DVD

Wagner: Lohengrin

Zene

Ki fogja énekelni Brabanti Elzát? – legyünk a kegyetlenségig őszinték: a Lohengrin előadásaival kapcsolatban rendszerint nem ez a legesleg­első kérdés, amely felmerül a Wagner-rajongók agyában. Pedig szép szerep, nagy szerep, s lám, ha egy Anna Netrebko veszi fel a repertoárjára, még valóságos bulvárszenzáció is. Még akkor is, ha az orosz díva tavalyi debütálása Elzaként egy olyan drezdai előadásban történt, ahol maga Christian Thielemann vezényelt, és ahol Lohengrin szólamában sem kisebb tenor, mint Piotr Beczała hallatta – ugyancsak első alkalommal – a hangját. Netrebko bölcs merészséggel alakított karrierjének ezen az állomásán is diadalt aratott: Elzája nem idegesítően szende balek, hanem sugárzóan tiszta ember, aki végzetesen kilóg a férfi-, tekintély- és erőszakelvű wagneri középkorból, szopránja pedig tán még a színpadi jelenléténél is intenzívebb. Hattyús lovagja, Beczała hozza a Lohengrin-hang kívánatos ezüstjét, s mint jelenség is vonzó, épp csak személyiségkiterjedése kisebb két számmal Netrebkóénál. Az eredeti képlet így picit billen, de amit kapunk, az bőven a legtöbb, amit egy mai Loheng­rin-előadás adhat. Thielemann és Staats­kapelléje („a német haza legbecsesebb és legtökéletesebb hangszere” – mondotta Wagner) a hibátlanság szintjén indul, aztán onnan is bőven emelkedik egyre feljebb. A historizáló jelmezek gusztusos kavalkádját egészen a vilmosi korig elhozó – eredetileg még ’83-as, tehát javában NDK-s – rendezés közepén pedig ott van még egy „nagy nő”. Evelyn Herlitzius Ortrudja félelmetes manipulátor, aki szavával és ágyékával már egyaránt rég leigázta Tomasz Konieczny sérülékenyen is formátumos Telramundját. Herlitzius minden pillanatában nyugtalanító, akár legutóbb Thielemann Elektra-lemezének címszerepében. Felerészt neki köszönhető, hogy ezúttal a második felvonás Elza–Ortrud-kettőse válik az előadás legsűrűbb szakaszává.

Deutsche Grammophon, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.