Kisujjból – Tompos Kátya első lemeze

  • Kovács Bálint
  • 2014. január 23.

Zene

Majdnem egy évtizedet kellett várni a tehetséges színész, Tompos Kátya első lemezére. Megérte.

Tompos Kátya Keresztül Európán című első – a Söndörgővel való együttműködés utáni – saját lemezén a cím szellemében persze valóban van magyar, orosz, francia és angol nyelvű szám is, mégsem a földrajzi értelemben vett utazás a legszembetűnőbb. Olyan ez a felvétel, mint egy modell portfóliója vagy egy színház showcase-e: bemutat mindent, amire az előadó képes.

Ritka az ilyen gördülékeny bemutató – úgy tűnik, Tompos Kátya tényleg mindenhogyan jó. Jó jazzben, népdalban, orosz búsongóban és általában bármiféle világzenében, és jó popban is – bár utóbbiból talán kerülhetett volna kevesebb a lemezre, mert ennek az erős, kristálytiszta és mindig érzelemdús hangnak a szépsége a többi műfajban különleges is, ebben meg csak szép.

false

 

Fotó: MTI – Mohai Balázs

Nem mintha olyan egyszerű lenne beskatulyázni az egyes számokat, sőt az énekesnő és a lemez hangszereléséért felelős Hrutka Róbert mindent meg is tesz azért, hogy ez lehetetlen legyen; Tompos például még a U2 With or Without You-ját is ellenállhatatlan instant szerelemébresztő népdallá tudja bodorítani, pedig nehéz elhinni, hogy ezt könnyű szívvel rá lehetne mondani bármire, amihez Bonónak köze van. Máskor – itt forr fel a színészvér – Kosztolányi-versmondással vegyíti Jimi Hendrix Little Wingjét.

false

Apropó, színészet: már a lemez legelső percei kisujjból forradalmasítják a versek megzenésítésének hazai, a Kaláka anyatején izmosodott szokásait: Juhász Gyula Szerelmének értelmező felmondása megy át az érzelmi telítettség fokozódásának egyfajta organikus velejárójaként dalba, hogy aztán énekelve is megmaradjon pontosan értelmezett szövegnek. Ez az értelmezés egyébként mindvégig jellemző Hrutka zenéjére is: a feltétlen és görcsös szabályszerűség helyett mindig az adott sorokat, hangulatokat kíséri nem csak dallamban, de hangszerelésben is; gitártól mandolinon át csellószólóig minden belefér – ahol kell, persze az elektronika is.

Mert hiába van szó egy énekes szólólemezéről, a zene korántsem másodrendű. Ahol azt kívánja meg az atmoszféra – mint az orosz dalokban –, ott akad a capella rész is, de a kiváló zene amúgy Tompos Kátya hangjával egyenrangú élvezeti értéke a Keresztül Európánnak. Igaz, akad, ahol az énekesnő enged a csábításnak, és engedi elragadtatni magát a szép szavak pátoszától – mint a Hajnali részegség végén –, és az amúgy is már majdnem túl abszurd Az én kutyám ugatásimitálása is túlmerészkedik az elegancia határán, de a már említett Szerelem vagy az érzelmektől túlcsorduló, zenéjében a jó értelemben vett slágerességet a világzene legjobb hagyományaival ötvöző Csak a szívem érzi tökéletes dalok: már csak miattuk is mindent megbocsátana az ember. Megbocsátana, ha a fentieken kívül lenne mit.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.