Vér és virághab - Pajo:1968 (lemez)

  • Greff András
  • 2006. október 12.

Zene

David Pajo nem akárki.
A kilencvenes évek legelején, amikor (alig huszonévesen) a Slintet erősítette, az ő elképesztő belső feszültségről számot adó, máskor meg kristálytörékeny gitárjátékával, a tradicionálistól jócskán eltérő, szövevényes számstruktúráival olyan ajánlatot tett az alternatív rockot akkoriban domináló, jobbára feltétlenül bárdolatlanabb megközelítési módba addigra már beleunt muzsikusnövendékeknek, amelynek csábereje csakis a Sonic Youth tíz évvel korábbi, disszonáns gitárzenei határrevíziójáéhoz volt fogható. Mindaz, amit ma posztrocknak nevezünk, azok a zenék tehát (a Tortoise-tól a Mogwai-on át mondjuk az Explosions In The Sky-ig), amelyekben - a terminus technicusszal 1994-ben előrukkoló brit könnyűzenei kritikus, Simon Reynolds tömör és pontos definícióját felidézve - tradicionális rockzenei hangszerekkel menetelnek szembe a rock konvencionális megközelítési metódusával, hiszen a gitárokat inkább finoman árnyalt hangtextúrák megképzése érdekében fogják hadra, nem pedig riffeket vagy erőteljes akkordokat ráznak ki belőlük, elképzelhetetlen volna e louisville-i fiú tevékeny hozzájárulása nélkül, aki a későbbiekben, immár szólópályára állva is mindent megtett azért, hogy új és új fazont kanyarítson zsánerének.

M, Aerial M, Papa M - e három fedőnév alatt Pajo számos megkapó, ha anyazenekara magnum opusa, a Spiderland nívóját újra sosem is elérő instrumentális kis- és nagylemezt jelentetett meg az ezredforduló közelében, majd egy meghökkentően konzervatív fordulattal kilépett a maga által felfestett körből: azzal egy időben, hogy énekelni kezdett, letette voksát a hagyományos dalforma mellett. Hogy ez a váltás egészen simán ment volna, arról nincsen szó: a formaképző képességével nem nagyon volt gond már az elején sem, ahhoz azonban kellett néhány év, hogy David kifundálja, miképpen tudná meggyőzően használni azt a meglehetősen szűkre szabott hangterjedelmet, ami adatott neki. De hát ez egy kitartó férfiú - mire 2005 nyara kiragyogott, maga mögött is tudta a problémát.

Abban az évben jelentetett meg először lemezt a saját családneve alatt (a címe is ennyi volt csupán: Pajo) - s most, ezen az 1968-on (maradunk a személyesben, David születési éve ez) mintha annak javított kiadását hallanánk: ez a lemez már nem egy mindközönséges laptop olcsó szoftverével készült, mint az elődje, hús-vér dobos is játszik rajta, szóval a daloknak kétségkívül jobban álló organikusabb megszólalást élvezhetünk, a levonható tanulságok mindazonáltal azonosak maradtak. Legfőképp az szembeötlő, hogy az immár reklámgyümölcsszerűen gömbölyűre formázott dalok univerzumában kalandozó gitáros-énekes nagymértékben feladja sajátos tónusát. Mely attitűd különben már a 2001-es Papa M-albumot is meghatározta, hisz azt a Whatever, Mortalt Will Oldham (múlt heti lapszámunk dalnok hőse) különösebb fennakadás nélkül a nevére vehette volna, az 1968 javarészt torzításmentes gitárokkal navigált szerzeményeinek nagyobbik halmazában pedig akárha a néhány éve saját fiatal életét konyhakéssel kioltó Elliott Smith búbánattal vert szellemét hallanánk huhogni az emelkedetten édesbús korai Simon and Garfunkel-songok hangjai felett. Mégsem tudok a méltatlankodás tenorjában fuvolázni róluk, hiszen tagadhatatlanul gyönyörű, őszi színekben csak úgy dúskáló melódiákról van szó, melyeket David végül csak a sajátjává avatja mind a maga morbid szövegvilágával. Szegény mama a halottakkal társalog (Who's That Knocking), a ciklon szemén át borzalmas eseményekre láthatni rá (Cyclone Eyes), a sötétségen éjszín szárnyakkal csattogunk keresztül (Walk Through The Dark) - ebben a fekete humort távolról sem nélkülöző környezetben a már annyiszor - mások mellett Tom Jonestól és Nina Simone-tól is - hallott, eredetileg francia szerelmes szám, a Let It Be Me feldolgozása is fölvesz valami egészen unikálisan nyugtalanító árnyalatot. Ne engedd, hogy magányos legyek, mondd, hogy csakis engem szeretsz - esdekel a trubadúr, s képtelenek vagyunk nem magunk elé vizionálni, ahogy a paplan alatt reszkető keze idegesen feni a rozsdás vágóélt.

Drag City, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.