Lemez

Tudósok: Akkor is nevetek

  • - svébis -
  • 2019. november 19.

Zene

A bebootolás himnuszának is tekinthető a Tudósok legújabb lemeze, amennyiben a pár éve újjáalakult formáció feleszmélt az Alzheimer Karaoke után, és mint akiből lórúgásként tör fel minden emlék, újra kozmikus lendülettel lódulnak felénk a tapétaszaggató dallamok.

DrMáriás recseg és mormol, miközben a trombita és az altszaxofon hol a táncdalfesztiválok felhőtlen felelőtlenségének nyelvén, hol pedig egy csapdába esett vadállat hangján szól. Dezső Tóni baritonszaxofonja baljós, Gulyás Levente gitárszólói kivágják a golyóálló ablakot az elnöki limuzinban, Endrei Dávid basszustémái alattomosan édesek, miközben Jeli Gergely biztos kézzel regulázza a dobot. Az elektronika pedig úgy kúszik be ismét mindebbe, mint egy doromboló kiscica. A dalok témái a műanyagszerelemtől a gyermeki anarchián és az introvertáltak imáján át a mozgalmi mulatósig tart, de a sláger egész biztosan a Mutass egy f@szt című dal.

A Tudósok régi hagyományaihoz visszanyúlva most is jár booklet a fizikai példányhoz, amelyben a szövegeken kívül drMáriás festményein gyönyörködhetünk vagy borzadhatunk. Ahogy a markánsabb albumaikon, úgy itt is meghívtak egy vendégelőadót a kakofón konferenciára: Szabó Zsolt két szám erejéig szólaltatja meg térdhegedűjét, azaz a viola da gambát, s az egyikben pont Karcsi tér vissza, a zenekar lemezeinek régi szereplője. Csak azt bánjuk, hogy a tavalyi válogatással ellentétben ez a hanganyag nem szerezhető be vinilen.

GrundRecords, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.