mi a kotta?

Zord akkordok

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/49. hétre

„Az igazi művészben nincsen büszkeség. Látja, hogy a művészetnek nincs határa, és homályosan ugyan, de azzal is tisztában van, hogy milyen messze van ő az áhított céltól; miközben mások csodálják, ő azon sajnálkozik, hogy még nem érte el azt, amihez képest géniusza is csupán olyan, mint a távoli nap.”

Így írt Ludwig van Beethoven egy 1812-es keltezésű levélben a tehetséges művész és a géniusz különbségéről, és szavai önkéntelenül is a romantikus művészmítoszt visszhangozzák. A Verbier Festival Chamber Orchestra csupa Beethoven-műsort ad a héten, a fiatalokból álló rangos svájci együttest pedig az a Takács-Nagy Gábor vezeti, aki pár éve egy páratlanul sikeres szimfónia-összkiadást vezényelt velük. A VII. szimfónia előtt, amelyet Wagner egykor „a tánc apoteózisának” nevezett, a IV. zongoraverseny szólal meg Ránki Dezső szólójával (Zeneakadémia, december 6., fél nyolc).

Magyar és lengyel, modern és kortárs mesterművek szerepelnek azon a hangversenyen, amelyen a Neoquartet és a Korossy Kvartett egyesíti erőit. Lutosławski és Kurtág 20. századi darabjai után köztünk járó komponisták, Kecskés D. Balázs és Aleksander Kościów darabjai csendülnek fel (Zeneakadémia, december 8., hét óra). De ezen az estén látogat hozzánk Patricia Kopatchinskaja is, aki tényleg megérdemli a női hegedűsök két elcsépelt jelzőjét – „boszorkányos” és „elbűvölő”. Sosztakovics a-moll hegedűversenyének szólistája lesz a Rotterdami Filharmonikusok támogatásával, de a karmester személyére is érdemes egy-két méltató szót vesztegetnünk. Az izraeli Lahav Shani szinte csodagyereknek számított a dirigensek között, nem más, mint Daniel Barenboim és Zubin Mehta figyeltek fel rá, majd Mehtának utódja is lett az Izraeli Filharmonikusok élén. A rotterdamiakat éppenséggel a Met zenei vezetőjétől, Yannick Nézet-Séguintől örökölte meg 2018-ban (Müpa, de­cember 8., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.