lemez

Thomas Dunford, Jean Rondeau: Barricades

  • - csk -
  • 2020. október 10.

Zene

Lant és csembaló ritkán hallható közös produkcióban. Rokonok pedig: mindkettő húros és pengetős hangszer. Az utóbbira nem túl gyakran gondolunk, hiszen a csembalót billentyűkkel szólaltatják meg – ám a billentyűk olyan mechanikát működtetnek, amelynek végén pengető érintkezik a húrokkal: innen a hangszerre jellemző „pöncögő” hang. Két kiváló francia művész, a lantos Thomas Dunford (1988) és a csembalista Jean Rondeau (1991) jóvoltából végre egy lemezen találkozik a két instrumentum.

A lemez rendkívül színes válogatást ad a francia barokk repertoárból, François Couperintől Robert de Visée-n, Michel Lambert-en, Marin Marais-n át Philippe Rameau műveiig. A gyönyörködtető antológiában hallunk egy teljes, héttételes szvitet (De Visée), a többi viszont mind-mind rövid, egytételes karakterdarab, többnyire ábrázoló szellemű, költői feliratokkal – ilyen a lemez címét is adó Couperin-mű, a Les Baricades Mistérieuses is. Virtuóz, érzékeny, fantáziadús, láttató előadások ezek, amelyek közül néhányban a viola da gambán játszó Myriam Rignol, a mezzoszoprán Lea Desandre vagy a bariton Marc Mauillon csatlakozik a lemez két főszereplőjéhez.

A CD hangulata varázslatos: álomszerű, meditatív, szabadon tűnődő. Dunford és Rondeau előadásmódja pedig popzenészeket megszégyenítően közvetlen, rámutatva arra a törekvésre, amely többek közt a L’Arpeggiata vagy a Private Musicke felvételeit is jellemzi: megmutatni a zenehallgatónak, hogy a barokk tud olyan elengedett, szórakoztató és könnyű muzsika lenni, mint a mai slágergyárosok dalai.

Erato, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.