rés a présen

„Világtrend lett”

Kesselyák Gergely fesztiváligazgató

  • rés a présen
  • 2019. május 6.

Zene

"Az elejétől fogva totális városi fesztivált szerettünk volna, hogy azok is részesüljenek a fesztiválhangulatból, akik nem érdeklődnek a műfaj iránt."

rés a présen: Mi a Bartók Plusz Operafesztivál története?

Kesselyák Gergely: Hegyi Árpád Jutocsa, a Miskolci Nemzeti Színház akkori igazgatója, aki már ’93-ban bevezette a színházában az operát, felkérte 2000-ben Müller Péter Sziámit, hogy a több fesztiválpróbálkozás után találjon ki valamit. Ő pedig azt mondta, hogy legyen operafesztivál, ha már itt van az ország legfiatalabb operatagozata és zenei igazgatója az én személyemben. Komoly megvalósíthatósági tanulmányt is tett az ötlet mögé, ami arról szólt, hogy egy identitását vesztett iparvárosnak valami kulturálisan nagyon különbözőt kell nyújtania. Az elmúlt tíz évben a volt iparterületek rekultivációja ilyen módon világtrend lett.

rap: Mi volt az alapvető elhatározás?

KG: Az elejétől fogva totális városi fesztivált szerettünk volna, hogy azok is részesüljenek a fesztiválhangulatból, akik nem érdeklődnek a műfaj iránt. Ezért mindig is voltak off programok, amelyek valamilyen módon mégis az opera felé orientálták a lakosságot.

rap: Miért Bartók a névadó?

KG: Bartók-fesztivál sehol a világban nem volt, úgyhogy Sziámi ezt találta ki. De, mivel Bartók egyetlen operát és két táncjátékot komponált, erre a háromra nyilván nem lehetett alapozni, ezért lett a „Plusz” szó a fesztivál nevében egy ideig, és általában egy zeneszerző vagy egy irányzat társult hozzá. Bekerültünk a nemzetközi vérkeringésbe, ahogy terveztük, de kevés saját produkciót hoztunk létre.

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

Fotó: Éder Vera

rap: Mi változott később?

KG: Az első három év után Budapestre szerződtem az Operába, aztán visszahívtak, és a 2012-es fesztivál már ismét a vezetésem alatt szerveződött. Megfogalmaztam egy kiáltványt, mely arról szólt, hogy a kortárs közönség számára kortárs operákat kell írni, különben elhal a műfaj. Felhívást adtunk ki, hogy a zeneszerzők hozzanak létre új népoperát, ami egyesíteni tudja a mai musicalek népszerűségét a magas esztétikai elvárásokkal. Egyébként a világ zenealkotóinak 95 százalékában él ez a vágy, de senki nem mondja ki. Van még a klasszikus operák újszerű rendezése is, ami áthidaló megoldás, míg nem merünk új műveket írni. Négy éve van operaíró versenyünk és mutatunk be olyan műveket, amelyek a 20. századból is a jövőbe mutatnak.

rap: Idén mi lesz a fő irány?

KG: 2012 óta nincs más tematika. Ennek értelmében idén számomra a legfontosabb, hogy az operaversenyünk nyertes darabját, Alvin Fries Nora című művét bemutatjuk június 20-án. Külön büszkeség, hogy a szerzőnek egy másik operáját a bécsi Staatsoper mutatja be a következő szezonban. Eötvös Péter személyes jelenléte szintén sokat jelent nekem, ő volt az operaversenyünk zsűrijének elnöke és nálunk lesz Az aranysárkány című operájának a magyarországi bemutatója is június 16-án. Idén is lesz természetesen Bartók, mégpedig A kékszakállú herceg vára június 19-én, Hamar Zsolt érdekes színrevitelében, a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral.

Az est második felében különleges összművészeti élményben lehet része a közönségnek Szkrjabin utolsó zenekari műve, a Prometheus kapcsán, amelyben egy fényorgonaszólam is megjelenik. Elővesszük a ma is érvényes Puccinit, június 15-én a Bohémélet lesz műsoron Hábetler András rendezésében, teljes nagyzenekarral és egy animációs filmmel a háttérben. Hagyományosan lesz „Ezrek operája” – ez abból áll, hogy a fesztivál hete alatt a város különböző pontjain felkészítjük a közönséget egy slágeropera befogadására.

false

 

Fotó: operafesztival.hu

 

A Parasztbecsület lesz az idei bemutató június 21-én egy különleges helyszínen, a Kálvária dombon. Operagálával kezdünk, és azzal fejezzük be a műsort, az előbbi nekem, az utóbbi a közönségnek a szívügye. Az Operaház zenekarát vezénylem június 14-én. A június 23-i záró gála pedig abszolút ziccer, három tenor – Galeano Salas, Horváth István, Mihail Mihajlov – énekli népszerű szerzők művét. Bősze Ádám stand upját és Igudesman & Joo különleges műsorát is meg kell említenem, valamint lesz szabadtéri színpad és pódium, ahol június 14. és 23. között ingyenes zenei műsorokat hallgathat a közönség.

rap: A fesztiválon kívül hol találkozhatunk veled az évadban?

KG: Az utolsó Parasztbecsület/Bajazzók előadást vezénylem az Erkel Színházban április 28-án. Május 14-én a Müpában van egy Rachmaninov- és Berlioz-hangversenyem a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és Énekkarával. A Kamaravirtuózok c. televíziós műsorban pedig zsűrizek. Puccini Triptichonját vezénylem a szezon végén az Erkelben június 3-án és 4-én. A Bartók Operafesztivál után pedig Szegeden az Aidát rendezem a Dóm téren.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.