Vér és virághab - Pajo:1968 (lemez)

  • Greff András
  • 2006. október 12.

Zene

David Pajo nem akárki.
A kilencvenes évek legelején, amikor (alig huszonévesen) a Slintet erősítette, az ő elképesztő belső feszültségről számot adó, máskor meg kristálytörékeny gitárjátékával, a tradicionálistól jócskán eltérő, szövevényes számstruktúráival olyan ajánlatot tett az alternatív rockot akkoriban domináló, jobbára feltétlenül bárdolatlanabb megközelítési módba addigra már beleunt muzsikusnövendékeknek, amelynek csábereje csakis a Sonic Youth tíz évvel korábbi, disszonáns gitárzenei határrevíziójáéhoz volt fogható. Mindaz, amit ma posztrocknak nevezünk, azok a zenék tehát (a Tortoise-tól a Mogwai-on át mondjuk az Explosions In The Sky-ig), amelyekben - a terminus technicusszal 1994-ben előrukkoló brit könnyűzenei kritikus, Simon Reynolds tömör és pontos definícióját felidézve - tradicionális rockzenei hangszerekkel menetelnek szembe a rock konvencionális megközelítési metódusával, hiszen a gitárokat inkább finoman árnyalt hangtextúrák megképzése érdekében fogják hadra, nem pedig riffeket vagy erőteljes akkordokat ráznak ki belőlük, elképzelhetetlen volna e louisville-i fiú tevékeny hozzájárulása nélkül, aki a későbbiekben, immár szólópályára állva is mindent megtett azért, hogy új és új fazont kanyarítson zsánerének.

M, Aerial M, Papa M - e három fedőnév alatt Pajo számos megkapó, ha anyazenekara magnum opusa, a Spiderland nívóját újra sosem is elérő instrumentális kis- és nagylemezt jelentetett meg az ezredforduló közelében, majd egy meghökkentően konzervatív fordulattal kilépett a maga által felfestett körből: azzal egy időben, hogy énekelni kezdett, letette voksát a hagyományos dalforma mellett. Hogy ez a váltás egészen simán ment volna, arról nincsen szó: a formaképző képességével nem nagyon volt gond már az elején sem, ahhoz azonban kellett néhány év, hogy David kifundálja, miképpen tudná meggyőzően használni azt a meglehetősen szűkre szabott hangterjedelmet, ami adatott neki. De hát ez egy kitartó férfiú - mire 2005 nyara kiragyogott, maga mögött is tudta a problémát.

Abban az évben jelentetett meg először lemezt a saját családneve alatt (a címe is ennyi volt csupán: Pajo) - s most, ezen az 1968-on (maradunk a személyesben, David születési éve ez) mintha annak javított kiadását hallanánk: ez a lemez már nem egy mindközönséges laptop olcsó szoftverével készült, mint az elődje, hús-vér dobos is játszik rajta, szóval a daloknak kétségkívül jobban álló organikusabb megszólalást élvezhetünk, a levonható tanulságok mindazonáltal azonosak maradtak. Legfőképp az szembeötlő, hogy az immár reklámgyümölcsszerűen gömbölyűre formázott dalok univerzumában kalandozó gitáros-énekes nagymértékben feladja sajátos tónusát. Mely attitűd különben már a 2001-es Papa M-albumot is meghatározta, hisz azt a Whatever, Mortalt Will Oldham (múlt heti lapszámunk dalnok hőse) különösebb fennakadás nélkül a nevére vehette volna, az 1968 javarészt torzításmentes gitárokkal navigált szerzeményeinek nagyobbik halmazában pedig akárha a néhány éve saját fiatal életét konyhakéssel kioltó Elliott Smith búbánattal vert szellemét hallanánk huhogni az emelkedetten édesbús korai Simon and Garfunkel-songok hangjai felett. Mégsem tudok a méltatlankodás tenorjában fuvolázni róluk, hiszen tagadhatatlanul gyönyörű, őszi színekben csak úgy dúskáló melódiákról van szó, melyeket David végül csak a sajátjává avatja mind a maga morbid szövegvilágával. Szegény mama a halottakkal társalog (Who's That Knocking), a ciklon szemén át borzalmas eseményekre láthatni rá (Cyclone Eyes), a sötétségen éjszín szárnyakkal csattogunk keresztül (Walk Through The Dark) - ebben a fekete humort távolról sem nélkülöző környezetben a már annyiszor - mások mellett Tom Jonestól és Nina Simone-tól is - hallott, eredetileg francia szerelmes szám, a Let It Be Me feldolgozása is fölvesz valami egészen unikálisan nyugtalanító árnyalatot. Ne engedd, hogy magányos legyek, mondd, hogy csakis engem szeretsz - esdekel a trubadúr, s képtelenek vagyunk nem magunk elé vizionálni, ahogy a paplan alatt reszkető keze idegesen feni a rozsdás vágóélt.

Drag City, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.