Lemez

TV On The Radio: Seeds

  • Németh Róbert
  • 2015. január 5.

Zene

Számos nagyszerű zenekart termelt ki a kora kétezres évek új gitárforradalmának epicentruma, New York, de talán egyik sem volt annyira különleges, mint az elektronikát izgalmas gitárzenével keresztező brooklyni TV On The Radio, mely annak idején Déri Zsolt kollégától a találó doo-wop Radiohead becenevet kapta. A zenekar egyetlen fehér tagja, a producerként is igen aktív David Andrew Sitek gitáros-billentyűs mellett kizárólag fekete zenészeket felvonultató együttes experimentális gitárzenét, elektronikát, posztpunkot, posztrockot, soult és r&b-t keresztezett úgy, hogy ezt a sokszorosan elképesztő keveredést az elmúlt tíz évben megjelent TV On The Radio-albumok egyikén sem éreztük erőltetettnek vagy modorosnak.

A Sitek, a másik gitáros, Kyp Malone és az énekes Tunde Adebimpe hármasa által meghatározott együttes eddigi életműve meglehetősen erős és kiegyensúlyozott. Az elementáris nyitány, a 2004-es Desperate Youth, Blood Thirsty Babes, a művészi kiteljesedést elhozó Return To Cookie Mountain, a táncosabb-elektronikusabb Dear Science, majd a legutóbbi lemez, a Sitek új lak­helyén, Los Angelesben elkészített, minden korábbinál napfényesebb Nine Types Of Light egyaránt magas színvonalon teljesített. Az új lemeznek azonban nemcsak azért volt tétje, mert ismét felmerült a kérdés, hogy lehet-e tartani a magas szintet, hanem mert – a rákbetegségben szenvedő basszusgitáros, Gerard Smith halála és egy kiadóváltás után – az is kérdés volt, hogy egyáltalán mi lesz a TV On The Radióval. Nos, a Seeds mindnyájunk örömére diadalmas visszatérés – a zenekar (melyben Smith pozícióját a dobos, Jaleel Bunton vette át, állandó új tagot nem vettek be) pályafutása egyik legjobb lemezét készítette el, melyen a táncos-grúvi mutáns funk felől ismét a sodró, rétegzett, néha wall of sound-szerűen magasodó, kifejezetten slágeres gitárzene felé billen a mérleg nyelve.

Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.