Lemez

Wilco: Star Wars

  • - greff -
  • 2015. szeptember 6.

Zene

Július 16-án az egyik vezető amerikai alternatív rockzenekar váratlanul megjelentette új albumát, amelyet a zenekar honlapján ingyenesen lehet letölteni – és ez a hardcore rajongókat leszámítva kis túlzással senkit sem érdekelt. Ez pedig nemcsak arra mutat rá, hogy a meglepetéslemezek szenzációja milyen gyorsan semmivé foszlott, hanem arra is, hogy a Wilco, amely tíz éve még vezette a kortárs rock elitseregét, valamit eléggé elrontott az utóbbi években – bár persze csak lemezen, hiszen színpadon továbbra is az övé a világ egyik legerősebb produkciója. A zenekar utolsó három lemeze azonban – noha mindegyiken voltak szép kivételek – egyszerre mutatta fel a barátságosan semmilyen retrózenekarrá válás és a szakállas, magába borult ­gitárszóló-virtuózokká formálódás meglehetős veszélyeit.

A Star Wars legrokonszenvesebb vonása, hogy egyértelmű kitörési kísérlet ebből a kettős csapdahelyzetből: üdítően tömörre írt számai szinte kivétel nélkül – struktúrájukban vagy a hangszerelési megoldások okán – eléggé ortopédek. A számokban persze most is van egy kis country, némi kései Beatles és régi Neil Young, de sok a furcsaság is: hol félbetört íveket hallunk, hol meg zajos gitárörvények és rendellenes dobtémák bukkannak fel, de a legtöbb szépség felfedezéséhez komolyabb odafigyelés és sok türelem szükséges – a Star Wars (sajnos) nem az azonnal ható csúcsszámok albuma. Így inkább csak azoknak mondhat valamit, akik már a táboron belül vannak – vagyis jól ismerik a Wilco (a Being There és az A Ghost Is Born közé eső) igazán nagy korszakát.

dBpm, 2015

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.