Lemez

Tudósok: Akkor is nevetek

  • - svébis -
  • 2019. november 19.

Zene

A bebootolás himnuszának is tekinthető a Tudósok legújabb lemeze, amennyiben a pár éve újjáalakult formáció feleszmélt az Alzheimer Karaoke után, és mint akiből lórúgásként tör fel minden emlék, újra kozmikus lendülettel lódulnak felénk a tapétaszaggató dallamok.

DrMáriás recseg és mormol, miközben a trombita és az altszaxofon hol a táncdalfesztiválok felhőtlen felelőtlenségének nyelvén, hol pedig egy csapdába esett vadállat hangján szól. Dezső Tóni baritonszaxofonja baljós, Gulyás Levente gitárszólói kivágják a golyóálló ablakot az elnöki limuzinban, Endrei Dávid basszustémái alattomosan édesek, miközben Jeli Gergely biztos kézzel regulázza a dobot. Az elektronika pedig úgy kúszik be ismét mindebbe, mint egy doromboló kiscica. A dalok témái a műanyagszerelemtől a gyermeki anarchián és az introvertáltak imáján át a mozgalmi mulatósig tart, de a sláger egész biztosan a Mutass egy f@szt című dal.

A Tudósok régi hagyományaihoz visszanyúlva most is jár booklet a fizikai példányhoz, amelyben a szövegeken kívül drMáriás festményein gyönyörködhetünk vagy borzadhatunk. Ahogy a markánsabb albumaikon, úgy itt is meghívtak egy vendégelőadót a kakofón konferenciára: Szabó Zsolt két szám erejéig szólaltatja meg térdhegedűjét, azaz a viola da gambát, s az egyikben pont Karcsi tér vissza, a zenekar lemezeinek régi szereplője. Csak azt bánjuk, hogy a tavalyi válogatással ellentétben ez a hanganyag nem szerezhető be vinilen.

GrundRecords, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.