Lemez

Wilco: Star Wars

  • - greff -
  • 2015. szeptember 6.

Zene

Július 16-án az egyik vezető amerikai alternatív rockzenekar váratlanul megjelentette új albumát, amelyet a zenekar honlapján ingyenesen lehet letölteni – és ez a hardcore rajongókat leszámítva kis túlzással senkit sem érdekelt. Ez pedig nemcsak arra mutat rá, hogy a meglepetéslemezek szenzációja milyen gyorsan semmivé foszlott, hanem arra is, hogy a Wilco, amely tíz éve még vezette a kortárs rock elitseregét, valamit eléggé elrontott az utóbbi években – bár persze csak lemezen, hiszen színpadon továbbra is az övé a világ egyik legerősebb produkciója. A zenekar utolsó három lemeze azonban – noha mindegyiken voltak szép kivételek – egyszerre mutatta fel a barátságosan semmilyen retrózenekarrá válás és a szakállas, magába borult ­gitárszóló-virtuózokká formálódás meglehetős veszélyeit.

A Star Wars legrokonszenvesebb vonása, hogy egyértelmű kitörési kísérlet ebből a kettős csapdahelyzetből: üdítően tömörre írt számai szinte kivétel nélkül – struktúrájukban vagy a hangszerelési megoldások okán – eléggé ortopédek. A számokban persze most is van egy kis country, némi kései Beatles és régi Neil Young, de sok a furcsaság is: hol félbetört íveket hallunk, hol meg zajos gitárörvények és rendellenes dobtémák bukkannak fel, de a legtöbb szépség felfedezéséhez komolyabb odafigyelés és sok türelem szükséges – a Star Wars (sajnos) nem az azonnal ható csúcsszámok albuma. Így inkább csak azoknak mondhat valamit, akik már a táboron belül vannak – vagyis jól ismerik a Wilco (a Being There és az A Ghost Is Born közé eső) igazán nagy korszakát.

dBpm, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.