Sziget

The Roots

Zene

A minőségi hiphop fokmérője az, hogy mennyire lehet bólogatni rá, és ehhez persze gyomorszaggató basszusok kellenek - a Philadelphiából indult The Roots ebben szerencsére soha nem szenvedett hiányt. Érdemes amúgy megnézni a lemezeik értékelését a Metacriticen: mindegyik kiváló kritikákat kapott, még a John Legenddel közös kollaboráció is, és a nimbuszt az sem törte le, hogy Jimmy Fallon show-műsorában házizenekarrá váltak - ahol egy politikusnő bevonulása közben önhatalmúlag a Lyin' Ass Bitch című Fishbone-dal taktusaiba fogtak bele. Lemezen ?uestlove-ék mindig is a hiphop közelében maradtak, de aki erre a koncertre a hiphopért jött, csalódottan távozhatott, mert a rappelős Roots helyett igazából a funkos "Fishbone-verziót" kapta.

Az elején azért még volt miben reménykedni, főleg, hogy Black Thought és kollektívája a nemrég elhunyt MCA tiszteletére egy korai Beastie Boys-számba csapott bele, és még ezután is három-négy dal erejéig inkább érezte magát az ember hiphopbuliban, mint rockkoncerten. A fordulópont két újabb feldolgozás, a Sweet Child O' Mine és a Muddy Waters-féle Mannish Boy volt, melyek hallatán kiderült, hogy Kirk "nem a híres színész" Douglas gitározása sokkal inkább Joe Satrianiéhoz van közelebb, mint mondjuk Kurt Cobainéhez, de hát persze ezt eddig is tudhattuk. Innentől a buli nem volt más, mint egy összefüggő funkegyveleg; a zenészek megállás nélkül rockoltak a szinte dugig telt sátorban, és sok más itt tartott koncerttel ellentétben ők jól is szóltak, egyedül a hatalmas tuba szorításában vergődő Damon Brysont nem lehetett nagyon hallani. A Rootsnál nagyobb sátorbulit ezen a fesztiválon egyedül az Arénát döbbenetes módon roskadásig töltő Crystal Fighters adott, a végkövetkeztetés pedig csak annyi lehet, hogy aki a hiphopért rajong, hallgassa továbbra is a lemezeket, a funkrock partiarcok meg maradjanak a koncerteknél.

A38 Színpad, augusztus 9.


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.