Lemez

The Boxer Rebellion: Promises

Zene

Korántsem vagyok egyedül azzal, hogy korunk egyik méltatlanul alulértékelt zenekarának tartom a londoni illetőségű négyest, és tény, hogy a Boxer Rebellion negyedik albuma sem látszik felkelteni a neves fesztiválok, kiadók vagy az arénákat megtölteni képes rajongótábor figyelmét.

Pedig a TBR az évek folyamán érezhetően a professzionális zeneipar irányába mozdult el: a 2005-ös debüt határozott indie rock jegyeket felmutató karcossága fokozatosan halványult, a Promises pedig már a maga - a sterilitás határát súroló - tisztaságában mutatja fel a zenekar visszhangos gitárriffekre és a refrének alá mind gyakrabban be-bekúszó elektronikus alapzajra építő stílusát.

Az új lemezen nem találunk olyan mozgalmasabb, az általános hangulatot megtörő számot, mint az előző albumokon a Step Out Of The Car vagy a TBR eddigi legjobb felvétele, az Evacuate. Az uralkodó középtempóból viszont a Take Me Back, a Keep Moving vagy a Safe House magasan veri az eddigi hasonló próbálkozásokat, és monotonitása ellenére szerethető a klippel megtámogatott Diamonds is, a melodikus You Belong To Me pedig a zenekar legszebb dala a 2005-ös World Without End óta. A gond nem is annyira azzal van, hogy a számok meglehetősen egy kaptafára készültek, hanem sokkal inkább azzal, hogy a kompozíciókban mutatkozó fejlődésért a korai évek svungjának elvesztésével fizetett a csapat. Nathan Nicholson egytónusú vokáljának így már első hallásra sincs sok tétje, sokadszorra pedig kifejezetten unalmassá válhat. A Promises így csak majdnem sikeres album marad.

Absentee, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.