Vér és virághab - Pajo:1968 (lemez)

  • Greff András
  • 2006. október 12.

Zene

David Pajo nem akárki.
A kilencvenes évek legelején, amikor (alig huszonévesen) a Slintet erősítette, az ő elképesztő belső feszültségről számot adó, máskor meg kristálytörékeny gitárjátékával, a tradicionálistól jócskán eltérő, szövevényes számstruktúráival olyan ajánlatot tett az alternatív rockot akkoriban domináló, jobbára feltétlenül bárdolatlanabb megközelítési módba addigra már beleunt muzsikusnövendékeknek, amelynek csábereje csakis a Sonic Youth tíz évvel korábbi, disszonáns gitárzenei határrevíziójáéhoz volt fogható. Mindaz, amit ma posztrocknak nevezünk, azok a zenék tehát (a Tortoise-tól a Mogwai-on át mondjuk az Explosions In The Sky-ig), amelyekben - a terminus technicusszal 1994-ben előrukkoló brit könnyűzenei kritikus, Simon Reynolds tömör és pontos definícióját felidézve - tradicionális rockzenei hangszerekkel menetelnek szembe a rock konvencionális megközelítési metódusával, hiszen a gitárokat inkább finoman árnyalt hangtextúrák megképzése érdekében fogják hadra, nem pedig riffeket vagy erőteljes akkordokat ráznak ki belőlük, elképzelhetetlen volna e louisville-i fiú tevékeny hozzájárulása nélkül, aki a későbbiekben, immár szólópályára állva is mindent megtett azért, hogy új és új fazont kanyarítson zsánerének.

M, Aerial M, Papa M - e három fedőnév alatt Pajo számos megkapó, ha anyazenekara magnum opusa, a Spiderland nívóját újra sosem is elérő instrumentális kis- és nagylemezt jelentetett meg az ezredforduló közelében, majd egy meghökkentően konzervatív fordulattal kilépett a maga által felfestett körből: azzal egy időben, hogy énekelni kezdett, letette voksát a hagyományos dalforma mellett. Hogy ez a váltás egészen simán ment volna, arról nincsen szó: a formaképző képességével nem nagyon volt gond már az elején sem, ahhoz azonban kellett néhány év, hogy David kifundálja, miképpen tudná meggyőzően használni azt a meglehetősen szűkre szabott hangterjedelmet, ami adatott neki. De hát ez egy kitartó férfiú - mire 2005 nyara kiragyogott, maga mögött is tudta a problémát.

Abban az évben jelentetett meg először lemezt a saját családneve alatt (a címe is ennyi volt csupán: Pajo) - s most, ezen az 1968-on (maradunk a személyesben, David születési éve ez) mintha annak javított kiadását hallanánk: ez a lemez már nem egy mindközönséges laptop olcsó szoftverével készült, mint az elődje, hús-vér dobos is játszik rajta, szóval a daloknak kétségkívül jobban álló organikusabb megszólalást élvezhetünk, a levonható tanulságok mindazonáltal azonosak maradtak. Legfőképp az szembeötlő, hogy az immár reklámgyümölcsszerűen gömbölyűre formázott dalok univerzumában kalandozó gitáros-énekes nagymértékben feladja sajátos tónusát. Mely attitűd különben már a 2001-es Papa M-albumot is meghatározta, hisz azt a Whatever, Mortalt Will Oldham (múlt heti lapszámunk dalnok hőse) különösebb fennakadás nélkül a nevére vehette volna, az 1968 javarészt torzításmentes gitárokkal navigált szerzeményeinek nagyobbik halmazában pedig akárha a néhány éve saját fiatal életét konyhakéssel kioltó Elliott Smith búbánattal vert szellemét hallanánk huhogni az emelkedetten édesbús korai Simon and Garfunkel-songok hangjai felett. Mégsem tudok a méltatlankodás tenorjában fuvolázni róluk, hiszen tagadhatatlanul gyönyörű, őszi színekben csak úgy dúskáló melódiákról van szó, melyeket David végül csak a sajátjává avatja mind a maga morbid szövegvilágával. Szegény mama a halottakkal társalog (Who's That Knocking), a ciklon szemén át borzalmas eseményekre láthatni rá (Cyclone Eyes), a sötétségen éjszín szárnyakkal csattogunk keresztül (Walk Through The Dark) - ebben a fekete humort távolról sem nélkülöző környezetben a már annyiszor - mások mellett Tom Jonestól és Nina Simone-tól is - hallott, eredetileg francia szerelmes szám, a Let It Be Me feldolgozása is fölvesz valami egészen unikálisan nyugtalanító árnyalatot. Ne engedd, hogy magányos legyek, mondd, hogy csakis engem szeretsz - esdekel a trubadúr, s képtelenek vagyunk nem magunk elé vizionálni, ahogy a paplan alatt reszkető keze idegesen feni a rozsdás vágóélt.

Drag City, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.