Lemez

Vidám révület

Brian Jonestown Massacre: Aufheben

  • N.V.G.
  • 2012. június 15.

Zene

Huszonkét éves története során a San Franciscó-i zenekar majd' egy tucatnyi, olykor dupla lemeznyi hosszúságú, s nemritkán kiugró nívójú soralbumot tett le az asztalra - ám szerény hírüket a nagyvilágban mégsem annyira a dalaik szavatolták, mint inkább a banda körüli balhék és botrányok. Meg például Ondi Timoner dokumentumfilmje, a Dig!, amely tárgyszerűen rögzítette, ahogy az öntörvényű rocksztárok minden visszataszító tulajdonságát eminensen képviselő zenekarvezető, Anton Newcombe konok munkával zúzza ízzé-porrá a tehetsége alapján borítékolható siker minden reményét. Ez a váltig egomán, hisztérikus szörnyeteg, aki a komolyabb lemezszerződés kapujában rendre ököllel ugrott neki valamelyik zenekartársának, vagy mondjuk a színpadról rúgta fejbe egyik rajongóját, nem csupán a nagy ábrándok szétporlasztásáért tehető felelőssé, de a termetes diszkográfia megannyi izgalomdús tételét is neki köszönhetjük. A legkivált a hatvanas évekből merítkező Newcombe termékeny dalszerzői pályáján egyként sikerrel reciklálta a Dylan-féle country-blues, a Byrds-féle psycho-pop vagy éppen (és különösen!) ugye a Rolling Stones örökségét - s akkor sem nyúlt feltétlenül mellé, ha a cipőbámuló drone, a kraut-rock vagy épp a diszkó elemeit használta föl.


 

Igaz, a kilencvenes évek nagy szériája már rég a múlté, és a rendre megújuló felállásban összehozott utóbbi lemezek a legnagyobb jóindulattal is csupán elegyes színvonalúnak nevezhetők. A szedált letargiát sugárzó, szétesett My Bloody Underground és a több helyütt a Primal Screamre kacsintó, némileg izmosabb Who Killed Sgt. Pepper? amolyan kísérletező, útkereső lemezként lett elkönyvelve, és sokban hozzájuk sorolható a legújabb korong is. De ez a Berlinben rögzített és elődeihez hasonlóan kevéssé dalcentrikus lemez már új formájában mutatja a nyughatatlan Newcombe-ot. Keleties fúvósok, ábrándos, éteri vokálok és szépséges harmóniák dominálják a minden korábbinál ragyogóbb hangzást, és az elődökkel szemben az alapérzület kifejezetten szívmelengető. Mintha az örökké dühös hippi lenyugodott volna, és a hosszú vadulás után csendes, vidám révületben, mosolyogva játszaná ugyanazt a témát. Hosszú, repetitív, folkos kompozíciók rezzenetlen középtempóban hömpölyögnek egymás után, hol egy szitár, hol egy torzított trombita vagy egy finn vendégénekesnő hangjával ízesítve - s bár számottevő váltások és csúcspontok híján idővel is csupán kevéssé gazdagodnak, a dúsan rétegzett hangkép és a masszív alapok jobbára szavatolják a hipnotikus hatást. Kellemesen kába, szinte üdvözült a hangulat - alig hinni, hogy mindezt egy goromba önpusztító vezeti elő.

A, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.