Lemez

Kis éji

Wild Nothing: Nocturne

  • - minek -
  • 2013. január 14.

Zene

A virginiai Blacksburgből származó Jack Tatum úgyszólván egyszemélyes zenekarának, a Wild Nothingnak már 2010-es első albuma, a Gemini is zajos kritikai sikert aratott – pedig az még vérbeli lo-fi-, majdhogynem hálószobapop-album volt. Az idei nagylemez, a Nocturne elkészítésekor a művész azonban már gondosan ügyelt arra, hogy minden pontosan úgy szólaljon meg, ahogyan elképzelte. S mindez persze csak méltó és önmagában is értékelendő keret – Tatum ugyanis módfelett tehetséges, érzékeny és a maga nemében termékeny dalszerző (s hozzá szenzitív előadó, bár a koncerteken állítólag erősen félszegnek tűnik).


 

Ha valakinek kétségei támadtak volna aziránt, hogy lehet-e még komponálni már-már klasszikus, örökzöld státusra pályázó gitárpop-dalokat, forduljon bizalommal a Nocturne "nótacsokrához". Már az albumnyitó, vendégvonósokkal felvett Shadow is elkápráztatja a befogadót: ilyen tiszta, sallangmentesen elegáns, gazdag textúrájú popzenét ritkán hallani. A Wild Nothing néha határozottan britmániás, csilingelő gitárokkal körített álompopja magabiztos természetességgel (s némi iróniát sem mellőzve) épül egy gazdag, sok évtizedes zenei tradícióra. Elég meghallgatni a Paradise-t, az album centrális darabját: funkylüktetéstől harsány shoegaze-motívumokig itt van minden, mégsem holmi rutinos stílgyak ez, hanem logikus és ötletes körítés egy amúgy is igen erős szerzemény mellé. Az ilyen csilingelő, minden ízében szép lemezek is kellenek ahhoz, hogy ne vesszen ki belőlünk a harmónia iránti naiv vágy, s maradjon kedvünk az álmodozáshoz.

Captured Tracks/Bella Union, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.