Szívig magyar

Elindult a Dankó Rádió

Zene

Most már van ilyenünk is, valami, ami senki másnak nincs, valami, amiben megint mindenkit beelőztünk, avagy az egyik műsorszerkesztő csatornaindító szavait kölcsönvéve: "kuriózum Magyarországon és a Kárpát-medencében is".

Tény, hogy ilyen képződmény, mint az új nótarádió, eddig nem volt, habár a nagy kérdés továbbra is áll: igény van-e rá? Az MTVA-vezérigazgató Böröcz István szerint nem is kicsi: "a magyar nóta kiszorult a médiából, annak ellenére, hogy sokmilliós, zömében vidéken élő tábora van a műfajnak". Legyünk jóhiszeműek, és fogadjuk el ezt a feltételezést, még akkor is, ha igen furcsa ez a mondat, egyfelől a nóta kiszorulásának képzete, másfelől a sok millió "éhes" hallgató víziója (egyébként is, a sok millió mit jelent?), harmadrészt pedig a "vidékezés" miatt. Szerény véleményünk szerint kiszorítani olyasmit lehet, amire nincs rettentő nagy társadalmi igény, pontosabban fogalmazva, amire nincs ilyen igény, az szépen lassan magától elpárolog az éterből. De ez persze nem sokat jelent, ilyen alapon irodalomnak és komolyzenének sem kéne adásba kerülnie, viszont akkor inkább a kiszorítás arrogáns képe helyett, mondjuk, az értékőrzésre kellett volna inkább hivatkozni. Ugyancsak homályos a sokmilliós hallgatóság elképzelése. Történt erre felmérés vajon? Mert ez így szimplán hasra ütésnek tűnik. Az a magyarázat pedig, hogy az interneten kísérletileg sugárzott MR-7 hasonló zenei anyaggal olyan sikeres volt, hogy indokolt egy országos rádió elindítása, valahogy nehezen vizualizálható, hiszen a nótarádió célközönségének és az internethasználók halmazának uniója, lássuk be, elég vékonyka.

Sajtótájékoztató a nótacsatorna indulásakor


Sajtótájékoztató a nótacsatorna indulásakor

Fotó: Szigetvár / MTI

A vidék megjelölése bázisként pedig amellett, hogy enyhén közhelyes, azért is sántít, mert a Dankó Rádió ára nagyjából a teljes vidéki stúdióhálózat leszerelése volt. Az MTI szép, tömör összefoglalásában: "megszűnik a Régió Rádió győri, pécsi, szegedi, debreceni és miskolci stúdiója, az MTVA a bérelt ingatlanok szerződéseit felmondja, saját stúdióit pedig kiadja", plusz a munkavállalók jó részének megszűnik a munkaviszonya. Innen nézve pedig egészen más fénytörést kap az ügy. Egész egyszerűen arról van szó, hogy vidéken megszűnik a műsorkészítés, helyette a vidéki hallgatók megkapják Talabér Erzsébettől az Egy cica, két cica, száz cica, jaj!-t napi háromszor, mert, ugye, ők azt szeretik, a kiadott ingatlanok pedig hozzák a pénzt, amit a feleslegesnek nyilvánított regionális munkatársak eddig csak vittek. Vagyis akárhányszor leírhatja, bemondhatja már a Bródy utcában serénykedő új Dankó-különítmény, hogy műsoraik, sőt, híradásaik a magyar vidékre koncentrálnak, senki nem veheti ezt komolyan. Pláne, ha felidézzük, hogy a Régiók Rádiója frekvenciái is sok nótát és operettet közvetítettek, magyarán a kiszorult műfajokra való hivatkozás is csak szájtépés. A lehető legegyszerűbb és legáltalánosabb leépítés fedősztorija a nagy dérrel-dúrral beharangozott Dankó Rádió.

Éppen ezért - persze a kijelentés alapvető cinizmusa mellett - röhejes Jónás István, a Magyar Rádió vezérigazgatójának "szociálisan érzékeny" nyilatkozata: "a cigány származású Dankó Pista életútja arra bizonyíték, hogy a legmélyebb pontról is a legmagasabbra lehet jutni tehetség, akarat és kitartás révén". Hiszen Dankó Pista hiába volt valóban a magyar nóta szupersztárja (életrajzi filmjében például egy másik nehéz sorsú szupersztár, a naplemente-mosolyú Jávor Pál alakította), mégis pártfogóitól függve, egy rokoni lakásban halt meg negyvennégy évesen. Rendben, híres lett, Jókai, Juhász Gyula, Gárdonyi írt róla, Herczeg Ferenc gyászbeszédet is tartott ravatalánál, sőt Ady a nemzeti érzés felélesztőjét látta benne, és a magyar sík - ahol "szívig magyar minden" - dalnokaként ünnepelte. De ma, egy szimplán spórolásból létrehozott csatorna elindítását megfejelni "a zenész cigány a jó cigány" kezdetű rigmussal, a magyar társadalom latens rasszista tradíciójának kedvenc képével - ez éppen annyira riasztó, mint amennyire illik az egész vállalkozáshoz.

Dankó Rádió, indult december 22-én

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.