web - LAUDATOR

  • - urfi -
  • 2010. január 7.

Zene

A budai Várban, a Tárnok utca 1. szám alatti ház előtt biztosan elsétált már az ország apraja-nagyja az utóbbi 250 évben.
A budai Várban, a Tárnok utca 1. szám alatti ház elõtt biztosan elsétált már az ország apraja-nagyja az utóbbi 250 évben. Tán még a kapu feletti vésett feliraton is sokak szeme megakadt. De a latin "kronografikon" fordítására már kevesen vállalkozhattak. Pedig. "E számunkra borzalmas korban, / Számodra pedig, Buda, e borzalmas esemény idején / A kioltott fény visszatér". Készült 1795-ben, Martinovicsék kivégzésének évében. Innentõl már lehet képzelegni, hogy a tulajdonos, Palkovics András tisztifõorvos mire utalhatott: romantikus, lázadó gesztus-e a latin szöveg, vagy ellenkezõleg, alamuszi dörgölõzés a "fényt visszahozó" osztrák rendõrállamhoz?

Azért zanzásítom az egyik bejegyzését, mert bemondásra úgyse hinné el senki, hogy a "latin nyelvmûvelõ, nyelvápoló blog" nemcsak precíz és informatív munka, hanem meglepõen üdítõ és izgalmas olvasmány is. (Nem hiába lopnak innen nagy kedvvel televíziós mûsorszerkesztõk.) A két éve nagyjából heti rendszerességgel frissülõ oldal majdnem kizárólagos szerzõje, a személyazonosságát szemérmesen õrzõ G. d. Magister a klaszszikus ismeretterjesztés (például filmvászonra kívánkozó életutak) mellett szívesen foglalkozik apróságokkal (mondjuk egy 18. századi Ovidius-kiadás tulajdonosi bejegyzéseivel), de fõleg kritizál: leteremti a facebook latin nyelvû változatát, a blog anyaoldala, az Index slendriánságaival pedig külön rovat foglalkozik.

Itt is jól látszik, hogy nem nagyon látunk túl a 20. századon: mikor Gyurcsány képét utólag törölték egy szegedi albumból, az ötletes magyar sajtó bolsevik módszereket kiált. Aztán jön a Laudator, és döbbenetes példákon keresztül elmagyarázza, mi is az a "damnatio memoriae", majd egy kommentelõ rögtön figyelmeztet, hogy a múlt kiretusálása nem a rómaiaknál kezdõdött, hanem Egyiptomban, úgy ötezer évvel ezelõtt. Valahogy így kellene mûködnie a demokratikus nyilvánosságnak.

http://laudator.blog.hu/

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.