Lemez

Kis éji

Wild Nothing: Nocturne

  • - minek -
  • 2013. január 14.

Zene

A virginiai Blacksburgből származó Jack Tatum úgyszólván egyszemélyes zenekarának, a Wild Nothingnak már 2010-es első albuma, a Gemini is zajos kritikai sikert aratott – pedig az még vérbeli lo-fi-, majdhogynem hálószobapop-album volt. Az idei nagylemez, a Nocturne elkészítésekor a művész azonban már gondosan ügyelt arra, hogy minden pontosan úgy szólaljon meg, ahogyan elképzelte. S mindez persze csak méltó és önmagában is értékelendő keret – Tatum ugyanis módfelett tehetséges, érzékeny és a maga nemében termékeny dalszerző (s hozzá szenzitív előadó, bár a koncerteken állítólag erősen félszegnek tűnik).


 

Ha valakinek kétségei támadtak volna aziránt, hogy lehet-e még komponálni már-már klasszikus, örökzöld státusra pályázó gitárpop-dalokat, forduljon bizalommal a Nocturne "nótacsokrához". Már az albumnyitó, vendégvonósokkal felvett Shadow is elkápráztatja a befogadót: ilyen tiszta, sallangmentesen elegáns, gazdag textúrájú popzenét ritkán hallani. A Wild Nothing néha határozottan britmániás, csilingelő gitárokkal körített álompopja magabiztos természetességgel (s némi iróniát sem mellőzve) épül egy gazdag, sok évtizedes zenei tradícióra. Elég meghallgatni a Paradise-t, az album centrális darabját: funkylüktetéstől harsány shoegaze-motívumokig itt van minden, mégsem holmi rutinos stílgyak ez, hanem logikus és ötletes körítés egy amúgy is igen erős szerzemény mellé. Az ilyen csilingelő, minden ízében szép lemezek is kellenek ahhoz, hogy ne vesszen ki belőlünk a harmónia iránti naiv vágy, s maradjon kedvünk az álmodozáshoz.

Captured Tracks/Bella Union, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.