Jöjjön gyorsan, most meg fogjuk ölni egymást!

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. október 27.

A léghajózás aranykora

A tőrével felfeszítette Le Gris sisakját, és ráparancsolt, hogy vallja be, itt a nagy nyilvánosság előtt, őfelsége kitüntető jelenlétében, hogy ő követte el az erőszakot. Le Gris viszont nem vallott, sőt, istenre és a lelki üdvére esküdött, hogy ártatlan.
  • „– Ön X. úr Auvergne-ből?
    – Nem, uram, én Y. vagyok Dauphiné-ból.
    – Helyesen van. Jöjjön gyorsan, most meg fogjuk egymást ölni.”

Azok voltak ám a szép idők, amikor a férfiak még nem egy fehér BMW hátsó ülésén lóbálták a faszukat rémült, fiatal lányok arcába, hanem épp ellenkezőleg, bodros hajjal, színpompás papagájnak öltözve hintáztak a csilláron, ostrom alatt direkt az ellenség lőtávolában költötték el tápláló reggelijüket és minden semmiségért kihívták egymást párbajra! Vagy csapvizet ittak, mégsem lettek betegek. Különösen az izgága franciák jártak elöl ezen a téren, amíg tönkre nem tettek mindent a felvilágosodással meg az összes többi hülyeséggel, ami ebből következett.

Victor Hugo Marion de Lorme című darabjában van egy csodálatos jelenet, amelyben két fiatalember keveredik heves és feloldhatatlan irodalmi vitába Corneille Cidjének esztétikai értékeiről, majd, mintha mi sem lenne ennél természetesebb, a lovagias ügyet közvetlenül egy utcára kifüggesztett rendelet alatt intézik el, amelyben Richelieu bíboros őeminenciája és XIII. Lajos őfelsége arról tájékoztatják a közvéleményt, hogy a párbajvétséget mostantól halállal büntetik. Látható tehát, hogy ízlésről vitatkozni, ellentétben a sokat idézett mondással, igenis érdemes, pláne, ha ilyen magas színvonalon történik, mondjuk karddal és pisztollyal, a halál fenyegető árnyékában.

false

A sokszor pillanatnyi sértettség, gáláns kalandok, unalom vagy virtus szülte, gyakran sötét sikátorokban, titokban lebonyolított párbajoknak az elődje a harc általi tárgyalás/ítélet, amit magyarul igazából nem is így hívnak, hanem egyszerűen csak úgy, hogy bajviadal, és amit mindenki jól ismerhet a vonatkozó Trónok harca-epizódokból, így különösebben nincs is rajta mit magyarázni. Ez egyébként egy igen rokonszenves gyakorlat, aki járkált már bíróságokra különféle vitás ügyek miatt, vagy veszett már el a bürokrácia közmondásos útvesztőiben, abban bizonyára többször felmerült, hogy mennyivel egyszerűbb és főként nívósabb lenne kiállni az akadékoskodó hivatalnokkal vagy a bosszantó szomszéddal a műértő és lehetőleg nagyszámú közönség elé, majd brutálisan lemészárolni a másikat valami pompás kétkezes karddal.

Az utolsó, egyúttal az egyik legnevezetesebb ilyen eset 1386-ban történt Franciaországban. A viadal Jacques Le Gris és Jean de Carrouges között zajlott, egy olyan konfliktus miatt, ami alighanem még a legforróbb barátságot is le tudja hűteni: egy szép januári napon Le Gris beállított Carrouges fiatal és gyönyörű feleségéhez, Marguerite-hez, és kihasználva férjének távollétét, Louvel nevű katonája közreműködésével megerőszakolta az asszonyt. Mivel nem voltak szemtanúk, és Le Gris is tagadta a vádakat, végül harc általi ítéletben állapodtak meg, ami már nem is igen volt szokásban akkoriban.

A látványosság hírére egész Párizs tűzbe jött, VI. Károly még külön futárt menesztett a fővárosba, hogy halasszák el még egy hónappal a nagy összecsapást, mert aggódik, hogy a rossz utak miatt nem ér oda időben, hogy személyesen is élvezhesse a műsort. A bizonyosan impozáns látványt nyújtó felek végül december 29-én, több száz néző előtt lovagoltak ki a küzdőtérre, teljes vértezetben, kopjával, hosszú karddal, csatabárddal és tőrrel felszerelkezve. A közönség nyilván véres és szórakoztató produkciót várt a hatalmas termetű Le Gris-től és a háborús veterán Carrouges-tól, amit meg is kapott.

false

A lovagok háromszor rontottak egymásnak, mire mindketten kopját törtek, majd mindenki nagy örömére előkerültek a csatabárdok, és azzal a lendülettel Le Gris le is csapta Carrouge lovának a fejét, mire az utóbbi igazi gavallérhoz méltó választ adott, és egy bravúros mozdulattal kiontotta ellenfele paripájának a belét. Ezután immár gyalogosan, karddal folytatták a viadalt, és úgy tűnt, hogy a fizikailag sokkal erősebb Le Gris kerekedik felül, akinek sikerült csúnyán megsebesítenie Carrouge-t a combján.

Ám elkövette azt a hibát, hogy egy pillanatra hátralépett, hogy megszemlélje művét,

mire a sebesült lovag nekiugrott, a földre terítette és vadul csépelni kezdte, de a nehéz páncélzatot csak behorpasztani tudta, átütni rajta már nem. Ezért a tőrével felfeszítette Le Gris sisakját, és ráparancsolt, hogy vallja be, itt a nagy nyilvánosság előtt, őfelsége kitüntető jelenlétében, hogy ő követte el az erőszakot. Le Gris viszont nem vallott, sőt, istenre és a lelki üdvére esküdött, hogy ártatlan. Ezen a ponton, akár az emlékezetes Trónok harca-részben, vehettek volna még drámaibb fordulatot is az események, de Carrouge-nak sajnos nem volt érzéke a dramaturgiához, és nem erőlködött tovább: egyszerűen elvágta ellenfele torkát. Le Gris meztelen holttestét ezután végigvonszolták a városon, Carrouge pedig boldogan élt szép feleségével.

Egyébként nem mondtunk igazat, mert volt még pár száz évvel később egy igazi, klasszikus, bár jóval kisebb vérfürdővel járó, harc általi ítélet Franciaországban, arról jövő héten számolunk be.

____

Szabó Sz. Csaba kedvenc lemeze a Pink Flag, kedvenc regénye a Sylvie, tízszer látta Az elnök végveszélybent. Blogja, A léghajózás aranykora péntekenként jelentkezik a Narancson.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.