Lemez

Tudósok: A legszebb szerelmes dalok

  • Svébis Bence
  • 2013. június 23.

Zene

Mintha egy színesre festett, szirénázó halottaskocsi robogna át az evakuált városon éjjel: a Tudósok zenekar legfrissebb albuma populárisabb, ám épp ugyanolyan kiszámíthatatlan, mint eddig bármikor. A Szabad Tudományos Akadémia örökös tagja, drMáriás, a basszusgitáros Endrei Dávid és a dobakrobata Jeli Gergely által mozgatott, a közelmúltban szép lassan a kifulladás partvonalára sodródó trióhoz az Amorf Ördögök egyik talpköve, Tövisházi Ambrus csatlakozott az utóbbi időben. Először csak a billentyűs hangszerek zsonglőrjeként hallhattuk a koncerteken - minimális, de meghatározó szőnyeget csúsztatott a dadaista téboly alá -, végül az ő elektromos eklektikája határozza meg az egész lemez hangzásvilágát. Egyetlen könyörtelen massza az egész, mégis mindig újra és újra el lehet veszni a részletekben: ez ismét az őserőtől szétpattanó Tudósok, melytől kidurran a hozzáérintett fázisceruza.

A legszebb szerelmes dalok nemcsak az egyik legerősebb Tudósok-lemez, hanem az első tematikus összeállítás is a zenekar életében. Mind a tizennégy szám szerelmi vallomás, mindben ott a hol mély, hol pedig iróniával dúsított érzelem. Csalódások és beteljesült glamour storyk követik egymást attól függően, merre billen épp az érzelmek kaleidoszkópja. Hol a túlbuzgó díjbeszedő szereli szét fejszével a fogyasztókat, hol a túlfűtött férfi igyekszik kerekes székkel szerelméhez, vagy éppen politikusok kapnak túlcsorduló szerelmi vallomást.

A hétköznapokban kiszáradt emberiség vérfrissítése ez, kijózanító ordítás egy ökumenikus sztetoszkópba.

Szerzői kiadás, 2013


Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.