Koncert

A Brecker–Liebman–Copland km. Gress és Baron

Zene

A Brecker–Liebman–Copland km. Gress és Baron, avagy BLC kvintettnek nincs története. Itt kezdődött a Csörsz utcában, mivel ebben a felállásban még sohasem játszottak, bár külön-külön évtizedeken át zenéltek együtt. A hosszú elnevezés a jazzben szokásos módon arra is utal, hogy nincs főnök a zenekarban, a tagok szerzőként is képviseltetik magukat. Azért mindig van egy kezdeményező, és a jelekből ítélve ez itt a centrális pozícióban lévő Marc Copland zongorista lehetett (ő egyébként szaxofonosként kezdte, be is futott, de áttért a zongorára, mert az komplexebb), mert Drew Gress bőgőssel és Joey Baron dobossal jelent most meg friss albuma. Abból is adódott a koncert első hangtól érezhető hamvassága, természetessége és őszinte kíváncsisága az ott és akkor alakuló zenei folyamatokra, hogy nem a marketing- és médiagépezet indította az európai miniturnét, hanem ezek a hapsik baromira szívesen játszanak egymással. Teljesen igaza volt a szervezőnek, amikor fiatalemberekként konferálta fel az átlag­életkor szerint 69 éves legénységet. Ha valamiben, leginkább abban érződött a kor, hogy mindig bölcsen osztották be az erejüket. A fizikálisan legmegterhelőbb trombita is fölszökött az égbe Randy Brecker ajkán, nem spóroltak a bevállalós számokkal és belemelegedős szólókkal. Copland egyéni hangja már az első szólójában (There Is a Mingus a Monk Us) kidomborodott: régi partnerei, John Abercrombie és Kenny Wheeler felől lehet ismerős szokatlan skálákkal teletűzdelt, világos, de szűrt fényű zenei világa. Dave Liebman hál’ isten elég gyakori vendég Pesten. A szaxofonos energiái ki­apadhatatlanok, harmóniaváltásai, hangulatfestése egyszerre vallanak fenegyerekre és nagymesterre. Baron képe sok dobos házi oltárán ott áll: amikor leheletfinom, akkor is dögös, nem dörömböl, hanem énekel, ahogy Gress is erőlködés nélkül haladja meg hangszere szokásos kifejezési készletét.

MOMkult, október 15.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.