Lemez

Washed Out: Mister Mellow

  • - minek -
  • 2017. augusztus 27.

Zene

Ernest Greene még az előző évtized végén lett a szintiwave, hiphop és dreampop előzményeket ötvöző chillwave színtér meghatározó alkotója. Két remek albuma után (Within and Without, 2011; Paracosm, 2013) hosszú alkotómunka előzte meg a harmadikat, amelyen Greene szerint a bónusz DVD-n élvezhető vizuális tartalom egyenértékű a zenékkel, de mi most mégis csak az utóbbival foglalkozunk.
A friss zeneanyag első fele szépen mintázgatott hiphop alapokon úszik, de már itt is tobzódhatunk a chillwave-korszak legszebb hagyományait őrző, szétkent melódiákban és Greene álmodozó tónusú hangjában. Először talán a Hard To Say Goodbye lazán felskiccelt, szinte már a kilencvenes évek dan­ce/ house slágereit idéző 4/4-es lüktetése lepi meg a befogadót, noha Greene szerzeményeit e léha világtól elválasztja az alkotói minimalizmus. Hiába topognánk percekig, kíméletlenül lekeveri az összes ötletét, ha egyszer rájuk unt, ebből pedig a számok példásan takarékos vágása, szerkesztése következik. Még akkor is, ha némely műdarab (élesen elütve a korábbi gyakorlattól) csak afféle könnyed ujjgyakorlatnak, ötlettöredéknek tűnik, amelyekből Greene lusta volt bármi továbbit kihozni. A Get Losttal még beköszön a diszkógömbbel kirakott, de alapvetően mindig melankolikus-nosztalgikus hangulat, majd a régi Washed Out-tónust felmelegítő búcsúszám (Million Miles Away) megmutatja a kiutat: vissza a bágyadtan bársonyos alkonyati fényekben fürdő zenei kezdetekhez.

Stones Throw, 2017

alá

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.