World music:

Zene

ahogy

közeledik az év vége, most mintha jó pár kiadó "az év leme-zével" igyekezne előállni - az alábbi három legalábbis simán esélyes, és hamarosan mondani fogok még egy csomót.

Salif Keita: M'Bemba Ha Malit nézzük, most épp a "sivatagi blues" a trendi, de tudunk olyan nevet is, mely már vagy harminc éve topon van. Rendkívüli sors és rendkívüli életmű - Salif Keita.

"Én azért születtem, hogy zavart keltsek" - mondta a Narancsnak 2000 nyarán. És valóban: a Manding Birodalmat alapító Szundjata Keita nemesi leszármazottjaként a kasztrendszerrel dacolva az énekesek hivatását választotta, amiért száműzte a családja. Ráadásul albínónak született, ami ugyancsak számkivetettséggel járt, hiszen a hiedelmek szerint egy albínó "rontást hozhatott" a törzsére. Így indult Salif életútja, Bamakóba vándorolva így lett a Le Super Rail Band du Bamako és a Les Ambassadeurs szólóénekese, mielőtt 1980-ban Párizsba települt. Ott futott be, ott aztán 1987 és '99 között egymást érték a lemezei (Soró, Kö-Yan, Amen, FolonÉ The Past, Sosie, Papa), s bár ezek elektronikus felhangja mára sokat veszített az érvényességéből, a sikerükben számos nyugat-afrikai zenekar megkapaszkodhatott. Aztán megint fordult a világ - egy afrikai lemezen ma már a kutyának sem kellenek szintik, programok és kütyük; mondhatni egy újabb "neotradicionális" mozgalom vette kezdetét, akár a nemzeti függetlenség kivívása után. Keita három évvel ezelőtti korongján, a Moffoun már jól érződött ez a régi-új szél - melynek a nyoma most tovább mélyült.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy az új albumán a "hardcore mali folk" lenne a fő csapás iránya; a villanygitárok éppúgy megférnek rajta, mint a martinique-i gyökerű Mino Cinelu ütőkészlete. Arról van inkább szó, hogy olyan zenét hallhatunk, melynek zömmel tradicionális hangszerei (kamélé n'goni, n'goni, tama, kora, calebasse) azon a nyelven szólalnak meg, amely időtlennek tűnik: bennük rejlik a mali zene emlékezete, miközben súlyosan frissek és szuverének is Keita szer.zeményei. A társaság fantasztikus, vele tartott Kante Manfila, Djelly Moussa Kouyaté, Mama Sissoko, Toumani Diabate és Hadja Kouyaté, Keita hangja szokás szerint kinyilatkoztatás erejű, szóval ezzel a koronggal nem nagyon lehet ráfaragni: a balladák és a táncdalok, a légies szárnyalások és a hátborzongató mélyfúrások hívei egyaránt megkapják a magukét. (Universal, 2005) *****

Emmanuel Jal & Abdel Gadir Salim: Ceasefire 2005 januárjában békét kötött Szudán kormánya az iszlám jogrend erőszakos kiterjesztése ellen küzdő Szudáni Népi Felszabadító Hadsereggel, s ezzel véget ért az a vallás- és polgárháború, mely huszonkét éven át szembeállította az ország muzulmán vallású északi és keresztény déli részét. Erre a "tűzszünetre" utal a cím, s mi több: ezt szimbolizálja a muzulmán Abdel Gadir Salim és a keresztény Emmanuel Jal közös műve.

Rémisztő históriákat mesélhetnének erről a háborúról mindketten: Emmanuel történetesen hétéves volt, amikor édesanyja halála után behívót kapott. Öt év múlva egy angol hölgy, a segélyekkel foglalkozó Emma McCune "szabadította ki", így kezdhetett zenét tanulni, gospelkórusokat alakítani, s végül rapperként Nairobi sztárjává válni.

Egyfelől tehát a hiphop és a rap, másrészt pedig Abdel Gadir Salim népszerű tánczenéje, erőteljes arab befolyással és nyugati hangszereléssel, mondjuk Ali Hassan Kuban módján. Ha ezt a két muzsikát nem sikerült volna igazán összegyúrniuk, a lemezük akkor is történelmi jelentőségű lenne. De össze bírták, úgyhogy azok is élvezni fogják, akiket nem feltétlenül érdekel a háborús "rizsa". Hiszen kiváló példája az élő és az elektronikus tánczenék organikus kapcsolatának, kell: mindenféle közhely és üresjárat nélkül. Nem meglepő, hogy az európai világzenei rádiós lista élén áll. (River-boat/IndieGo, 2005), *****

Frank London's Klezmer Brass Allstars: Carnival Conspiracy Frank London (lásd még: The Klezmatics, Hasidic New Wave) sem másban utazik, mint hogy rácáfoljon a "hétköznapi történelemre". A Klezmer Brass Allstars előző lemezén (Brother-hood Of Brass) egy zsidó, egy arab és egy balkáni cigány rezesbandát hozott össze, de húsz évvel korábban, a Les Misérables Brass Band élén sem ismert "lehetetlent": azzal a világ bármiféle népzenéjét képes volt rezesíteni.

Lényegében erről szól a Carnival Conspiracy is: ami kifújható a tradicionális klezmerrepertoárból, az a világért se maradjon parlagon. Persze "könnyű" így: bevetve több mint negyven konspirátort, négy földrész nyolc országából. Elég az énekesekre pillantani: Lorin Sklamberg a Klezmaticsból, Michael Alpert a Brave Old Worldből, Marjana Sadowska és Sarah Mina Gordon aÉ hm, ők nem tudom, honnan, de úgyszintén ragyogóak. És hát tényleg, egy tisztességes karneváltól elvárható, szinte az összes szám más ízű-hangulatú: emelkedett, őrült, konzervatív, ünnepélyes, feldobott, avantgárd vagy szomorkás; vokális és instrumentális, Kelet-Európától az "perencián is túlig. S mégis: karakteresen, önállóan, egységesen. Mint a mesében. (Piranha/Zenesegély, 2005) *****

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.