DVD

Verdi Il trovatore (A trubadúr)

  • - káté -
  • 2012. október 7.

Zene

Verdi Il trovatore (A trubadúr) című operája a szerző klasszikus thrillere. (A Macbeth inkább horror.) Flashback, múltba visszanyúló boszorkányság, máglyahalál, bosszúvágy, a jelenig ható következményekkel. Aktualizálni alig lehet, ellentétben "a nagy trió" másik két darabjával, a Rigolettóval és a Traviatával. (Dmitrij Csernyakov nemrég megpróbálta, új szüzsét írt: szerepjátékot - és horrort! - Azucena nappalijában.) David McVicar az egyik legjobb, de nem felforgató rendező. ' a 19. század eleji "félszigeti háború" zavaros hátterére építi a Metropolitan 2011-ben fölvett előadását, arra tüzelve a négy főszereplőt, hogy fokozzák a karakterek zaklatottságát, őrült szenvedélyét. A megszakítatlan sodrásban csak egyetlen szünetre állítja le a forgószínpadot. Az énekesek megteszik a magukét, Marcelo Álvarez (Manrico) végletekbe eső alkat, Dmitri Hvorostovsky (Luna gróf, a bátyja) az öntetszelgés vérmes típusa, Sondra Radvanovsky (Leonora) a szerelem romantikusan önfeláldozó heroinája, Dolora Zajick (Azucena) katatóniával küzdő megszállott. Hangminőségben és kifejezőerőben hozzák a nemzetközi kötelezőt. Marco Armiliato keze alatt plasztikusan szól az eminens zenekar, a kórus egyben van - az egész szépen összefűzött áriák, duettek, tercettek, canzonék, cabaletták stb. folyamata. Egy "fél pont", az operadráma hiányzik.

Deutsche Grammophon, Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.