Koncert

Tűzbe mennek

Muszorgszkij: Hovanscsina

Zene

Ma már ugyan vajmi kevés jel utal rá, de ettől még tény, hogy úgy negyven éve a Hovanscsina nem pusztán játszott és népszerű, de egyúttal fontos opera is volt Budapesten.

A magas kultúra kincseinek terjesztését pártoló hivatalosság, az értelmiségi ellenkultúra, valamint a hétpróbás operarajongók egyaránt alapműnek tekintették: az orosz művészet reprezentatív alkotásának, nélkülözhetetlen repertoárdarabnak, és éppen nem mellesleg az orosz, s tágabban a kelet-európai históriát értelmező kulcstörténetnek. A Hovanscsinát magában foglaló közös halmazmetszet, akárcsak az említett halmazok többsége, már rég megszűnt, amit roppant érzékletesen bizonyíthat Bojti János Muszorgszkij-szakértő 2000-ben elkészült Hovanscsina-rekonstrukciójának sorsa. A Rimszkij-Korszakov, illetve a Sosztakovics jegyezte két műváltozat mellé odaállítható, azoknál filológiai értelemben okvetlenül hívebb verzió ugyanis még partitúraként is szigorúan csak saját kiadásban jelent meg, előadására pedig csupán most, majd’ két évtized elteltével került végre sor.

Az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje ilyesformán helyből több lett hangversenyszerű opera-előadásnál: a Hovanscsina megszólaltatása ügy volt, méghozzá a legnemesebbek közül való. Az érvényes megvalósítás első számú szavatolója a nagy magyar operakarmester, Kovács János volt, a főbb szerepekre igazán minőségi szláv énekesek érkeztek, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara meg a kórusok teljesítménye pedig olyan biztos alapot teremtett az előadás számára, ami egészen kis túlzással a Budapesti Wagner-napok színvonalát idézte. De ahogyan az a fentebb említettek után alkalmasint már nem is tűnik olyan nagyon meglepőnek: mi magunk, vagyis a nézők-hallgatók csak lassan belelendülve és némi lemorzsolódással tudtuk végigjárni az eseménytől az élményig vezető, majd’ négyórás utat.

Jó esetben valósággal újratanultuk a Hovanscsinát, ami semmilyen értelemben nem könnyű lecke, akár az opera kiterjedésére és komplexitására, akár a mű által sugallt, mélyen pesszimisztikus, de éppoly reális történelemszemléletre, a vesztes ügyek, a teljes kiszolgáltatottság és a politika brutalitásának szinte örök kelet-európai kombójára gondolunk. A kollektív és az egyéni sors itt, mondhatni, rutinszerűen tragikus. Az operában elhangzó legelső mondatok egy város elpusztításáról, majd válogatott gyilkosságokról szólnak, a címadó Hovanszkijok, apa és fia (a rezerváltan nagyúri Jevgenyij Sztavinszkij és a támadóan hiszteroid tenorú Misa Didik) pedig közveszélyes vadállat-oligarchák. S a női főszereplőt, Márfát (Jelena Makszimova poétikusan szép alakítása) az első, a második, a harmadik és a negyedik felvonásban is folytatólagosan el akarják veszejteni, ám ő mindannyiszor megmenekül az életveszedelemből – hogy aztán az ötödik felvonásban az önkéntes tűzhalált választhassa. Hiszen az óhitűek, Alekszandr Markejev kissé lekerekített szólamformálású Doszifejével az élen, nem kérnek a rájuk kényszerített reformokból, inkább testületileg máglyára lépnek. Mert bizony ebben a világban még a vesztesek is rettenetesek.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 5.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.