Lemez

Fülledtség

Romare: Love Songs: Part Two

  • - minek -
  • 2017. január 1.

Zene

A londoni Archie Fairhurst talán az utóbbi évek legtudatosabban építkező, magát és művét fokozatosan továbbfejlesztő elektronikus tánczenei producere.

A 3-4 évvel ezelőtti, figyelemre méltó EP-ktől mára eljutott második nagylemezéig, amellyel már rég nem csupán a Ninja Tune kiadó környékén számít az egyik legreménytelibb tehetségnek. A két évvel ezelőtti Projections albumon a nevét egy néhai afroamerikai művésztől kölcsönző Fairhurst leg­inkább a szinte már orgiasztikus hangminta-használatban tobzódott, szerzeményei alapos darabolás és radikális kollázstechnika révén készültek. A Love Songs: Part Two viszont sokkal többet tesz hozzá a továbbra is kézzelfogható hangmintákhoz.

Fairhurst a számok vázát maga játszotta fel, majd a kötelező szeletelés, összerázás, illesztés folyamatos munkafolyamata révén állított elő olyan elevenen lüktető darabokat, melyek abban az értelemben is nyitottak, hogy szinte a szemünk láttára épülnek fel. Sokszor csak az egyes darabok fináléjában lesz egyértelmű, hogy mi célt szolgáltak a poentírozva elhintett zenei motívumok és hurkok. Romare – akit némi alappal hasonlítgatnak jeles detroiti elődeihez, Moodymannhez, sőt Theo Parrish-hez – egyfajta rendhagyó furadiszkót, többnyire 4/4-ben lüktető, felismerhető house-elemekre épülő, de a kompozíciós technika miatt attól elrugaszkodó darabokat készít. Az inkább lassú vagy középtempós számokban azonban annyi a játékosság és a monotóniából jó értelemben kizökkentő kóbor motívum, hogy a befogadó szinte kényszeresen próbálja követni azok kibontakozását és felfejteni az egyes számokban zajló vad (valójában itt tényleg intelligensen tervezett) evolúció értelmét. Romare ugyanolyan magabiztosan tud bluesos, soulos töredékekből, hurkokból építkezni, mint diszkós-funkys basszusgrúvokból – mondjuk az így készült Who Loves You? a talán legdirektebb módon dj-szettbe illeszthető szerzemény a lemezen. Az érzéki lüktetés és a forró hangulat visszaigazolja a lemez címének ígéretét: mire az utolsó, vibrafonnal körített Billie Holiday-hangmintára épülő szám is lepereg, egy szórakoztató zeneóra keretében végigvettük és kibelezve megkaptuk a szerelmes dalok teljes téma- és motívumkészletét.

Ninja Tune/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.