösse azokat is, akik nem speciálisan The 1975-rajongók, és itt bizony erősen rezeg a léc. A koncertet nyitó Give Yourself a Try egyértelműen kakukktojás, és a vaskos Joy Division-idézetet követően a repertoár további darabjai jórészt egészen más tájakra kalauzolnak. A „neonfunk” és a „szoftrock” lehetnének a kulcsszavak, mintha a nyolcvanas évek második felében talált dalokat porolnának le, amelyeket néha introvertált, bicskanyitogató balladákkal egészítenek ki. Azért előkerül pár gitáros darab is, mondjuk az INXS-t és Prince-t (de még a Talk­ing Headset is) egyszerre citáló Love Me vagy éppen a Belinda Carlisle-t recikláló It’s not Living (If It’s not With You), sőt a végén még az első slágerük, a Sex is. Az utolsó számra (The Sound) Matty még megugráltatja a tömeget, közben a kivetítőn a zenekarra tett becsmérlő netes kommentekből kapunk egy csokorral. Azon túl, hogy nagy részük találó és mosolyra ingerlő, igazán csodás koincidencia, hogy másnak is eszébe jutott a The 1975-ről Huey Lewis neve.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 8.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.