DVD

Wagner: Lohengrin

Zene

Ki fogja énekelni Brabanti Elzát? – legyünk a kegyetlenségig őszinték: a Lohengrin előadásaival kapcsolatban rendszerint nem ez a legesleg­első kérdés, amely felmerül a Wagner-rajongók agyában. Pedig szép szerep, nagy szerep, s lám, ha egy Anna Netrebko veszi fel a repertoárjára, még valóságos bulvárszenzáció is. Még akkor is, ha az orosz díva tavalyi debütálása Elzaként egy olyan drezdai előadásban történt, ahol maga Christian Thielemann vezényelt, és ahol Lohengrin szólamában sem kisebb tenor, mint Piotr Beczała hallatta – ugyancsak első alkalommal – a hangját. Netrebko bölcs merészséggel alakított karrierjének ezen az állomásán is diadalt aratott: Elzája nem idegesítően szende balek, hanem sugárzóan tiszta ember, aki végzetesen kilóg a férfi-, tekintély- és erőszakelvű wagneri középkorból, szopránja pedig tán még a színpadi jelenléténél is intenzívebb. Hattyús lovagja, Beczała hozza a Lohengrin-hang kívánatos ezüstjét, s mint jelenség is vonzó, épp csak személyiségkiterjedése kisebb két számmal Netrebkóénál. Az eredeti képlet így picit billen, de amit kapunk, az bőven a legtöbb, amit egy mai Loheng­rin-előadás adhat. Thielemann és Staats­kapelléje („a német haza legbecsesebb és legtökéletesebb hangszere” – mondotta Wagner) a hibátlanság szintjén indul, aztán onnan is bőven emelkedik egyre feljebb. A historizáló jelmezek gusztusos kavalkádját egészen a vilmosi korig elhozó – eredetileg még ’83-as, tehát javában NDK-s – rendezés közepén pedig ott van még egy „nagy nő”. Evelyn Herlitzius Ortrudja félelmetes manipulátor, aki szavával és ágyékával már egyaránt rég leigázta Tomasz Konieczny sérülékenyen is formátumos Telramundját. Herlitzius minden pillanatában nyugtalanító, akár legutóbb Thielemann Elektra-lemezének címszerepében. Felerészt neki köszönhető, hogy ezúttal a második felvonás Elza–Ortrud-kettőse válik az előadás legsűrűbb szakaszává.

Deutsche Grammophon, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.