Lemez

Ének a konfettiesőben

The Darkness: Hot Cakes

  • - szszcs -
  • 2012. szeptember 20.

Zene

Van abban azért egy izgalmas csavar, hogy végül nem a Darkness, hanem a tökéletes antitézisét megtestesítő Radiohead legsikeresebb tanítványa, a Muse lett az új Queen. Az pedig, hogy ezen a lemezen helyet kapott egy Radiohead-feldolgozás is, alighanem a rockzene egészen mély összefüggéseire világít rá.

Rövid tündöklése idején a Darkness legnagyobb tragédiája az volt, hogy az újságírók soha nem azzal foglalkoztak, mennyi kábítószert használnak a tagok, és milyen modellcsajokat visznek ágyba, hanem azzal, hogy akkor most vicc-e ez az egész, vagy sem - és ez gyakorlatilag meg is pecsételte a zenekar sorsát. Pedig igény éppenséggel még lett is volna tán egy igazi, agyatlan és iróniamentes stadionrock-fordulatra. Az időzítés annyira nem is volt rossz: az új rockforradalom sikere jelezte, hogy nem muszáj minden fiatal gitárzenekarnak csúnya, bézbólsapkás pasikból állnia, szóval igazából tényleg csak idő kérdése volt, mikor jutunk el a fiatalos Television- és Clash-koppintástól az áramvonalasított Thin Lizzy-riffekig és a köldöktájékon kivágott fellépődresszekig.


A Darkness pedig valóban bámulatosan ordenáré harsánysággal és iszonyú hatékonyan idézte fel a rockzenének azt a szép korszakát, amikor a Queen, a Van Halen és az AC/DC darabkáiból sikerült kikísérletezni a Def Leppardot. A rendkívül sikeres 2004-es debütlemezt aztán egy rosszul fogadott folytatás, hosszú agónia és feloszlás követte, a frontember pedig azóta túlesett egy eredményes elvonókúrán és egy hajbeültetésen, s most úgy fest, hogy minden a legnagyobb rendben van. Kb. 1981-et írunk, Jim Steinmann konfettiesővel kísért posztglam/proto-Sunset Strip rockmusicalt írt Russel Mael falzettjeire és John Taylor vokáljaira, az erősítőket pedig személyesen Mutt Lange állította be. Ha arénarockhimnuszokra vágyunk, de elegünk van már a kismillió U2- és Springsteen-kópiából, a Darkness továbbra is ideális választásnak bizonyul.

Canary Dwarf, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.