Szívig magyar

Elindult a Dankó Rádió

Zene

Most már van ilyenünk is, valami, ami senki másnak nincs, valami, amiben megint mindenkit beelőztünk, avagy az egyik műsorszerkesztő csatornaindító szavait kölcsönvéve: "kuriózum Magyarországon és a Kárpát-medencében is".

Tény, hogy ilyen képződmény, mint az új nótarádió, eddig nem volt, habár a nagy kérdés továbbra is áll: igény van-e rá? Az MTVA-vezérigazgató Böröcz István szerint nem is kicsi: "a magyar nóta kiszorult a médiából, annak ellenére, hogy sokmilliós, zömében vidéken élő tábora van a műfajnak". Legyünk jóhiszeműek, és fogadjuk el ezt a feltételezést, még akkor is, ha igen furcsa ez a mondat, egyfelől a nóta kiszorulásának képzete, másfelől a sok millió "éhes" hallgató víziója (egyébként is, a sok millió mit jelent?), harmadrészt pedig a "vidékezés" miatt. Szerény véleményünk szerint kiszorítani olyasmit lehet, amire nincs rettentő nagy társadalmi igény, pontosabban fogalmazva, amire nincs ilyen igény, az szépen lassan magától elpárolog az éterből. De ez persze nem sokat jelent, ilyen alapon irodalomnak és komolyzenének sem kéne adásba kerülnie, viszont akkor inkább a kiszorítás arrogáns képe helyett, mondjuk, az értékőrzésre kellett volna inkább hivatkozni. Ugyancsak homályos a sokmilliós hallgatóság elképzelése. Történt erre felmérés vajon? Mert ez így szimplán hasra ütésnek tűnik. Az a magyarázat pedig, hogy az interneten kísérletileg sugárzott MR-7 hasonló zenei anyaggal olyan sikeres volt, hogy indokolt egy országos rádió elindítása, valahogy nehezen vizualizálható, hiszen a nótarádió célközönségének és az internethasználók halmazának uniója, lássuk be, elég vékonyka.

Sajtótájékoztató a nótacsatorna indulásakor


Sajtótájékoztató a nótacsatorna indulásakor

Fotó: Szigetvár / MTI

A vidék megjelölése bázisként pedig amellett, hogy enyhén közhelyes, azért is sántít, mert a Dankó Rádió ára nagyjából a teljes vidéki stúdióhálózat leszerelése volt. Az MTI szép, tömör összefoglalásában: "megszűnik a Régió Rádió győri, pécsi, szegedi, debreceni és miskolci stúdiója, az MTVA a bérelt ingatlanok szerződéseit felmondja, saját stúdióit pedig kiadja", plusz a munkavállalók jó részének megszűnik a munkaviszonya. Innen nézve pedig egészen más fénytörést kap az ügy. Egész egyszerűen arról van szó, hogy vidéken megszűnik a műsorkészítés, helyette a vidéki hallgatók megkapják Talabér Erzsébettől az Egy cica, két cica, száz cica, jaj!-t napi háromszor, mert, ugye, ők azt szeretik, a kiadott ingatlanok pedig hozzák a pénzt, amit a feleslegesnek nyilvánított regionális munkatársak eddig csak vittek. Vagyis akárhányszor leírhatja, bemondhatja már a Bródy utcában serénykedő új Dankó-különítmény, hogy műsoraik, sőt, híradásaik a magyar vidékre koncentrálnak, senki nem veheti ezt komolyan. Pláne, ha felidézzük, hogy a Régiók Rádiója frekvenciái is sok nótát és operettet közvetítettek, magyarán a kiszorult műfajokra való hivatkozás is csak szájtépés. A lehető legegyszerűbb és legáltalánosabb leépítés fedősztorija a nagy dérrel-dúrral beharangozott Dankó Rádió.

Éppen ezért - persze a kijelentés alapvető cinizmusa mellett - röhejes Jónás István, a Magyar Rádió vezérigazgatójának "szociálisan érzékeny" nyilatkozata: "a cigány származású Dankó Pista életútja arra bizonyíték, hogy a legmélyebb pontról is a legmagasabbra lehet jutni tehetség, akarat és kitartás révén". Hiszen Dankó Pista hiába volt valóban a magyar nóta szupersztárja (életrajzi filmjében például egy másik nehéz sorsú szupersztár, a naplemente-mosolyú Jávor Pál alakította), mégis pártfogóitól függve, egy rokoni lakásban halt meg negyvennégy évesen. Rendben, híres lett, Jókai, Juhász Gyula, Gárdonyi írt róla, Herczeg Ferenc gyászbeszédet is tartott ravatalánál, sőt Ady a nemzeti érzés felélesztőjét látta benne, és a magyar sík - ahol "szívig magyar minden" - dalnokaként ünnepelte. De ma, egy szimplán spórolásból létrehozott csatorna elindítását megfejelni "a zenész cigány a jó cigány" kezdetű rigmussal, a magyar társadalom latens rasszista tradíciójának kedvenc képével - ez éppen annyira riasztó, mint amennyire illik az egész vállalkozáshoz.

Dankó Rádió, indult december 22-én

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.