Koncert

Elsőzni ér

Wild Beasts, Two Door Cinema Club, Fink

  • - minek -
  • 2012. augusztus 23.

Zene

A sok szempontból üdítő idei Sziget-koncertfelhozal méltatásakor meg kell említenünk, hogy több érdemdús zenekar is először tette tiszteletét - nemcsak a fesztiválon, de Magyarországon is, s jó részükre megérte ennyit várni (bár kevesebb spéttel is beértük volna...). A Wild Beasts például rögtön a hét egyik legerősebb fellépését produkálta egy valószínűtlennek tűnő, péntek délutáni időpontban. Ha bárki kétségbe vonta volna, hogy színpadon is megél-e az albumokon oly töménynek, egységesnek és nagyszerűnek tűnő produkció, s hogy élőben is üt-e a falzettel súlyosbított dupla vokál, azt egy pillanat alatt cáfolta meg a vendég billentyűs hölggyel ötösre bővült brit csapat. Mindenekelőtt meghökkentő, mennyire lüktető, dinamikus a játékuk - ami hál' istennek át is jön: tavaly óta rengeteget javult az A38 sátor hangosítása. Sűrű és telt hangzású, ám eközben kiadós tereket láthatunk bele: ez a fajta zene beszippant, és nem enged - ráadásul megajándékoz azzal az élménnyel, hogy intim és egyben csak nekünk szóló varázslatban lehetett részünk. Ebben persze jelentős szerepe van annak is, hogy a harmad-negyedháznyi, de lelkes publikum a színpad köré tömörül, ahol koncentráltan jön át az élmény, a kamara-előadást pedig megkoronázza Hayden Thorpe élőben is lenyűgöző, oktávokon átszárnyaló hangja - ebben néha méltó társa a másik vokalista, Tom Fleming is!

 


Fotó: Németh Dániel

 

Másnap délután a Two Door Cinema Club (képünkön) vagy négyszer annyi embert vonz a Nagyszínpad elé, mint a megdöbbentően erős és energikus, egy órát zúzó Horrors. S bár az északírek messze nem játszanak annyira érdekes zenét, lelkes trappolásra késztetik a számaikat kívülről ordító, s kell-e mondanunk: túlnyomórészt külföldi publikumot. Miközben sorra darálják le az egyformán gyors, egyszerű ritmusú, direkt táncolásra teremtett, takarékos terjedelmű szerzeményeiket, a kidobók nem győzik lekapkodni a tömeg tetején szörfölő lányokat. Már csak az a kérdés: hány nyarat bír még ki ez a produkció?

Az esti A38-sátorbéli Fink-koncerten viszont már azon törhetjük a fejünk, hogyan tud ilyen ütős és dinamikus lenni egy alapvetően akusztikus, habár némileg villamosított produkció. Fin Greenall szerző-énekes-zenekarvezető talán egyedül is eladná a portékát: a folkos-soulos dalok zenében-szövegben is nagyon erősek, s fátyolos-bluesos hangjának szuggesztivitását még fel is erősíti a célratörően minimalista gitározás. De most nagyon látszik az is, mennyire kell ide ez a bikaerős ritmusszekció: Guy Whittaker basszusgitáros grúvjai és a civilben regényíróként is jeleskedő Tim Thornton sebészi pontosságú játéka elképesztő dinamikát kölcsönöz az előadásnak. A feszes bő órába belefér a ráadással együtt tíz szám, melyek közben Thornton néha előkapja az elektromos gitárt is - mindezt precíz lábdobolás közben! A folyamatos rongylábazásra késztető lüktetés is bizonyítja, milyen sokat tanult Greenall az elektronikus tánczenéből - a ravasz áthallások pedig azt sejtetik, hogy a Stooges vagy a Bauhaus is bejátszott a képbe. De akárhogy is legyen: ez így csillagos ötös!

Augusztus 10-11.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.