Wellnesskezelés - Washed Out: Paracosm

  • - minek -
  • 2013. szeptember 8.

Zene

Ernest Greene (Perry, Georgia) talán maga sem gondolta, hogy valóságos műfajt teremt első, szó szerint hálószobapopszámaival, melyeket hamar bezsuppoltak az önmagában is homályos karakterű chillwave kategóriába. Ám Greene-t ez cseppet sem zavarta, amikor két évvel ezelőtt elkészítette Within and Without című, elegánsan melankolikus, hetvenes évekbéli r&b-ből, nyolcvanas évekbéli szinti- és dreampopból, no meg shoegazer pszichedéliából összerakott albumát. A chillwave-ként definiált, kicsit lo-fi és erősen nosztalgikus érzés azóta tovább oldódott: új albuma például egyenesen kicsattan az idilli, bár kétségtelenül nem e földről való, szinte bukolikus hangulatoktól.

false

Ehhez Greene telerakta az albumot klasszikus analóg szintihangokkal (mellotron!), és nekilátott vidám, megkapó melódiákba csomagolt, pofonegyszerűnek tűnő dalocskákat alkotni, melyek azonban az ő valószínűtlenül naiv előadásában, kissé puritán hangján szinte fényt kapnak. Ez itt tényleg álomból és szintetikus hangokból összerakott, igazi, tüneményes popzene, amit azért kellően vastag rétegekben borítanak a hullámokban érkező, szinte simogató hangok. A mesterségesen előidézett lebegés most már nem bizonytalanságot sugall, hanem valami homályosan értett jóérzést: otthoni, csináld magad wellnesskezeléshez kötelezően ajánlott! Néha csak az elringatás a cél (It All Feels Right), de a pszichedelikus country Don't Give Up, a tökéletes szinti-soul All I Know vagy a kései Cocteau Twinst megidéző Paracosm és All Over Now pontosan mutatja, mekkora stílvirtuóz is a mi Ernest barátunk.

Weird World/Neon Music, 2013; Washed Out október 25-én lép fel az Electronic Beats fesztiválon.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.