Koncert

Tűzbe mennek

Muszorgszkij: Hovanscsina

Zene

Ma már ugyan vajmi kevés jel utal rá, de ettől még tény, hogy úgy negyven éve a Hovanscsina nem pusztán játszott és népszerű, de egyúttal fontos opera is volt Budapesten.

A magas kultúra kincseinek terjesztését pártoló hivatalosság, az értelmiségi ellenkultúra, valamint a hétpróbás operarajongók egyaránt alapműnek tekintették: az orosz művészet reprezentatív alkotásának, nélkülözhetetlen repertoárdarabnak, és éppen nem mellesleg az orosz, s tágabban a kelet-európai históriát értelmező kulcstörténetnek. A Hovanscsinát magában foglaló közös halmazmetszet, akárcsak az említett halmazok többsége, már rég megszűnt, amit roppant érzékletesen bizonyíthat Bojti János Muszorgszkij-szakértő 2000-ben elkészült Hovanscsina-rekonstrukciójának sorsa. A Rimszkij-Korszakov, illetve a Sosztakovics jegyezte két műváltozat mellé odaállítható, azoknál filológiai értelemben okvetlenül hívebb verzió ugyanis még partitúraként is szigorúan csak saját kiadásban jelent meg, előadására pedig csupán most, majd’ két évtized elteltével került végre sor.

Az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje ilyesformán helyből több lett hangversenyszerű opera-előadásnál: a Hovanscsina megszólaltatása ügy volt, méghozzá a legnemesebbek közül való. Az érvényes megvalósítás első számú szavatolója a nagy magyar operakarmester, Kovács János volt, a főbb szerepekre igazán minőségi szláv énekesek érkeztek, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara meg a kórusok teljesítménye pedig olyan biztos alapot teremtett az előadás számára, ami egészen kis túlzással a Budapesti Wagner-napok színvonalát idézte. De ahogyan az a fentebb említettek után alkalmasint már nem is tűnik olyan nagyon meglepőnek: mi magunk, vagyis a nézők-hallgatók csak lassan belelendülve és némi lemorzsolódással tudtuk végigjárni az eseménytől az élményig vezető, majd’ négyórás utat.

Jó esetben valósággal újratanultuk a Hovanscsinát, ami semmilyen értelemben nem könnyű lecke, akár az opera kiterjedésére és komplexitására, akár a mű által sugallt, mélyen pesszimisztikus, de éppoly reális történelemszemléletre, a vesztes ügyek, a teljes kiszolgáltatottság és a politika brutalitásának szinte örök kelet-európai kombójára gondolunk. A kollektív és az egyéni sors itt, mondhatni, rutinszerűen tragikus. Az operában elhangzó legelső mondatok egy város elpusztításáról, majd válogatott gyilkosságokról szólnak, a címadó Hovanszkijok, apa és fia (a rezerváltan nagyúri Jevgenyij Sztavinszkij és a támadóan hiszteroid tenorú Misa Didik) pedig közveszélyes vadállat-oligarchák. S a női főszereplőt, Márfát (Jelena Makszimova poétikusan szép alakítása) az első, a második, a harmadik és a negyedik felvonásban is folytatólagosan el akarják veszejteni, ám ő mindannyiszor megmenekül az életveszedelemből – hogy aztán az ötödik felvonásban az önkéntes tűzhalált választhassa. Hiszen az óhitűek, Alekszandr Markejev kissé lekerekített szólamformálású Doszifejével az élen, nem kérnek a rájuk kényszerített reformokból, inkább testületileg máglyára lépnek. Mert bizony ebben a világban még a vesztesek is rettenetesek.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 5.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.