DVD

Wagner: Lohengrin

Zene

Ki fogja énekelni Brabanti Elzát? – legyünk a kegyetlenségig őszinték: a Lohengrin előadásaival kapcsolatban rendszerint nem ez a legesleg­első kérdés, amely felmerül a Wagner-rajongók agyában. Pedig szép szerep, nagy szerep, s lám, ha egy Anna Netrebko veszi fel a repertoárjára, még valóságos bulvárszenzáció is. Még akkor is, ha az orosz díva tavalyi debütálása Elzaként egy olyan drezdai előadásban történt, ahol maga Christian Thielemann vezényelt, és ahol Lohengrin szólamában sem kisebb tenor, mint Piotr Beczała hallatta – ugyancsak első alkalommal – a hangját. Netrebko bölcs merészséggel alakított karrierjének ezen az állomásán is diadalt aratott: Elzája nem idegesítően szende balek, hanem sugárzóan tiszta ember, aki végzetesen kilóg a férfi-, tekintély- és erőszakelvű wagneri középkorból, szopránja pedig tán még a színpadi jelenléténél is intenzívebb. Hattyús lovagja, Beczała hozza a Lohengrin-hang kívánatos ezüstjét, s mint jelenség is vonzó, épp csak személyiségkiterjedése kisebb két számmal Netrebkóénál. Az eredeti képlet így picit billen, de amit kapunk, az bőven a legtöbb, amit egy mai Loheng­rin-előadás adhat. Thielemann és Staats­kapelléje („a német haza legbecsesebb és legtökéletesebb hangszere” – mondotta Wagner) a hibátlanság szintjén indul, aztán onnan is bőven emelkedik egyre feljebb. A historizáló jelmezek gusztusos kavalkádját egészen a vilmosi korig elhozó – eredetileg még ’83-as, tehát javában NDK-s – rendezés közepén pedig ott van még egy „nagy nő”. Evelyn Herlitzius Ortrudja félelmetes manipulátor, aki szavával és ágyékával már egyaránt rég leigázta Tomasz Konieczny sérülékenyen is formátumos Telramundját. Herlitzius minden pillanatában nyugtalanító, akár legutóbb Thielemann Elektra-lemezének címszerepében. Felerészt neki köszönhető, hogy ezúttal a második felvonás Elza–Ortrud-kettőse válik az előadás legsűrűbb szakaszává.

Deutsche Grammophon, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”