Vágtában - Vágtázó Csodaszarvas (koncert)

  • Kerényi Tamás
  • 2006. március 23.

Zene

A nyolcvanas-kilencvenes évek világszerte ismert hungarikuma volt a Vágtázó Halottkémek, mely a punkzenét keleti sámánénekre emlékeztető motívumokkal és magyar népzenei elemekkel vegyítette.

A nyolcvanas-kilencvenes évek világszerte ismert hungarikuma volt a Vágtázó Halottkémek, mely a punkzenét keleti sámánénekre emlékeztető motívumokkal és magyar népzenei elemekkel vegyítette. Az együttes élén a polgári foglalkozását nézve csillagász Grandpierre Attila állt, aki szuggesztív előadásmódjával valósággal megőrjítette a hallgatóságát határon innen és túl. A kultikus zenekar 2000 környékén feloszlott, ám tavaly decemberben Grandpierre váratlanul egy új formációval - a Vágtázó Csodaszarvassal - jelentkezett, s a PeCsában egy rendkívül energikus koncertet adott.

Három hónap múltán most ugyanabban az élményben részesülhettünk. Mint kitűnik a névből, a zenekar a VHK folytatásának tekinthető, ám nagy különbség, hogy az elektromos gitárok helyett csupa akusztikus népi hangszert: kobozt, cimbalmot, hegedűt, dudát szólaltat meg. Az ereje és az íze azonban a régi, ahogy Grand-pierre sem változott: sámántánca közben üvölt és sikít. Ahogy a Narancs kérdésére a koncert után elmondta: "Lehetetlen, hogy azt a zenekart, amiben huszonhat éven át zenéltem, aminek a szellemiségét, zenei világát a sejtjeimben hordozom, ne éltessem tovább. A VHK az életem, és ebben az új zenekarban az életemet folytatom tovább. Feltámadtam!"

*

Nos, a feltámadás igazán jól sikerült - Grandpierre közben egy kimondott supergroupra talált. Benne Balogh Kálmánnal (cimbalom) a cimbalomzenekarból, Szokolay Dongó Balázzsal (fúvósok), Geröly Tamással (dob) s Benkő Róberttel (bőgő) a Dél-alföldi Szaxofonegyüttesből, Bolya Mátyással (koboz) a Kárpátia zenekarból, Bese Botonddal a Magyar Dudazenekarból, de most velük tartott Molnár Krisztina (hegedű) és Márton Bernadett énekesnő is, aki a Fohász egy lóhoz és A Zene lakodalma című dalban tűnt fel.

Szépen meg is telt a Petőfi Csarnok, meglehetősen vegyes közönséggel: hátul széksorok az idősebbeknek, akik immár gyermekeiket is magukkal hozták, elöl pedig a fiatalok és - egy szittyasapkás vezetésével - a tombolás.

A csodaszarvas vágtája a közel húszperces Végtelen Egy című számmal indult, s nagyrészt a "Héj-hó" kiáltás ismétléséből állt, így remekül együtt zenghette a terem. "Ez a legjobb koncert, amit hallottam, pedig már több mint százon voltam" - fakadt ki azonnal egy arc a tömegből, s nem is alaptalanul: Grandpierre úgy üvöltött, hogy azt érezhettük, kiugrunk a plafonon.

Persze a várva várt VHK-számok sem maradtak el! A Halló, mindenség!-et a kobzon és cimbalmon kifejezetten borzongató Aláírhatatlan történelem követte, majd a Hunok csatájára került sor. Az akusztikus hangszerektől éppúgy beindulva, mint anno a gitároktól.

Egyszóval valami nagyon izgalmas dolgot láthattunk megint, ami talán CD-n is kijön. És remélhetőleg a nyári fesztiválok szervezőinek is bekattan: van itt egy remek zenekar, amely világzenei és rockfesztiválokra is hívható, garantált sikerrel.

Petőfi Csarnok, március 14.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."