Lemez

The Telescopes: Songs of Love and Revolution

  • - minek -
  • 2021. február 24.

Zene

A nyolcvanas évek végén feltűnt hol négy-, hol öttagú Telescopes az akkori brit pszichedelikus/zajrock szcéna egyik legüdítőbb beltagjának számított, jellemző, hogy első, megosztott EP-jükön a hasonszőrű Loop-pal osztoztak.

Később némileg stílust és hangzást váltva remekül belesimultak a shoegaze/dreampop hullámba is, még ha csak annak tisztes másodvonalába soroltattak is. Némi hiátust követően, az ezredforduló után Stephen Lawrie zenekar-alapító vezetésével újrakezdték, részben a korszellemnek is megfelelően erősebben elektronikus hangképekkel, majd egyre inkább visszatérve a zajos-gitárzengetős gyökerekhez.

Az idei év elején kijött lemezük is tökéletes prezentációja a húrtépős-cipőbámulós Telescopes-receptnek: a drone-ba hajló zajos gitártémák, a hullámzó, örvénylő basszusgitár, a monoton, lüktető ritmusok (ezt részben a példakép Suicide-tól örökölték), amelyek mögül néha törékeny szépségű melódiák törnek fel, szinte hiánytalanul, szabályt nem tisztelve idézik fülünkbe az eredeti határtöréses Telescopes-receptet. Néha a zajszintből is képesek engedni: a Mesmerisedból szinte csak John Cale csellója és Nico hangja hiányzik, a You’re Never Alone With Despair címének tökéletesen megfelelő sötét borongás, némi lebegéssel, a lemezt záró Haul Away the Anchor pedig talált madárhangos ambient. És közben továbbra is nagyszerű, egyben jólesően rettenetes dalokat képesek írni, hiszen a Strange Waves, a This Train vagy a Come Bring Your Love ma is felférne bármely kortárs, a popálmokat sok-sok disszonancia mögé rejtő playlistre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.