Lemez

Moderat: II

  • - minek -
  • 2013. október 19.

Zene

Sascha Ring (alias Apparat), továbbá a Modeselektor duó (Gernot Bronsert, Sebastian Szary) közös, berlini projektje, a Moderat időszakos produkció, négy év után összerakott második albumuk pedig arról tanúskodik, hogy ezúttal is sikerült megtalálniuk az egyensúlyt a popérzékenység és a nagyjából friss elektronikus tánczenei trendek között.

A tipikus Moderat-kompozíciók egyáltalán nem lekerekítettségükkel tüntetnek. Ha kell, odarakják a szintiből kicsalható legdurvább fűrészfoghangot: a ritmusok csattognak, a gépek által szolgáltatott audiokulissza pedig szinte reménytelen, hideg ürességet sugároz. Ugyanakkor minderre ráépül az erős harmóniavilág, a dallamfoszlányokból szőtt hangszőnyeg: ez néha csak alig észrevehetően, hol meg nagyon is dominánsan veszi át az uralmat a kompozíciókban. Ráadásul Ring énekesi ambíciói még jobban kibontakozhatnak az olyan dalokban, mint a finom elektronikát suttogásszerű vokállal társító, szinte csipkeszerűen kifinomult Let The Light In; máskor meg markánsan érzelmes, csaknem r&b/soulszerű énekhang települ rá a hatásos akkordokkal operáló zenei bázisra (Gita, Damage Done).

Az album tengelyébe helyezett Milk című, szerény tízperces szám viszont - a többi, sokszor 2 stepszerű vagy dubstepből nőtt breakbeat-ritmikájú darabtól eltérően - nyílegyenes, 4/4-es technosztori. Ezt hallgatva alig néhány perc leforgása alatt szépen eljutunk addig a pontig, hogy már egy hajnali mezőn ropjuk sok száz sorstársunkkal együtt - miközben biztosak vagyunk benne, hogy most már örökké ez a méhzúgásszerű zene fog szólni a fejünkben. (A Moderat március 30.-án élőben prezentálja lemezét a Millenáris Teátrumban)

 

Monkeytown/Deep Distribution, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.