Lemez

Fülledtség

Romare: Love Songs: Part Two

  • - minek -
  • 2017. január 1.

Zene

A londoni Archie Fairhurst talán az utóbbi évek legtudatosabban építkező, magát és művét fokozatosan továbbfejlesztő elektronikus tánczenei producere.

A 3-4 évvel ezelőtti, figyelemre méltó EP-ktől mára eljutott második nagylemezéig, amellyel már rég nem csupán a Ninja Tune kiadó környékén számít az egyik legreménytelibb tehetségnek. A két évvel ezelőtti Projections albumon a nevét egy néhai afroamerikai művésztől kölcsönző Fairhurst leg­inkább a szinte már orgiasztikus hangminta-használatban tobzódott, szerzeményei alapos darabolás és radikális kollázstechnika révén készültek. A Love Songs: Part Two viszont sokkal többet tesz hozzá a továbbra is kézzelfogható hangmintákhoz.

Fairhurst a számok vázát maga játszotta fel, majd a kötelező szeletelés, összerázás, illesztés folyamatos munkafolyamata révén állított elő olyan elevenen lüktető darabokat, melyek abban az értelemben is nyitottak, hogy szinte a szemünk láttára épülnek fel. Sokszor csak az egyes darabok fináléjában lesz egyértelmű, hogy mi célt szolgáltak a poentírozva elhintett zenei motívumok és hurkok. Romare – akit némi alappal hasonlítgatnak jeles detroiti elődeihez, Moodymannhez, sőt Theo Parrish-hez – egyfajta rendhagyó furadiszkót, többnyire 4/4-ben lüktető, felismerhető house-elemekre épülő, de a kompozíciós technika miatt attól elrugaszkodó darabokat készít. Az inkább lassú vagy középtempós számokban azonban annyi a játékosság és a monotóniából jó értelemben kizökkentő kóbor motívum, hogy a befogadó szinte kényszeresen próbálja követni azok kibontakozását és felfejteni az egyes számokban zajló vad (valójában itt tényleg intelligensen tervezett) evolúció értelmét. Romare ugyanolyan magabiztosan tud bluesos, soulos töredékekből, hurkokból építkezni, mint diszkós-funkys basszusgrúvokból – mondjuk az így készült Who Loves You? a talán legdirektebb módon dj-szettbe illeszthető szerzemény a lemezen. Az érzéki lüktetés és a forró hangulat visszaigazolja a lemez címének ígéretét: mire az utolsó, vibrafonnal körített Billie Holiday-hangmintára épülő szám is lepereg, egy szórakoztató zeneóra keretében végigvettük és kibelezve megkaptuk a szerelmes dalok teljes téma- és motívumkészletét.

Ninja Tune/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."