Lemez

Wilco: Star Wars

  • - greff -
  • 2015. szeptember 6.

Zene

Július 16-án az egyik vezető amerikai alternatív rockzenekar váratlanul megjelentette új albumát, amelyet a zenekar honlapján ingyenesen lehet letölteni – és ez a hardcore rajongókat leszámítva kis túlzással senkit sem érdekelt. Ez pedig nemcsak arra mutat rá, hogy a meglepetéslemezek szenzációja milyen gyorsan semmivé foszlott, hanem arra is, hogy a Wilco, amely tíz éve még vezette a kortárs rock elitseregét, valamit eléggé elrontott az utóbbi években – bár persze csak lemezen, hiszen színpadon továbbra is az övé a világ egyik legerősebb produkciója. A zenekar utolsó három lemeze azonban – noha mindegyiken voltak szép kivételek – egyszerre mutatta fel a barátságosan semmilyen retrózenekarrá válás és a szakállas, magába borult ­gitárszóló-virtuózokká formálódás meglehetős veszélyeit.

A Star Wars legrokonszenvesebb vonása, hogy egyértelmű kitörési kísérlet ebből a kettős csapdahelyzetből: üdítően tömörre írt számai szinte kivétel nélkül – struktúrájukban vagy a hangszerelési megoldások okán – eléggé ortopédek. A számokban persze most is van egy kis country, némi kései Beatles és régi Neil Young, de sok a furcsaság is: hol félbetört íveket hallunk, hol meg zajos gitárörvények és rendellenes dobtémák bukkannak fel, de a legtöbb szépség felfedezéséhez komolyabb odafigyelés és sok türelem szükséges – a Star Wars (sajnos) nem az azonnal ható csúcsszámok albuma. Így inkább csak azoknak mondhat valamit, akik már a táboron belül vannak – vagyis jól ismerik a Wilco (a Being There és az A Ghost Is Born közé eső) igazán nagy korszakát.

dBpm, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.