Sziget

The Roots

Zene

A minőségi hiphop fokmérője az, hogy mennyire lehet bólogatni rá, és ehhez persze gyomorszaggató basszusok kellenek - a Philadelphiából indult The Roots ebben szerencsére soha nem szenvedett hiányt. Érdemes amúgy megnézni a lemezeik értékelését a Metacriticen: mindegyik kiváló kritikákat kapott, még a John Legenddel közös kollaboráció is, és a nimbuszt az sem törte le, hogy Jimmy Fallon show-műsorában házizenekarrá váltak - ahol egy politikusnő bevonulása közben önhatalmúlag a Lyin' Ass Bitch című Fishbone-dal taktusaiba fogtak bele. Lemezen ?uestlove-ék mindig is a hiphop közelében maradtak, de aki erre a koncertre a hiphopért jött, csalódottan távozhatott, mert a rappelős Roots helyett igazából a funkos "Fishbone-verziót" kapta.

Az elején azért még volt miben reménykedni, főleg, hogy Black Thought és kollektívája a nemrég elhunyt MCA tiszteletére egy korai Beastie Boys-számba csapott bele, és még ezután is három-négy dal erejéig inkább érezte magát az ember hiphopbuliban, mint rockkoncerten. A fordulópont két újabb feldolgozás, a Sweet Child O' Mine és a Muddy Waters-féle Mannish Boy volt, melyek hallatán kiderült, hogy Kirk "nem a híres színész" Douglas gitározása sokkal inkább Joe Satrianiéhoz van közelebb, mint mondjuk Kurt Cobainéhez, de hát persze ezt eddig is tudhattuk. Innentől a buli nem volt más, mint egy összefüggő funkegyveleg; a zenészek megállás nélkül rockoltak a szinte dugig telt sátorban, és sok más itt tartott koncerttel ellentétben ők jól is szóltak, egyedül a hatalmas tuba szorításában vergődő Damon Brysont nem lehetett nagyon hallani. A Rootsnál nagyobb sátorbulit ezen a fesztiválon egyedül az Arénát döbbenetes módon roskadásig töltő Crystal Fighters adott, a végkövetkeztetés pedig csak annyi lehet, hogy aki a hiphopért rajong, hallgassa továbbra is a lemezeket, a funkrock partiarcok meg maradjanak a koncerteknél.

A38 Színpad, augusztus 9.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.