mi a kotta?

Voltaire orra

  • mi a kotta
  • 2023. február 22.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/8. hétre

„A zongorazene jelentős részét teszi ki a közelmúlt művészi termésének. Általában az újonnan feltűnő géniusz is ebben mutatkozik meg. Legtehetségesebb kortársaink zongoristák, és ez az előző korokról elmondható. Bach és Händel, Mozart és Beethoven, mind a billentyűk mellett nőttek fel” – írta Schumann 1839-ben, pár évvel azelőtt, hogy saját zongoraversenyével elkészült volna. Írásaiból kiderül, hogy előremutató, forradalmi művet szeretett volna alkotni, és a kor népszerű zongorista-zeneszerzőihez hasonlóan a virtuóz babérjaira tört. Ez utóbbit fel kellett adnia, hiszen 1841-ben felesége, Clara szólójával mutatták be az első tételt – amelyben Schumann két zsurnaliszta alteregóját, a vadóc Florestan és a finom Eusebius párbeszédét írta zenébe –, s csak négy évvel később lett készen az egész. Ezt a ragyogó művet halljuk Benedetto Lupo szólójával, a koncerten Rajna Martin német romantikus darabokat vezényel a MÁV Zenekar élén. A szünet után Brahms II. szimfóniája szól (Zeneakadémia, február 24., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.