DVD

Verdi Il trovatore (A trubadúr)

  • - káté -
  • 2012. október 7.

Zene

Verdi Il trovatore (A trubadúr) című operája a szerző klasszikus thrillere. (A Macbeth inkább horror.) Flashback, múltba visszanyúló boszorkányság, máglyahalál, bosszúvágy, a jelenig ható következményekkel. Aktualizálni alig lehet, ellentétben "a nagy trió" másik két darabjával, a Rigolettóval és a Traviatával. (Dmitrij Csernyakov nemrég megpróbálta, új szüzsét írt: szerepjátékot - és horrort! - Azucena nappalijában.) David McVicar az egyik legjobb, de nem felforgató rendező. ' a 19. század eleji "félszigeti háború" zavaros hátterére építi a Metropolitan 2011-ben fölvett előadását, arra tüzelve a négy főszereplőt, hogy fokozzák a karakterek zaklatottságát, őrült szenvedélyét. A megszakítatlan sodrásban csak egyetlen szünetre állítja le a forgószínpadot. Az énekesek megteszik a magukét, Marcelo Álvarez (Manrico) végletekbe eső alkat, Dmitri Hvorostovsky (Luna gróf, a bátyja) az öntetszelgés vérmes típusa, Sondra Radvanovsky (Leonora) a szerelem romantikusan önfeláldozó heroinája, Dolora Zajick (Azucena) katatóniával küzdő megszállott. Hangminőségben és kifejezőerőben hozzák a nemzetközi kötelezőt. Marco Armiliato keze alatt plasztikusan szól az eminens zenekar, a kórus egyben van - az egész szépen összefűzött áriák, duettek, tercettek, canzonék, cabaletták stb. folyamata. Egy "fél pont", az operadráma hiányzik.

Deutsche Grammophon, Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.