Lemez

Wilco: Star Wars

  • - greff -
  • 2015. szeptember 6.

Zene

Július 16-án az egyik vezető amerikai alternatív rockzenekar váratlanul megjelentette új albumát, amelyet a zenekar honlapján ingyenesen lehet letölteni – és ez a hardcore rajongókat leszámítva kis túlzással senkit sem érdekelt. Ez pedig nemcsak arra mutat rá, hogy a meglepetéslemezek szenzációja milyen gyorsan semmivé foszlott, hanem arra is, hogy a Wilco, amely tíz éve még vezette a kortárs rock elitseregét, valamit eléggé elrontott az utóbbi években – bár persze csak lemezen, hiszen színpadon továbbra is az övé a világ egyik legerősebb produkciója. A zenekar utolsó három lemeze azonban – noha mindegyiken voltak szép kivételek – egyszerre mutatta fel a barátságosan semmilyen retrózenekarrá válás és a szakállas, magába borult ­gitárszóló-virtuózokká formálódás meglehetős veszélyeit.

A Star Wars legrokonszenvesebb vonása, hogy egyértelmű kitörési kísérlet ebből a kettős csapdahelyzetből: üdítően tömörre írt számai szinte kivétel nélkül – struktúrájukban vagy a hangszerelési megoldások okán – eléggé ortopédek. A számokban persze most is van egy kis country, némi kései Beatles és régi Neil Young, de sok a furcsaság is: hol félbetört íveket hallunk, hol meg zajos gitárörvények és rendellenes dobtémák bukkannak fel, de a legtöbb szépség felfedezéséhez komolyabb odafigyelés és sok türelem szükséges – a Star Wars (sajnos) nem az azonnal ható csúcsszámok albuma. Így inkább csak azoknak mondhat valamit, akik már a táboron belül vannak – vagyis jól ismerik a Wilco (a Being There és az A Ghost Is Born közé eső) igazán nagy korszakát.

dBpm, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.