Vér, velő, rózsa - Robert Rodriguez: Terrorbolygó (film)

Zene

A jó nevű kultfilmrendező eddig durván kétfajta művet készített: egyrészt filmtörténeti utalásokban gazdag, emlékezetes, néha zseniális momentumokban bővelkedő stílusgyakorlatokat (Alkonyattól pirkadatig; Desperado; Sin City), másrészt családi mozinak álcázott (alkalmanként azért szórakoztató) baromságokat (Kémkölykök, Cápasrác és Lávalány kalandjai).

A jó nevű kultfilmrendező eddig durván kétfajta művet készített: egyrészt filmtörténeti utalásokban gazdag, emlékezetes, néha zseniális momentumokban bővelkedő stílusgyakorlatokat (Alkonyattól pirkadatig; Desperado; Sin City), másrészt családi mozinak álcázott (alkalmanként azért szórakoztató) baromságokat (Kémkölykök, Cápasrác és Lávalány kalandjai).

A Tarantino-mozi (Halálbiztos; lásd: Vadász, méla les, Magyar Narancs, 2007. május 31.) párjaként készült, s a régmúlt (?) idők trashfilmjeinek tisztelgő Terrorbolygót nehéz lenne hozzárendelni a fenti két halmaz bármelyikéhez - alkalmasint azért, mert maga az alkotó se nagyon tudta, hogy a forgatás (úm. örömfoci) önmagában is szórakoztató voltán túl mi a fenét is akar kihozni belőle. A legújabb Rodriguez-féle freakshow inkább az őrült karakterek csaknem enciklopédikus teljességű felsorolásával igyekszik megfogni: pszichopata orvos hozzá méltó élete párjával, tébolyodott tiszt, megnyomorodott go-go girl, elmebeteg pecsenyesütő (Jeff Fahey jutalomjátéka!), idióta rendőrök és undorító élőhalottak lépnek fel az ép ízlésű publikum nagyobb épülésére. (ha valakit ugyanez zenében is érdekelne, bízvást ajánlhatjuk a nagyszerű Cramps együttes életművét, különös tekintettel a Bikini Girls With Machine Gun című ikonikus szerzeményre.)

A Terrorbolygó vérbeli zombifilm; ilyen esetekben jogos egy kis terminológiai kitérőt tennünk. Ezek szerint legfeljebb csak a voodoo varázslattal reanimált és marionettbábként irányított hulla az igazi zombi, a többi csak sima élőhalott, akit romlásnak indult külleme és öntörvényű viselkedése különböztet meg film- és kultúrtörténeti előzményétől. Mondanunk sem kell, egy virtigli élőhalottas filmben (elég csak Romero klasszikusait szemlélni) nem derül ki, mitől zombult be a város: randán néznek ki, hülyén járnak, embert esznek - miért? Csak! Ezentúl ez a norma, és kész, aki meg nem áll be a sorba, annak előbb-utóbb leszedik a fejét. Rodrigueznél harci gáz a tettes, ami nem túl szellemes megoldás: ennél még a fekete mágia és az űrből jött fertőzés (eddig ez a két dobogós magyarázat) is sokkal életszerűbb. Ugyanakkor alkotói védjegy a frappáns szereplőválasztás; ez most sincs másként. Bruce Willis ezúttal csak negatív mellékszereplő, akit Tarantino perverz zsoldosa egyszerűen lejátszik a vászonról. Az egészet viszont egyértelműen a Bűbájos boszorkákban megismert Rosie McGowan, a korábban többek között a Sírhant művekben virító Freddy Rodriguez (a fiatal, Cry Baby-korabéli Johnny Deppre fazonírozott El Wray szerepében), valamint az orvos házaspárt alakító Marley Shelton - Josh Brolin duó viszi el. De említhető a Lost sorozat iraki hóhérjaként befutó Naveen Andrews is, ő szerepe szerint ugyan biokémikus, de praxisa alapján nyilvánvaló, hogy kínzás-kivégzés szakon végezte az egyetemet. A többi karakter kidolgozására már nem maradt ennyi idő és figyelem: ők bunkó texasi rendőrt vagy egyszerűen csak helyi, délvidéki, gyorsan zápuló tahót alakítanak. A nagy tolongásban sem feledkezett el viszont Rodriguez a rokonairól: két unokahúga a kissé primkó bébiszitter-ikerpár szerepében, míg fia, Rebel a tragikus sorsú kis Tonyként semmivel sem marad el mondjuk Michael Biehn mögött. A forgatókönyv írása során viszont jól elfáradhatott a jeles filmművész: az első negyedóra-húsz perc poénáradata gyorsan elakad, s a néző figyelmét inkább a virtuóz mészárlós-öldöklős jelenetek (többnyire dúsan dekoltált hölgyek lőfegyverrel) kötik le - ezekben a maestro tényleg verhetetlen, a géppuskalábú táncosnő figurája vélhetően csillagos ötöst érdemel majd a legröhejesebb blődlik világbajnokságán.

Örvendetes továbbá, hogy a fogyatékosra marcangolt főhősnővel kapcsolatban egyetlen poént sem hagyunk ki, s magától értetődően (hopp, egy spoiler) teljesül a korcs nézők akarata is: szex falábú nővel, hozzá egy kis tréfás tribute a régmúlt, a grindhouse-os idők pajkos kedvű, tekercscsonkító mozigépészeinek.

A jobb zombifilmekben a végén mindig az élőhalottak győznek, egyszerűen azért, mert ők a jobbak, meg különben is: agy nélkül könnyebb az élet (pláne, ha már meghalt az ember). Ezt persze Rodriguez nem engedhette, egyszerűen nem bírta megállni, hogy ne ő triumfáljon a végén.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.