Lemez

Kis éji

Wild Nothing: Nocturne

  • - minek -
  • 2013. január 14.

Zene

A virginiai Blacksburgből származó Jack Tatum úgyszólván egyszemélyes zenekarának, a Wild Nothingnak már 2010-es első albuma, a Gemini is zajos kritikai sikert aratott – pedig az még vérbeli lo-fi-, majdhogynem hálószobapop-album volt. Az idei nagylemez, a Nocturne elkészítésekor a művész azonban már gondosan ügyelt arra, hogy minden pontosan úgy szólaljon meg, ahogyan elképzelte. S mindez persze csak méltó és önmagában is értékelendő keret – Tatum ugyanis módfelett tehetséges, érzékeny és a maga nemében termékeny dalszerző (s hozzá szenzitív előadó, bár a koncerteken állítólag erősen félszegnek tűnik).


 

Ha valakinek kétségei támadtak volna aziránt, hogy lehet-e még komponálni már-már klasszikus, örökzöld státusra pályázó gitárpop-dalokat, forduljon bizalommal a Nocturne "nótacsokrához". Már az albumnyitó, vendégvonósokkal felvett Shadow is elkápráztatja a befogadót: ilyen tiszta, sallangmentesen elegáns, gazdag textúrájú popzenét ritkán hallani. A Wild Nothing néha határozottan britmániás, csilingelő gitárokkal körített álompopja magabiztos természetességgel (s némi iróniát sem mellőzve) épül egy gazdag, sok évtizedes zenei tradícióra. Elég meghallgatni a Paradise-t, az album centrális darabját: funkylüktetéstől harsány shoegaze-motívumokig itt van minden, mégsem holmi rutinos stílgyak ez, hanem logikus és ötletes körítés egy amúgy is igen erős szerzemény mellé. Az ilyen csilingelő, minden ízében szép lemezek is kellenek ahhoz, hogy ne vesszen ki belőlünk a harmónia iránti naiv vágy, s maradjon kedvünk az álmodozáshoz.

Captured Tracks/Bella Union, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.