DVD

Verdi Il trovatore (A trubadúr)

  • - káté -
  • 2012. október 7.

Zene

Verdi Il trovatore (A trubadúr) című operája a szerző klasszikus thrillere. (A Macbeth inkább horror.) Flashback, múltba visszanyúló boszorkányság, máglyahalál, bosszúvágy, a jelenig ható következményekkel. Aktualizálni alig lehet, ellentétben "a nagy trió" másik két darabjával, a Rigolettóval és a Traviatával. (Dmitrij Csernyakov nemrég megpróbálta, új szüzsét írt: szerepjátékot - és horrort! - Azucena nappalijában.) David McVicar az egyik legjobb, de nem felforgató rendező. ' a 19. század eleji "félszigeti háború" zavaros hátterére építi a Metropolitan 2011-ben fölvett előadását, arra tüzelve a négy főszereplőt, hogy fokozzák a karakterek zaklatottságát, őrült szenvedélyét. A megszakítatlan sodrásban csak egyetlen szünetre állítja le a forgószínpadot. Az énekesek megteszik a magukét, Marcelo Álvarez (Manrico) végletekbe eső alkat, Dmitri Hvorostovsky (Luna gróf, a bátyja) az öntetszelgés vérmes típusa, Sondra Radvanovsky (Leonora) a szerelem romantikusan önfeláldozó heroinája, Dolora Zajick (Azucena) katatóniával küzdő megszállott. Hangminőségben és kifejezőerőben hozzák a nemzetközi kötelezőt. Marco Armiliato keze alatt plasztikusan szól az eminens zenekar, a kórus egyben van - az egész szépen összefűzött áriák, duettek, tercettek, canzonék, cabaletták stb. folyamata. Egy "fél pont", az operadráma hiányzik.

Deutsche Grammophon, Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.