Koncert

The 1975

  • - minek -
  • 2019. szeptember 15.

Zene

Napjaink egyik leginkább hype-olt zenekarának népszerűsége egyelőre meghaladja az őket övező közutálatot, így elvileg semmi akadálya, hogy fő fellépők legyenek a Sziget nagyszínpadán. Akik rajongóként érkeztek, aligha csalódtak, elvégre perfekt besztof válogatást kaptak egy képességes, ügyes kezű kvartett rendre fülbemászó dalaiból, vérprofi hangszeres felvezetésben. Mellé pedig Matty Healy-t, a színészcsaládból való frontembert, aki rendelkezik némi komédiási vénával, bármikor el tudja játszani a hisztis, drogos-rehabos popsztárt, az öntelt rockhőst, még úgy is, hogy lassan összecsúszik szerep és valóság.
A megannyi önironikus gesztus, a helyzettel való azonosulás és távolságtartás ambivalenciája ott ül az énekes, hol őszintén érdeklődőnek, hol unottnak tűnő arcán. Az sem biztos, hogy amúgy izgalmas lemezeik dalaiból össze lehet-e rakni másfél órát úgy, hogy az lekösse azokat is, akik nem speciálisan The 1975-rajongók, és itt bizony erősen rezeg a léc. A koncertet nyitó Give Yourself a Try egyértelműen kakukktojás, és a vaskos Joy Division-idézetet követően a repertoár további darabjai jórészt egészen más tájakra kalauzolnak. A „neonfunk” és a „szoftrock” lehetnének a kulcsszavak, mintha a nyolcvanas évek második felében talált dalokat porolnának le, amelyeket néha introvertált, bicskanyitogató balladákkal egészítenek ki. Azért előkerül pár gitáros darab is, mondjuk az INXS-t és Prince-t (de még a Talk­ing Headset is) egyszerre citáló Love Me vagy éppen a Belinda Carlisle-t recikláló It’s not Living (If It’s not With You), sőt a végén még az első slágerük, a Sex is. Az utolsó számra (The Sound) Matty még megugráltatja a tömeget, közben a kivetítőn a zenekarra tett becsmérlő netes kommentekből kapunk egy csokorral. Azon túl, hogy nagy részük találó és mosolyra ingerlő, igazán csodás koincidencia, hogy másnak is eszébe jutott a The 1975-ről Huey Lewis neve.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 8.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.