mi a kotta?

Kedves Frënki

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 15.

Zene

„Én persze azóta rég beláttam, hogy mekkora ostobaság a népdalgyűjtés. Megismervén a buta parasztot, átláttam, hogy képtelen bárminő műalkotásra, s hogy mégis a magyar nemes-dzsentrinek van igaza, ha lenézi a sárga földig. Ebből pedig az következik, hogy szánva és bánva, hogy eddig elpocsékoltam 700 K-nyi részt az államsegélyből, a még megmaradt 300-t ünnepélyes felirattal, melyben megtérésemről szónokolok, visszaszolgáltatom a magas minisztériumnak. Ez az egyik. A másik pedig az, hogy 900 darabból álló eddigi gyűjtésemet – mint bűnös hajlamomnak korcs fattyát – egy – a zeneakadémia udvarán felállított máglyán –, szőrcsuhába öltözve, vezeklőkhöz illően, el fogom égetni.

Ti pedig cigányok és dzsentrik, húzzátok továbbra is a magyar nótát, mint annak egyedül hivatott interpretálói! Vajha ne akadna egyetlen zenész, egyetlen zenetudós se, aki dolgotokba bele akarna kontárkodni. Mert hiszen tudvalevő, hogy a tudós kevesebbet ért szakmájához, mint a laikus! Valamint hogy mindenki tudja, hogy a falun élő dzsentri-gazdatiszt sokkal többet ért az etnográfiához, mint az ország valamennyi folkloristája együttvéve. Bár adná az ég, hogy az ország vezető férfiai valahára észre térnének, s etnográfiai anyaggyűjtéssel ne a buta etnográfusokat, hanem a geniális dzsentri-gazdatiszteket bízná[k] meg, akik hamarosan beküldenék jelenté­süket, hogy gyűjteni való nincs, s hogy fölösleges vesződség a baromi néppel törődni s ezzel egy csapásra eldöntenének oly kérdéseket, melyeknek megbolygatása annyi ezrébe került az államnak.”

Egy 1907-es levelében ilyen keserű gúnnyal írt a fiatal Bartók Béla a népzenei gyűjtéseket gátló, egyszerre paraszt- és tudományellenes tényezőkről, amelyek persze nem tántorították el céljától e nagy magyart. Amint erről például a Kaposfest vasárnap esti, közönség- és művészvándoroltató koncertjén is meggyőződhetünk majd, hiszen a program nyitószáma ott épp a Nyolc népdal sorozatának négy darabja lesz: Károlyi Katalin énekével és Würtz Klára (képünkön) zongorajátékával (Szivárvány Kultúrpalota, Kaposvári református templom és Vigasságok tere, augusztus 18., hét óra).

Bartók-zenét persze nemcsak Kaposvárott, de Pesten is hallhatunk majd, méghozzá azon a koncerten, amely A magyar hegedű címen jut elénk: többek között a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Lendvay József, illetve Pál István Szalonna és bandája együttműködése révén (Vigadó, augusztus 23., fél nyolc). Ezen a programon ráadásul a fentebb idézett levél címzettjétől, vagyis a „Kedves Frënki” (majdnem az ö helyén képzett zárt ë hang) nevezet alatt megszólított Vecsey Ferenctől is elhangzik egy szerzemény, a szalonzenés-bravúros Cascade. És ez nem is olyan meglepő, elvégre a magyar hegedűjáték egyik leghíresebb képviselője volt a csodagyerekként indult, majd alig negyvenkét esztendősen egy olasz grófnő férjeként elhalálozott, glaszékesztyűs virtuóz. Aki 1906-ban Bartókkal közösen turnézott az Ibériai-félszigeten, méghozzá úgy, hogy ő volt a húzónév és Bartók a kísérő. S aki számára Sibelius (újra)dedikálta a Hegedűversenyét, ami azért igazán nem piskóta.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.