mi a kotta?

Néked énekelek

  • mi a kotta
  • 2013. január 13.

Zene

"[Verdi] nemcsak mint életrevaló okos ember, hanem mint magasabb műérzékkel bíró művész is, lassankint szakítani kezdett sorsosai avulásnak indult hagyományával.

'Álarcosbál'-jában már itt-ott megmutatta, hogy ha akarna, tudna egyebet is írni, mint olasz melódiát, 'Don Carlos'-ában pedig még tovább akart menni. Eredeti akart lenni a zenészeti mixtum compositum feltalálásában; de gazda nélkül csinálta a számadást, mert a gazda, vagyis a költői inspiratio, egész idő alatt, míg az operáját írta, nem jelent meg otthon. De ő azért nem resignált; várt, kedvezőbb alkalomra, mely a kairói színház megnyitása s az egyiptomi al-király bőkezűségében meg is jelent számára. 'Aidá'-jával aztán egyszerre átcsapott az ellenséges táborba, s azóta ott is beválik osztálytábornoknak."

1875-ben, az Aida magyarországi bemutatóját követően írt ekképpen a Zenészeti Lapok kritikusa, a távolból igazolva a jövőre bicentenáriumán ünneplendő olasz mester háborgását, aki az óegyiptomi operáját kísérő értetlen ítészi reakciók felett így háborgott: "Ostoba kritikák és még ostobább dicséretek; egyetlen nemes gondolat sincs; senki nem akart rámutatni arra, ami a célom volt." A dalmű, amely máig az operarepertoár egyik alapelemének számít (lásd: ABC-operák, azaz Aida, Bohémélet, Carmen), immár másodízben bukkan elénk a Metropolitan Opera HD-közvetítéseinek sorában. Ezúttal Roberto Alagna, Olga Borogyina és más sztárok mellett a mi Sebestyén Miklósunk is ott várja majd a színpadon Fabio Luisi karmesteri intéseit (Fesztivál Színház, december 15., hét óra, illetve ismétlésről december 16., hat óra).

Nagy hatalmú és hozzá szerelmes történelemformáló alakok, akik a zenés színpadon dalra fakadnak, kevés híján a Budapesti Filharmóniai Társaság koncertjein is elénk kerülhetnének, már amennyiben a karácsonyos-dzsesszes program első száma nem csupán a nyitányt kínálná föl George Gershwin 1931-es musicaljéből. Az Of Thee I Sing, azaz a Rólad énekelek című musical ugyanis az első felvonásában a szerelmi szál mellett egy komplett amerikai elnökválasztást is végigfuttat, hogy a második felvonásban immár a Fehér Házban bonyolódjon tovább John P. Wintergreen elnök magán- és közélete. A musical tehát, amelynek címe mára egy Barack Obama által jegyzett mesekönyvbe is továbbvándorolt, a Wayne Marshall vezényletével és zongorajátékával kecsegtető operaházi koncerteket indítja majd, hogy utóbb a program Britten és Berlioz művén át végül a karácsony táján kötelező Diótörő előadásába torkolljon (december 17. és 18., fél nyolc).

Végül említsük még futólépésben Csalog Gábor Tükröződések című zongoraestjét Mozarttól Mozartig (Concerto Zeneház, december 14., hét óra), az "budai Danubia Zenekar C jelű, azaz C-ben muzsikáló Schubert-Brahms-koncertjét (Nemzeti Színház, december 17., hét óra), valamint a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek karácsonyi hangversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, december 19., fél nyolc). Az utolsóul említett koncert második felét a Karácsonyi kantáta adja majd a jeles angol komponistától, Ralph Vaughan Williamstől, akinek művei mellett ráadásképp ezt az életismerően fanyar szellemességet is köszönhetjük: minden, amit érdemes megcsinálni, megérdemli, hogy rosszul csinálják meg.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.