Kisujjból – Tompos Kátya első lemeze

  • Kovács Bálint
  • 2014. január 23.

Zene

Majdnem egy évtizedet kellett várni a tehetséges színész, Tompos Kátya első lemezére. Megérte.

Tompos Kátya Keresztül Európán című első – a Söndörgővel való együttműködés utáni – saját lemezén a cím szellemében persze valóban van magyar, orosz, francia és angol nyelvű szám is, mégsem a földrajzi értelemben vett utazás a legszembetűnőbb. Olyan ez a felvétel, mint egy modell portfóliója vagy egy színház showcase-e: bemutat mindent, amire az előadó képes.

Ritka az ilyen gördülékeny bemutató – úgy tűnik, Tompos Kátya tényleg mindenhogyan jó. Jó jazzben, népdalban, orosz búsongóban és általában bármiféle világzenében, és jó popban is – bár utóbbiból talán kerülhetett volna kevesebb a lemezre, mert ennek az erős, kristálytiszta és mindig érzelemdús hangnak a szépsége a többi műfajban különleges is, ebben meg csak szép.

false

 

Fotó: MTI – Mohai Balázs

Nem mintha olyan egyszerű lenne beskatulyázni az egyes számokat, sőt az énekesnő és a lemez hangszereléséért felelős Hrutka Róbert mindent meg is tesz azért, hogy ez lehetetlen legyen; Tompos például még a U2 With or Without You-ját is ellenállhatatlan instant szerelemébresztő népdallá tudja bodorítani, pedig nehéz elhinni, hogy ezt könnyű szívvel rá lehetne mondani bármire, amihez Bonónak köze van. Máskor – itt forr fel a színészvér – Kosztolányi-versmondással vegyíti Jimi Hendrix Little Wingjét.

false

Apropó, színészet: már a lemez legelső percei kisujjból forradalmasítják a versek megzenésítésének hazai, a Kaláka anyatején izmosodott szokásait: Juhász Gyula Szerelmének értelmező felmondása megy át az érzelmi telítettség fokozódásának egyfajta organikus velejárójaként dalba, hogy aztán énekelve is megmaradjon pontosan értelmezett szövegnek. Ez az értelmezés egyébként mindvégig jellemző Hrutka zenéjére is: a feltétlen és görcsös szabályszerűség helyett mindig az adott sorokat, hangulatokat kíséri nem csak dallamban, de hangszerelésben is; gitártól mandolinon át csellószólóig minden belefér – ahol kell, persze az elektronika is.

Mert hiába van szó egy énekes szólólemezéről, a zene korántsem másodrendű. Ahol azt kívánja meg az atmoszféra – mint az orosz dalokban –, ott akad a capella rész is, de a kiváló zene amúgy Tompos Kátya hangjával egyenrangú élvezeti értéke a Keresztül Európánnak. Igaz, akad, ahol az énekesnő enged a csábításnak, és engedi elragadtatni magát a szép szavak pátoszától – mint a Hajnali részegség végén –, és az amúgy is már majdnem túl abszurd Az én kutyám ugatásimitálása is túlmerészkedik az elegancia határán, de a már említett Szerelem vagy az érzelmektől túlcsorduló, zenéjében a jó értelemben vett slágerességet a világzene legjobb hagyományaival ötvöző Csak a szívem érzi tökéletes dalok: már csak miattuk is mindent megbocsátana az ember. Megbocsátana, ha a fentieken kívül lenne mit.

Figyelmébe ajánljuk