Lemez

Bjørn Torske & Prins Thomas: Square One

  • - minek -
  • 2017. szeptember 10.

Zene

A baleári, az italo, a dub, a techno és a kozmikus diszkóhatásokat rafináltan elegyítő norvég elektronikus tánczene klasszikusai között általában Prins Thomast, Linstrømöt, no meg Todd Terjét szokták emlegetni, ők viszont Bjørn Torskét tisztelik alapító atyaként, aki már a kilencvenes években előjött űrhangokban gazdag szerzeményeivel. Mi több, Prins Thomasnak még az is megadatott, hogy húsz évvel ezelőtt már készíthetett közös felvételeket a mentorával. Aztán tavalyelőtt tavasszal ismét összejöttek az oslói Taakeheimen stúdióban, és élőben rögzítettek hét felvételt. Az anyagot egy év után vették újra elő, átkeverték, átszerkesztették, most pedig kiadták a nem kifejezetten kluborientált számcsokrot. A bevezető On-U motorikus, krautos lüktetése megtévesztő lehet, ugyanis a legtöbb darab még ennyire sem a ritmusról szól, bár valami határozott, a 100 bpm-et ritkán elérő dobütem azért mindegyik alá került. A két norvég inkább egy lazán szerkesztett, néha könnyed, néha már-már kísérteties hangkulisszát próbált összerakni, a számok a szándékoltan minimalista szintetizátoros témák kibontakozásával nyílnak ki, s ennek legfeljebb csak megágyaznak a fogós basszusok és az egzotikus ütősök. Ha akarták volna, nyilván tudnak ebből a nyersanyagból is egy „rendes” tánczenei albumot is gyártani, ám úgy tűnik, inkább beleszerettek a maguk teremtette atmoszférába, és ez a néha varázsos hangulat átüt az amúgy gondos emésztést kívánó szerzeményeken.

Smalltown Supersound, 2017

alá

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.