A szerk.

A keskeny ösvény

A szerk.

 

Az eredmények egyértelműnek tűnnek: a vasárnapi 36,9 százalék pont 13,1-del kevesebb az érvényességhez szükséges 50 százalékos küszöbnél. A macedóniai népszavazás elbukott, még akkor is, ha csak véleménynyilvánító volt, és ha az igenek több mint 90 százalékos többséget kaptak. Ez súlyos kudarc – hogy kinek, arról mindjárt –, és lesznek következményei – ezekről is szólunk. De előtte ismételjük át az előzményeket.
A görög és a macedón kormányfő, Alekszisz Ciprasz és Zoran Zaev idén nyár elején megállapodtak arról, hogy államaik lezárják a tájhazát és tágabb környékét lassan három évtizede, Macedónia 1991-es függetlensége óta mérgező vitájukat. Mégpedig oly módon, hogy az eddig hivatalosan és jobb híján Macedónia Volt Jugoszláv Köztársaság néven futó, kicsit több mint 2 milliós országot Észak-Macedónia Köztársaságra nevezik át, s ezen apró szépészeti beavatkozás után a görög állam nem fogja megvétózni északnyugati szomszédjának csatlakozását az Európai Unióhoz és a NATO-hoz. Mert hogy eddig épp ezt tette, szívósan és hajthatatlanul. És bár a nemzeti identitások finomságairól nem túl hálás feladat erkölcsi természetű állításokat tenni, talán érdemes leszögeznünk, hogy a görög nacionalizmus igénye a Macedónia, vagyis a Makedonija toponímia s ezzel együtt a „macedón” melléknév kizárólagos használatára, s arra, hogy ők, a görög nacionalizmus mindenkori politikai exponensei dönthessék el azt, hogy mi lehet és mi nem lehet a neve annak a Görögországtól teljes mértékben független, nemzetközileg elismert államnak, amelyik történetesen Görögország északnyugati szomszédja – hát, mit is mondhatnánk… talán azt, hogy ez az igény megalapozatlannak tűnik. De mit volt mit tenni: a görögök bent voltak (vannak) a tutiban, és hogy a macedónok is bekerüljenek, a szabályok szerint az ő egyetértésük is kell. Hol kisebb, hogy nagyobb intenzitással ezen rágódnak immár huszonhetedik éve a felek, s velük együtt rágódik a nemzetközi közösség szép számú, a földrajzi közelség vagy a NATO- és EU-tagság okán érintett szereplője is.
Az idén június 17-én aláírt egyezmény, a Prespa-tavi megállapodás a két baloldali kormányfő között ehhez képest a legjobb, hovatovább mind ez idáig az egyetlen megoldást kínálta a vita lezárására, ezzel Macedónia nyugati integrációjára, ez utóbbival pedig a Balkán jelen, törékeny stabilitásának a fenntartására. A dokumentum egyébként részletesen kitér a névhasználat olyan szubtilitásaira is, mint a gépjárművek felségjelzése, a macedón, illetve (a reménybeli hatályba lépés után már) észak-macedón állami intézmények hivatalos elnevezése, valamint a macedón jelző használata a különféle magántermészetű tranzakciók és érintkezések során. (Ez utóbbi vonatkozásában a macedónok szabad kezet kaptak: vagy­is nem kötelesek észak-macedónnak hívni például saját magukat a vasárnapi ebédnél, vagy az öreganyjukat uott.) Ám az már az egyezmény aláírásának pillanatától nyilvánvaló volt, hogy a parlamenti jóváhagyása nem lesz könnyű menet – sem Görögországban, s főként nem Macedóniában. Az egyezményt aláíró Zaev pártja, a szocdemek a macedóniai albán pártokkal kormányoznak koalícióban, ám hiába van közösen többségük a szkopjei parlamentben, a 120 fős Szobranyijében, a névváltoztatáshoz, illetve az alkotmány ilyen irányú módosításához szükséges kétharmadhoz kilenc mandátum hiányzik. Az egyébként nem ügydöntő népszavazással a szocdemek és albán szövetségeseik éppenséggel a kétharmad összeszedéséhez akartak megfelelő politikai körülményeket teremteni, értsd: nyomást gyakorolni az ellenzékre, arra a VMRO–DPMNE pártra, amely a 2016-ban elveszített választás után kis híján macedón-macedón belháborúba taszította az országot. (A VMRO-ról és volt elnökéről, Nikola Gruevszkiről, annak orosz kapcsolatairól és gigantikus lehallgatási botrányáról, a parlamenti erőszakig fajuló macedón belpolitikai konfliktusokról, s Orbán Viktor szerepéről ezek élezésében számos remek cikket írt ez az újság, lásd például: Barátom, Gruevszki, 2018. május 17.)
Nos, éppen ez az, ami nem sikerült: s bár a prespai egyezmény még nem bukott el, a referendum kudarca ijesztő, hovatovább hátborzongató perspektívákat rajzol elénk. Sokan arra számítottak – gyanítjuk, maguk a kezdeményező szocdemek is –, hogy Macedónia 25 százaléknyi, merészebb becslések szerint egyharmadnyi albán kisebbsége könnyebb szívvel mond majd igent a névváltoztatásra és vele az európai integrációra, mint maguk a macedónok. Magyarán: ha a macedónok többsége nem is tudja még a Nyugathoz zárkózás ígéretéért sem elengedni hazájának a nevét, az albánok átbillentik a mérleget. Az még hagyján, hogy ez a kimenet milyen veszélyeket hozhatott volna az amúgy sem sziklaszilárd etnikai békére – de még csak be sem jött a dolog. Az albán többségű választókerületekben – hevenyészett számolgatásunk legalábbis ezt mutatja – nem volt jelentősebben magas a részvétel, mint a macedón vidékeken. Ennek legalább részbeni oka a választói névjegyzékek pontatlansága lehet (miszerint ezek lényegesen több nevet tartalmaznak, mint amennyi a valós szavazó; és a holt lelkek épp ezekben az albán többségű körzetekben dúsítják a lajstromokat.) De magyarázat lehet az is, hogy a macedóniai albánok, vagy legalábbis jókora részük nem okvetlenül Macedóniában látja a jövőt – hisz Macedóniában akkor is csak kisebbség maradnának, ha az ország európai integrációja végül mégis célhoz ér. És ne is rögtön Nagy-Albániára gondoljunk: elég, ha az albán többségű macedón vidékkel szomszédos Koszovóra kalandozik tekintetünk. Az albán pártok a hírek szerint legfeljebb háromnegyed szívvel vettek részt híveik mozgósításban; és talán az sem mellékes körülmény, hogy a legfontosabb macedóniai albán politikus, Ali Ahmeti épp úgy az UÇK, a Koszovói Felszabadítási Hadsereg obsitos parancsnoka, mint Koszovó államelnöke, Hashim Thaçi. Mindezzel együtt az albánokra vagy pártjaikra kenni a referendum kudarcát természetesen ostoba, hovatovább perverz gondolat lenne: a népszavazás bojkottjának eleinte hangos, idővel óvatosabban fogalmazó exponense, a nacionalista indulatok szításának bajnoka az ellenzéki VMRO volt. Meg persze a VMRO szolgálatában álló, kiterjedt médiabirodalom, mely történetesen Orbán Viktor köreihez sorolható magyar üzletemberekhez kötődik.
Mindezzel együtt a görög–macedón megegyezés, s vele Macedónia NATO-tagsága és európai integrációja nem szenvedett végleges vereséget. Ha annak, hogy a kormánypártok az egyezmény mellé kanyarítsanak pár VMRO-képviselőt, alig is van esélye, az is tény, hogy a több mint 660 ezer vasárnapi „igen” szavazat magas, akár 60 százalék fölötti részvétel mellett is az egyezmény győzelmét hozta volna. Ez a szavazói kvantum talán elég lehet majd ahhoz, hogy Zaevék kellő arányban megnyerjék az előrehozott választást (melynek kiírása lapzártánkkor elkerülhetetlennek tűnik).
De van-e átjárás ezen a keskeny ösvényen? Reménykedjünk, mást aligha tehetünk. Macedóniában 1999–2000-ben, Szerbia NATO-bombázása, majd koszovói veresége és kivonulása után nem is túl alacsony intenzitású polgárháború zajlott; az UÇK kísérletet tett arra, hogy egy kisebb szeletet kimetsszen az országból és Koszovóhoz csapja. A békét végül 2001-re sikerült helyreállítani, s az azóta eltelt években kialakult, törékeny politikai egyensúly legalább a fegyveres harcnak elejét vette. De ne legyenek illúzióink: a görög–macedón egyezmény, s vele Macedónia NATO-tagságának a kudarca, meg az európai integráció lehetőségének a bezárulása záros határidőn belül lángra lobbantaná ezt a konfliktust. S nem csak ez a tűzfészek parázslott fel e hónapokban a Balkánon. Boszniában két hét múlva választást tartanak: a szerb országrész, a Republika Srpska erős és nyílt orosz támogatást élvező politikai vezetői nem is titkolják, hogy ambíciójuk a daytoni Bosznia-Hercegovina szétszedése és a Republika Srpska Szerbiához rendelése. E cél kiterjedt erőszak nélküli megvalósítását, de akár a megvalósítás kísérletét is elképzelni szinte lehetetlen. A Szerbia és Koszovó közti „területcsere” békés lefolyása ugyancsak illúzió. (Szerbiában a hadsereg napok óta riadókészültségben van – bizonyára nem véletlenül.) De Macedónia határainak, s ezzel magának Macedónia létének a megkérdőjeleződése az EU-tag Bulgáriát is megroppanthatja. Mindezek mögött pedig – ahogy a macedóniai népszavazást elsüllyesztő kampány mögött is – a csóvás orosz elnök pénze, befolyása és sokféle szervezett ereje sejlik fel. Tavaly Montenegró NATO-tagságának a megakadályozása érdekében orosz ügynökök még egy államcsínyt is megpróbáltak tető alá hozni – meddig megy el most Putyin?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.