mi a kotta?

Kedves Frënki

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 15.

Zene

„Én persze azóta rég beláttam, hogy mekkora ostobaság a népdalgyűjtés. Megismervén a buta parasztot, átláttam, hogy képtelen bárminő műalkotásra, s hogy mégis a magyar nemes-dzsentrinek van igaza, ha lenézi a sárga földig. Ebből pedig az következik, hogy szánva és bánva, hogy eddig elpocsékoltam 700 K-nyi részt az államsegélyből, a még megmaradt 300-t ünnepélyes felirattal, melyben megtérésemről szónokolok, visszaszolgáltatom a magas minisztériumnak. Ez az egyik. A másik pedig az, hogy 900 darabból álló eddigi gyűjtésemet – mint bűnös hajlamomnak korcs fattyát – egy – a zeneakadémia udvarán felállított máglyán –, szőrcsuhába öltözve, vezeklőkhöz illően, el fogom égetni.

Ti pedig cigányok és dzsentrik, húzzátok továbbra is a magyar nótát, mint annak egyedül hivatott interpretálói! Vajha ne akadna egyetlen zenész, egyetlen zenetudós se, aki dolgotokba bele akarna kontárkodni. Mert hiszen tudvalevő, hogy a tudós kevesebbet ért szakmájához, mint a laikus! Valamint hogy mindenki tudja, hogy a falun élő dzsentri-gazdatiszt sokkal többet ért az etnográfiához, mint az ország valamennyi folkloristája együttvéve. Bár adná az ég, hogy az ország vezető férfiai valahára észre térnének, s etnográfiai anyaggyűjtéssel ne a buta etnográfusokat, hanem a geniális dzsentri-gazdatiszteket bízná[k] meg, akik hamarosan beküldenék jelenté­süket, hogy gyűjteni való nincs, s hogy fölösleges vesződség a baromi néppel törődni s ezzel egy csapásra eldöntenének oly kérdéseket, melyeknek megbolygatása annyi ezrébe került az államnak.”

Egy 1907-es levelében ilyen keserű gúnnyal írt a fiatal Bartók Béla a népzenei gyűjtéseket gátló, egyszerre paraszt- és tudományellenes tényezőkről, amelyek persze nem tántorították el céljától e nagy magyart. Amint erről például a Kaposfest vasárnap esti, közönség- és művészvándoroltató koncertjén is meggyőződhetünk majd, hiszen a program nyitószáma ott épp a Nyolc népdal sorozatának négy darabja lesz: Károlyi Katalin énekével és Würtz Klára (képünkön) zongorajátékával (Szivárvány Kultúrpalota, Kaposvári református templom és Vigasságok tere, augusztus 18., hét óra).

Bartók-zenét persze nemcsak Kaposvárott, de Pesten is hallhatunk majd, méghozzá azon a koncerten, amely A magyar hegedű címen jut elénk: többek között a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Lendvay József, illetve Pál István Szalonna és bandája együttműködése révén (Vigadó, augusztus 23., fél nyolc). Ezen a programon ráadásul a fentebb idézett levél címzettjétől, vagyis a „Kedves Frënki” (majdnem az ö helyén képzett zárt ë hang) nevezet alatt megszólított Vecsey Ferenctől is elhangzik egy szerzemény, a szalonzenés-bravúros Cascade. És ez nem is olyan meglepő, elvégre a magyar hegedűjáték egyik leghíresebb képviselője volt a csodagyerekként indult, majd alig negyvenkét esztendősen egy olasz grófnő férjeként elhalálozott, glaszékesztyűs virtuóz. Aki 1906-ban Bartókkal közösen turnézott az Ibériai-félszigeten, méghozzá úgy, hogy ő volt a húzónév és Bartók a kísérő. S aki számára Sibelius (újra)dedikálta a Hegedűversenyét, ami azért igazán nem piskóta.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."