Szívig magyar

Elindult a Dankó Rádió

Zene

Most már van ilyenünk is, valami, ami senki másnak nincs, valami, amiben megint mindenkit beelőztünk, avagy az egyik műsorszerkesztő csatornaindító szavait kölcsönvéve: "kuriózum Magyarországon és a Kárpát-medencében is".

Tény, hogy ilyen képződmény, mint az új nótarádió, eddig nem volt, habár a nagy kérdés továbbra is áll: igény van-e rá? Az MTVA-vezérigazgató Böröcz István szerint nem is kicsi: "a magyar nóta kiszorult a médiából, annak ellenére, hogy sokmilliós, zömében vidéken élő tábora van a műfajnak". Legyünk jóhiszeműek, és fogadjuk el ezt a feltételezést, még akkor is, ha igen furcsa ez a mondat, egyfelől a nóta kiszorulásának képzete, másfelől a sok millió "éhes" hallgató víziója (egyébként is, a sok millió mit jelent?), harmadrészt pedig a "vidékezés" miatt. Szerény véleményünk szerint kiszorítani olyasmit lehet, amire nincs rettentő nagy társadalmi igény, pontosabban fogalmazva, amire nincs ilyen igény, az szépen lassan magától elpárolog az éterből. De ez persze nem sokat jelent, ilyen alapon irodalomnak és komolyzenének sem kéne adásba kerülnie, viszont akkor inkább a kiszorítás arrogáns képe helyett, mondjuk, az értékőrzésre kellett volna inkább hivatkozni. Ugyancsak homályos a sokmilliós hallgatóság elképzelése. Történt erre felmérés vajon? Mert ez így szimplán hasra ütésnek tűnik. Az a magyarázat pedig, hogy az interneten kísérletileg sugárzott MR-7 hasonló zenei anyaggal olyan sikeres volt, hogy indokolt egy országos rádió elindítása, valahogy nehezen vizualizálható, hiszen a nótarádió célközönségének és az internethasználók halmazának uniója, lássuk be, elég vékonyka.

Sajtótájékoztató a nótacsatorna indulásakor


Sajtótájékoztató a nótacsatorna indulásakor

Fotó: Szigetvár / MTI

A vidék megjelölése bázisként pedig amellett, hogy enyhén közhelyes, azért is sántít, mert a Dankó Rádió ára nagyjából a teljes vidéki stúdióhálózat leszerelése volt. Az MTI szép, tömör összefoglalásában: "megszűnik a Régió Rádió győri, pécsi, szegedi, debreceni és miskolci stúdiója, az MTVA a bérelt ingatlanok szerződéseit felmondja, saját stúdióit pedig kiadja", plusz a munkavállalók jó részének megszűnik a munkaviszonya. Innen nézve pedig egészen más fénytörést kap az ügy. Egész egyszerűen arról van szó, hogy vidéken megszűnik a műsorkészítés, helyette a vidéki hallgatók megkapják Talabér Erzsébettől az Egy cica, két cica, száz cica, jaj!-t napi háromszor, mert, ugye, ők azt szeretik, a kiadott ingatlanok pedig hozzák a pénzt, amit a feleslegesnek nyilvánított regionális munkatársak eddig csak vittek. Vagyis akárhányszor leírhatja, bemondhatja már a Bródy utcában serénykedő új Dankó-különítmény, hogy műsoraik, sőt, híradásaik a magyar vidékre koncentrálnak, senki nem veheti ezt komolyan. Pláne, ha felidézzük, hogy a Régiók Rádiója frekvenciái is sok nótát és operettet közvetítettek, magyarán a kiszorult műfajokra való hivatkozás is csak szájtépés. A lehető legegyszerűbb és legáltalánosabb leépítés fedősztorija a nagy dérrel-dúrral beharangozott Dankó Rádió.

Éppen ezért - persze a kijelentés alapvető cinizmusa mellett - röhejes Jónás István, a Magyar Rádió vezérigazgatójának "szociálisan érzékeny" nyilatkozata: "a cigány származású Dankó Pista életútja arra bizonyíték, hogy a legmélyebb pontról is a legmagasabbra lehet jutni tehetség, akarat és kitartás révén". Hiszen Dankó Pista hiába volt valóban a magyar nóta szupersztárja (életrajzi filmjében például egy másik nehéz sorsú szupersztár, a naplemente-mosolyú Jávor Pál alakította), mégis pártfogóitól függve, egy rokoni lakásban halt meg negyvennégy évesen. Rendben, híres lett, Jókai, Juhász Gyula, Gárdonyi írt róla, Herczeg Ferenc gyászbeszédet is tartott ravatalánál, sőt Ady a nemzeti érzés felélesztőjét látta benne, és a magyar sík - ahol "szívig magyar minden" - dalnokaként ünnepelte. De ma, egy szimplán spórolásból létrehozott csatorna elindítását megfejelni "a zenész cigány a jó cigány" kezdetű rigmussal, a magyar társadalom latens rasszista tradíciójának kedvenc képével - ez éppen annyira riasztó, mint amennyire illik az egész vállalkozáshoz.

Dankó Rádió, indult december 22-én

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.