World music: most (lemez)

Zene

nagy mák, hogy legalább leakasztható pár fölöttébb barátságos album, különben olyan nyamvadtnak tűnne minden...
nagy mák, hogy legalább leakasztható pár fölöttébb barátságos album, különben olyan nyamvadtnak tűnne minden...

Mari Boine: Idjagiedas Ha Mari Boinéról azt állítottuk eddig, hogy a lapp zenekultúra múltjának és jövőjének legizgalmasabb hírnöke, aligha tévedtünk sokat. Megvan ehhez a történelmi léptéke (a norvégiai lappok vallási és kulturális forradalmával), az átszellemültsége és a maga rendkívüli hangja, nem beszélve arról az elengedhetetlen mágiáról, amely a sivár jég, a rideg erdő és a vágtázó rénszarvasok nyelvének biztos ismeretéről vall. Boine jó tizenöt éve gyakorolja küldetését, s közben fél tucat stúdiólemeze is kijött, szóval már majdnem mindent tudtunk róla, ideje volt hát, hogy kicsit "bekavarjon".

Elég a felállásra nézni, máris érződnek az új szelek: hiányzik a gitáros Roger Ludvigsen, pedig ő volt az első, akivel Boine annak idején összeállt. A perui Carlos Zamata Quispe és a basszeres-programozó Svein Schultz megvan, de ez szinte lényegtelen, annyi az új név, sőt annyi az új hangszer (többek közt egy csomó afrikai: mbira, gimbri, kora). Ami pedig a fül dolga, az megint csak reveláció, mert az eddigiekre Boine most rátett egy befelé forduló lapáttal, s így életműve legintimebb albuma született meg. Mely egymásba olvasztja az északi sarkvidéket Afrikával, az ősi lapp tradíciót a naprakész elektronikával, a szenvedélyt az elfojtással, s miközben megtáncoltatja a természeti erőket, Boine sötétlő démonjaihoz éppolyan megindítóan szól. (Lean/Universal, 2006) *****

Eleftheria Arvanitaki: To The Edges Of Your Eyes Görögországban két énekesnő játszik a bajnokok ligájában, Savina Yannatou és Eleftheria Arvanitaki. Savina a napokban éppen nálunk koncertezik (Művészetek Palotája, október 19.), Eleftheria pedig új lemezzel kedveskedett - szóval jó nekünk...

Eleftheria Arvanitaki a rembetika-revival egyik alapzenekarának számító Oposthogromiki Kompaniában tűnt fel a hetvenes évek végén, majd szólópályára tért, de azóta is akkor az igazi, amikor a bánatos-érzéki rembetikából (vagy legalábbis annak a hangulatából) merít. Most sincs ez másképp: az olyan vallomásoktól, mint az I Want To See You vagy a Don't Leave minden további nélkül megszakad a szív - aztán meg szedi a sátorfáját, és haladéktalanul Dél felé fordul -, az olyanoktól meg, mint a technós What's Missing vagy a My Love Is Somewhere bosszankodni kell, mert Eleftheria sajnos ezúttal is "szimpla" popdalokkal oldja az oldhatatlant. (Emarcy/Universal, 2006) **** alá

Hip Hop Hoodios: Agua Pa' La Gente Planet Rock címmel a minap kiváló válogatást jelentetett meg a Rough Guide sorozat, a világzene jelentékenyen zúzó gitáros felhozatalával. Köszönet és hála, így akadtam a Hip Hop Hoodiosra, melynek Kike On The Mic című száma nálam simán verte a (Tinariwen, Ba Cissoko, Yat-Kha, Gogol Bordello nagyságrendű) mezőnyt. Olyannyira, hogy azonnal felizgattam magam: egy lépést se tovább, amíg az egész lemezét nem birtokolhatom...

Hát tessék. A Hip Hop Hoodios (vesd össze: "judio" spanyolul zsidó) lényegében egy duó, melynek az egyik fele Los Angelesben, a másik New Yorkban él. Josué Noriega és Abraham Vélez a becsületes nevük, és négy éve a Raza Hoodia című, házilag fabrikált maxival kezdődött a történetük. Mely úgy befutott, hogy már nem volt visszaút, együtt kaserolta a latin és a zsidó zeneszíntér, odáig, hogy az első igazi lemezüket immár Karl Perazzo (Santana), Frank London (The Klezmatics), Paul Shapiro (The Brooklyn Funk Essentials) - és még sokan mások - társaságában vehették fel.

Nem mondom: még egy olyan kirobbanó nóta, mint a Kike On The Mic, nincs az albumon: annak elborult gitárja, elszállt klarinétja és ironikus dumája alighanem überelhetetlen egy darabig. De a címadó számot, a Gorrito Cosmicót és az 1492-t sem kell félteni, úgyhogy jöhet a boldog konklúzió: akik ilyen könnyedén és jópofán játszadoznak a hiphoppal, funkkal, klezmerrel, cumbiával, blueszal és latin rockkal, azok a mi embereink, és minden jel szerint sokba fognak nekünk kerülni még. (Jazzheads, 2005) **** és fél

Lo'Jo: Bazar Savant Én persze elfogult vagyok. Nekem a Lo'Jo hosszú évek óta a legek közül való, az is, ahogyan játszik, és az is, ahogyan él. Angers határán lassan huszonöt éve, egy afféle kommunában, helyet és alkotó-oktató hivatást találva magának a Loire menti falusi világban. Gondolom, nincs annál jobb hely, ha nem akar gyorsan befutni, és nem vágyik nagy dohányra az ember, de ebbe most ne menjünk bele. Nézzük inkább, mi a kínálat ebben a Bazárban.

Nos, szinte csupa finom, érzékeny darab - a zenekart alapító Denis Péan versei, a jellegzetes Lo'Jo-muzsikával. Amiről jól tudjuk: olyan ízzel és sármmal vegyíti a francia sanzont cigányzenével, arab és nyugat-afrikai befolyásokkal, dubbal és elektronikával, amire kizárólag a többi Lo'Jo-album lehet szemléletes példa. Én persze elfogult vagyok, de hát ez van. S hozzá most olyan jeles vendégek, mint Mina Wallet Oumar énekesnő a Tinariwenből, a DuOuD-lantos Meddhi Haddab, vagy Bunny Barrington Dudley a Mystic Revelation of Rastafariból. (Emma/Universal, 2006) *****

Figyelmébe ajánljuk