Lemez

Tudósok: Akkor is nevetek

  • - svébis -
  • 2019. november 19.

Zene

A bebootolás himnuszának is tekinthető a Tudósok legújabb lemeze, amennyiben a pár éve újjáalakult formáció feleszmélt az Alzheimer Karaoke után, és mint akiből lórúgásként tör fel minden emlék, újra kozmikus lendülettel lódulnak felénk a tapétaszaggató dallamok.

DrMáriás recseg és mormol, miközben a trombita és az altszaxofon hol a táncdalfesztiválok felhőtlen felelőtlenségének nyelvén, hol pedig egy csapdába esett vadállat hangján szól. Dezső Tóni baritonszaxofonja baljós, Gulyás Levente gitárszólói kivágják a golyóálló ablakot az elnöki limuzinban, Endrei Dávid basszustémái alattomosan édesek, miközben Jeli Gergely biztos kézzel regulázza a dobot. Az elektronika pedig úgy kúszik be ismét mindebbe, mint egy doromboló kiscica. A dalok témái a műanyagszerelemtől a gyermeki anarchián és az introvertáltak imáján át a mozgalmi mulatósig tart, de a sláger egész biztosan a Mutass egy f@szt című dal.

A Tudósok régi hagyományaihoz visszanyúlva most is jár booklet a fizikai példányhoz, amelyben a szövegeken kívül drMáriás festményein gyönyörködhetünk vagy borzadhatunk. Ahogy a markánsabb albumaikon, úgy itt is meghívtak egy vendégelőadót a kakofón konferenciára: Szabó Zsolt két szám erejéig szólaltatja meg térdhegedűjét, azaz a viola da gambát, s az egyikben pont Karcsi tér vissza, a zenekar lemezeinek régi szereplője. Csak azt bánjuk, hogy a tavalyi válogatással ellentétben ez a hanganyag nem szerezhető be vinilen.

GrundRecords, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.