Lemez

Ének a konfettiesőben

The Darkness: Hot Cakes

  • - szszcs -
  • 2012. szeptember 20.

Zene

Van abban azért egy izgalmas csavar, hogy végül nem a Darkness, hanem a tökéletes antitézisét megtestesítő Radiohead legsikeresebb tanítványa, a Muse lett az új Queen. Az pedig, hogy ezen a lemezen helyet kapott egy Radiohead-feldolgozás is, alighanem a rockzene egészen mély összefüggéseire világít rá.

Rövid tündöklése idején a Darkness legnagyobb tragédiája az volt, hogy az újságírók soha nem azzal foglalkoztak, mennyi kábítószert használnak a tagok, és milyen modellcsajokat visznek ágyba, hanem azzal, hogy akkor most vicc-e ez az egész, vagy sem - és ez gyakorlatilag meg is pecsételte a zenekar sorsát. Pedig igény éppenséggel még lett is volna tán egy igazi, agyatlan és iróniamentes stadionrock-fordulatra. Az időzítés annyira nem is volt rossz: az új rockforradalom sikere jelezte, hogy nem muszáj minden fiatal gitárzenekarnak csúnya, bézbólsapkás pasikból állnia, szóval igazából tényleg csak idő kérdése volt, mikor jutunk el a fiatalos Television- és Clash-koppintástól az áramvonalasított Thin Lizzy-riffekig és a köldöktájékon kivágott fellépődresszekig.


A Darkness pedig valóban bámulatosan ordenáré harsánysággal és iszonyú hatékonyan idézte fel a rockzenének azt a szép korszakát, amikor a Queen, a Van Halen és az AC/DC darabkáiból sikerült kikísérletezni a Def Leppardot. A rendkívül sikeres 2004-es debütlemezt aztán egy rosszul fogadott folytatás, hosszú agónia és feloszlás követte, a frontember pedig azóta túlesett egy eredményes elvonókúrán és egy hajbeültetésen, s most úgy fest, hogy minden a legnagyobb rendben van. Kb. 1981-et írunk, Jim Steinmann konfettiesővel kísért posztglam/proto-Sunset Strip rockmusicalt írt Russel Mael falzettjeire és John Taylor vokáljaira, az erősítőket pedig személyesen Mutt Lange állította be. Ha arénarockhimnuszokra vágyunk, de elegünk van már a kismillió U2- és Springsteen-kópiából, a Darkness továbbra is ideális választásnak bizonyul.

Canary Dwarf, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.