Lemez

Bjørn Torske & Prins Thomas: Square One

  • - minek -
  • 2017. szeptember 10.

Zene

A baleári, az italo, a dub, a techno és a kozmikus diszkóhatásokat rafináltan elegyítő norvég elektronikus tánczene klasszikusai között általában Prins Thomast, Linstrømöt, no meg Todd Terjét szokták emlegetni, ők viszont Bjørn Torskét tisztelik alapító atyaként, aki már a kilencvenes években előjött űrhangokban gazdag szerzeményeivel. Mi több, Prins Thomasnak még az is megadatott, hogy húsz évvel ezelőtt már készíthetett közös felvételeket a mentorával. Aztán tavalyelőtt tavasszal ismét összejöttek az oslói Taakeheimen stúdióban, és élőben rögzítettek hét felvételt. Az anyagot egy év után vették újra elő, átkeverték, átszerkesztették, most pedig kiadták a nem kifejezetten kluborientált számcsokrot. A bevezető On-U motorikus, krautos lüktetése megtévesztő lehet, ugyanis a legtöbb darab még ennyire sem a ritmusról szól, bár valami határozott, a 100 bpm-et ritkán elérő dobütem azért mindegyik alá került. A két norvég inkább egy lazán szerkesztett, néha könnyed, néha már-már kísérteties hangkulisszát próbált összerakni, a számok a szándékoltan minimalista szintetizátoros témák kibontakozásával nyílnak ki, s ennek legfeljebb csak megágyaznak a fogós basszusok és az egzotikus ütősök. Ha akarták volna, nyilván tudnak ebből a nyersanyagból is egy „rendes” tánczenei albumot is gyártani, ám úgy tűnik, inkább beleszerettek a maguk teremtette atmoszférába, és ez a néha varázsos hangulat átüt az amúgy gondos emésztést kívánó szerzeményeken.

Smalltown Supersound, 2017

alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.