lemez

Thomas Dunford, Jean Rondeau: Barricades

  • - csk -
  • 2020. október 10.

Zene

Lant és csembaló ritkán hallható közös produkcióban. Rokonok pedig: mindkettő húros és pengetős hangszer. Az utóbbira nem túl gyakran gondolunk, hiszen a csembalót billentyűkkel szólaltatják meg – ám a billentyűk olyan mechanikát működtetnek, amelynek végén pengető érintkezik a húrokkal: innen a hangszerre jellemző „pöncögő” hang. Két kiváló francia művész, a lantos Thomas Dunford (1988) és a csembalista Jean Rondeau (1991) jóvoltából végre egy lemezen találkozik a két instrumentum.

A lemez rendkívül színes válogatást ad a francia barokk repertoárból, François Couperintől Robert de Visée-n, Michel Lambert-en, Marin Marais-n át Philippe Rameau műveiig. A gyönyörködtető antológiában hallunk egy teljes, héttételes szvitet (De Visée), a többi viszont mind-mind rövid, egytételes karakterdarab, többnyire ábrázoló szellemű, költői feliratokkal – ilyen a lemez címét is adó Couperin-mű, a Les Baricades Mistérieuses is. Virtuóz, érzékeny, fantáziadús, láttató előadások ezek, amelyek közül néhányban a viola da gambán játszó Myriam Rignol, a mezzoszoprán Lea Desandre vagy a bariton Marc Mauillon csatlakozik a lemez két főszereplőjéhez.

A CD hangulata varázslatos: álomszerű, meditatív, szabadon tűnődő. Dunford és Rondeau előadásmódja pedig popzenészeket megszégyenítően közvetlen, rámutatva arra a törekvésre, amely többek közt a L’Arpeggiata vagy a Private Musicke felvételeit is jellemzi: megmutatni a zenehallgatónak, hogy a barokk tud olyan elengedett, szórakoztató és könnyű muzsika lenni, mint a mai slágergyárosok dalai.

Erato, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.