Lemez

Kis éji

Wild Nothing: Nocturne

  • - minek -
  • 2013. január 14.

Zene

A virginiai Blacksburgből származó Jack Tatum úgyszólván egyszemélyes zenekarának, a Wild Nothingnak már 2010-es első albuma, a Gemini is zajos kritikai sikert aratott – pedig az még vérbeli lo-fi-, majdhogynem hálószobapop-album volt. Az idei nagylemez, a Nocturne elkészítésekor a művész azonban már gondosan ügyelt arra, hogy minden pontosan úgy szólaljon meg, ahogyan elképzelte. S mindez persze csak méltó és önmagában is értékelendő keret – Tatum ugyanis módfelett tehetséges, érzékeny és a maga nemében termékeny dalszerző (s hozzá szenzitív előadó, bár a koncerteken állítólag erősen félszegnek tűnik).


 

Ha valakinek kétségei támadtak volna aziránt, hogy lehet-e még komponálni már-már klasszikus, örökzöld státusra pályázó gitárpop-dalokat, forduljon bizalommal a Nocturne "nótacsokrához". Már az albumnyitó, vendégvonósokkal felvett Shadow is elkápráztatja a befogadót: ilyen tiszta, sallangmentesen elegáns, gazdag textúrájú popzenét ritkán hallani. A Wild Nothing néha határozottan britmániás, csilingelő gitárokkal körített álompopja magabiztos természetességgel (s némi iróniát sem mellőzve) épül egy gazdag, sok évtizedes zenei tradícióra. Elég meghallgatni a Paradise-t, az album centrális darabját: funkylüktetéstől harsány shoegaze-motívumokig itt van minden, mégsem holmi rutinos stílgyak ez, hanem logikus és ötletes körítés egy amúgy is igen erős szerzemény mellé. Az ilyen csilingelő, minden ízében szép lemezek is kellenek ahhoz, hogy ne vesszen ki belőlünk a harmónia iránti naiv vágy, s maradjon kedvünk az álmodozáshoz.

Captured Tracks/Bella Union, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.