Lemez

Bjørn Torske & Prins Thomas: Square One

  • - minek -
  • 2017. szeptember 10.

Zene

A baleári, az italo, a dub, a techno és a kozmikus diszkóhatásokat rafináltan elegyítő norvég elektronikus tánczene klasszikusai között általában Prins Thomast, Linstrømöt, no meg Todd Terjét szokták emlegetni, ők viszont Bjørn Torskét tisztelik alapító atyaként, aki már a kilencvenes években előjött űrhangokban gazdag szerzeményeivel. Mi több, Prins Thomasnak még az is megadatott, hogy húsz évvel ezelőtt már készíthetett közös felvételeket a mentorával. Aztán tavalyelőtt tavasszal ismét összejöttek az oslói Taakeheimen stúdióban, és élőben rögzítettek hét felvételt. Az anyagot egy év után vették újra elő, átkeverték, átszerkesztették, most pedig kiadták a nem kifejezetten kluborientált számcsokrot. A bevezető On-U motorikus, krautos lüktetése megtévesztő lehet, ugyanis a legtöbb darab még ennyire sem a ritmusról szól, bár valami határozott, a 100 bpm-et ritkán elérő dobütem azért mindegyik alá került. A két norvég inkább egy lazán szerkesztett, néha könnyed, néha már-már kísérteties hangkulisszát próbált összerakni, a számok a szándékoltan minimalista szintetizátoros témák kibontakozásával nyílnak ki, s ennek legfeljebb csak megágyaznak a fogós basszusok és az egzotikus ütősök. Ha akarták volna, nyilván tudnak ebből a nyersanyagból is egy „rendes” tánczenei albumot is gyártani, ám úgy tűnik, inkább beleszerettek a maguk teremtette atmoszférába, és ez a néha varázsos hangulat átüt az amúgy gondos emésztést kívánó szerzeményeken.

Smalltown Supersound, 2017

alá

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.