Lemez

World music: jobbára

Zene

keleti szél járja át ezt a felhozatalt, alkalmunk lesz olvadozni és transzba esni, aztán bánatosan délnyugatnak fordulunk.

Amsterdam Klezmer Band: Fortuna Jó időben és jó helyen alakult meg az Amsterdam Klezmer Band, 1996-ra ugyanis az Újvilágból az „ó-ba” helyeződött át a klezmerszíntér, és (Északnyugat-Európa egykori Jeruzsálemeként) Amszterdam sem maradhatott ki a buliból. Az akkoriban feltűnt klezmerek lazábban kötődtek a gyökereikhez, mint amerikai felmenőik, és könnyedén fuzionáltak a trendi irányzatokkal, a Balkan beattel, a Russendiskóval, a skával.

Az Amsterdam Klezmer Band viszonylag mélyről indult: az utcáról. Lépésről lépésre vette be a tereket, a kocsmákat, a klubokat, a fesztiválokat, és bár (szerintem) kirívó jelentőségű korongokat nem tett az asztalra, megbízható „vadságával” az egyik legnépszerűbb koncertzenekarrá vált. Aki másra – valami emelkedettebbre – vágyott, annak várnia kellett 2018-ig, amikor is Szikra címmel a Söndörgővel készített közös albumot.

De most, hál’ isten, a Fortuna is a méltó örömmel ajánlható. Hiszen miközben újabb köröket tesz a klezmer és a balkáni (vagy orosz) cigányzenék frontján, két olyan „kalanddal” emeli a tétet, amelyek nemcsak AKB-, de kortárs klezmer viszonylatban is példaértékűek. Illetve úgy egyáltalán: a hiphopalapú Geheim in De Pijp és a reggae-be hajló After the Storm tökéletes sláger. (Vetnasj Records, 2020)

 

 

 

Svjata Vatra: Svit, Ty minjaeschsja Kicsit kínos: én ezt a társaságot csak most fedeztem fel, pedig tizenöt éves fennállása alatt eljutott vagy húsz országba, beleértve a 2016-os Budapest Ritmo fesztivált is… És mindeközben az asztalra tett hét albumot – más kérdés, hogy nemzetközi terjesztésre csak a legutóbbi kettő került.

Na, ennyit a bűntudatról. Ami fontosabb: „egyből” beleszerettem…

A Svjata Vatra ukrán és észt zenészekből áll, és ukrán meg észt népzenét dolgoz fel a maga jellegzetes módján. Ha feldobom, népzene, ha leesik, viking rock, az alján masszív dobbal és basszussal, felül pedig dudával, harsonával, pikulával, harmonikával és pompás énekkel.

Amikor odabasz, akkor Ruslan Trochynskyi, amikor elolvaszt, akkor a lánya, Rute Trochynskyi énekel, lehengerlő bájjal. Egyik-másik dalba beszáll egy észt asszonykórus és egy tuvai „torokénekes” is, de egy pillanatig sincsenek sokan – valójában nincs ezen a lemezen egyetlen fölösleges hang. Oké, mindössze huszonhét perc a menetidő, de az a huszonhét az egyenértékű. Azt éreztem a végén, mintha egy „best of” albumot hallgattam volna, tele ismerős dallammal… Úgyhogy most olyan szeretettel tekintek erre a társaságra, mintha ezer éve… (Nordic Notes, 2020)

 

 

 

Lakvar: Sabotage and Tradition Enyhe túlzás lenne a Lakvar együttest magyarnak nevezni, hiszen Péter Hajnalka és Papesch Péter mellett bolgár, grúz, török, német és olasz muzsikusok alkotják a Stuttgartban tanyázó zenekart. Tiszta szívvel a repertoárjuk alapján sem mondhatnám magyarnak, még ha dominálnak is benne az olyan moldvai örökzöldek, mint a (Pünkösdi) Rózsa vagy a Gergelem. Pedig a legnagyobb örömmel pötyögném most ide, hogy ebben az évben a Lakvar a nagy hazai felfedezettem, és (Hajnal comes címmel) ők jegyzik a kedvenc hazai számomat is…

Mindegy, mivel ez a Lakvar „félig” magyarnak is pompás találmány! A moldvai mellett bolgár dalokat adnak elő akusztikusan, és saját nótáik is vannak, köztük a kedvencemmel. Jól hallható, hogy mesterfokon bánnak hangszereikkel, de ez nem feltétlenül előny. Amikor kifinomultan játszanak – mint a Kezes vagy a Devoiko, Devoiko című dalokban –, akkor engem elfog az unalom, de amikor a Lakvart magával rántja valami barbár erő, akkor csoda van. És az a csoda legalább harminc percig tart az albumon. Elsősorban a magyar-bolgár Péter Hajnalka felel érte, aki pillanatok alatt boszorkánytanyává alakítja a környezetét, olyan hitelességgel, hogy a felkent sámánokat a sárga irigység foghatja el. A mezei hallgató pedig tördelheti a kezét, hogy ne kelljen visszaevickélnie a szokásos semmibe ezután. (Szerzői kiadás, 2020)

 

 

 

Carla Pires: Cartografado Februárban, Carolina Cardoso Rodrigues (és Raül Refree) fadoalbumát kaserolva szóba került, hogy Linának Amália Rodriguest kellett alakítania egy darabban. Akik jártasak a fado világában, pontosan tudják, hogy ez milyen nagy dolog, és erre tessék: ugyanezt kérték Carla Pirestől is egy musicalben. Nem csoda, épp olyan felkavaró, szívbe markoló hang! Ám, míg Carolina és Raül a fado hagyományos hangszerelésétől rugaszkodott el, az utóbbi tíz évben elhíresült Pires a „térképészettel” operál, kiterjesztve a fadót a spanyol flamencóra, a zöld-foki mornára és a francia sanzonra. Végül is egyezik a lelkük: ugyanaz a vágy, ugyanaz a lemondás, ugyanaz a fájdalom… Szóval, nem kell félni, nem valami elcsépelt utazós cucc a Catrografado, csak éppen igyekszik valamivel fűszerezni a klasszikusok receptjét. És szerencsére, csak jelképesen, mértékkel. (Ocarina Music, 2020)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”