A szerk.

A keskeny ösvény

A szerk.

 

Az eredmények egyértelműnek tűnnek: a vasárnapi 36,9 százalék pont 13,1-del kevesebb az érvényességhez szükséges 50 százalékos küszöbnél. A macedóniai népszavazás elbukott, még akkor is, ha csak véleménynyilvánító volt, és ha az igenek több mint 90 százalékos többséget kaptak. Ez súlyos kudarc – hogy kinek, arról mindjárt –, és lesznek következményei – ezekről is szólunk. De előtte ismételjük át az előzményeket.
A görög és a macedón kormányfő, Alekszisz Ciprasz és Zoran Zaev idén nyár elején megállapodtak arról, hogy államaik lezárják a tájhazát és tágabb környékét lassan három évtizede, Macedónia 1991-es függetlensége óta mérgező vitájukat. Mégpedig oly módon, hogy az eddig hivatalosan és jobb híján Macedónia Volt Jugoszláv Köztársaság néven futó, kicsit több mint 2 milliós országot Észak-Macedónia Köztársaságra nevezik át, s ezen apró szépészeti beavatkozás után a görög állam nem fogja megvétózni északnyugati szomszédjának csatlakozását az Európai Unióhoz és a NATO-hoz. Mert hogy eddig épp ezt tette, szívósan és hajthatatlanul. És bár a nemzeti identitások finomságairól nem túl hálás feladat erkölcsi természetű állításokat tenni, talán érdemes leszögeznünk, hogy a görög nacionalizmus igénye a Macedónia, vagyis a Makedonija toponímia s ezzel együtt a „macedón” melléknév kizárólagos használatára, s arra, hogy ők, a görög nacionalizmus mindenkori politikai exponensei dönthessék el azt, hogy mi lehet és mi nem lehet a neve annak a Görögországtól teljes mértékben független, nemzetközileg elismert államnak, amelyik történetesen Görögország északnyugati szomszédja – hát, mit is mondhatnánk… talán azt, hogy ez az igény megalapozatlannak tűnik. De mit volt mit tenni: a görögök bent voltak (vannak) a tutiban, és hogy a macedónok is bekerüljenek, a szabályok szerint az ő egyetértésük is kell. Hol kisebb, hogy nagyobb intenzitással ezen rágódnak immár huszonhetedik éve a felek, s velük együtt rágódik a nemzetközi közösség szép számú, a földrajzi közelség vagy a NATO- és EU-tagság okán érintett szereplője is.
Az idén június 17-én aláírt egyezmény, a Prespa-tavi megállapodás a két baloldali kormányfő között ehhez képest a legjobb, hovatovább mind ez idáig az egyetlen megoldást kínálta a vita lezárására, ezzel Macedónia nyugati integrációjára, ez utóbbival pedig a Balkán jelen, törékeny stabilitásának a fenntartására. A dokumentum egyébként részletesen kitér a névhasználat olyan szubtilitásaira is, mint a gépjárművek felségjelzése, a macedón, illetve (a reménybeli hatályba lépés után már) észak-macedón állami intézmények hivatalos elnevezése, valamint a macedón jelző használata a különféle magántermészetű tranzakciók és érintkezések során. (Ez utóbbi vonatkozásában a macedónok szabad kezet kaptak: vagy­is nem kötelesek észak-macedónnak hívni például saját magukat a vasárnapi ebédnél, vagy az öreganyjukat uott.) Ám az már az egyezmény aláírásának pillanatától nyilvánvaló volt, hogy a parlamenti jóváhagyása nem lesz könnyű menet – sem Görögországban, s főként nem Macedóniában. Az egyezményt aláíró Zaev pártja, a szocdemek a macedóniai albán pártokkal kormányoznak koalícióban, ám hiába van közösen többségük a szkopjei parlamentben, a 120 fős Szobranyijében, a névváltoztatáshoz, illetve az alkotmány ilyen irányú módosításához szükséges kétharmadhoz kilenc mandátum hiányzik. Az egyébként nem ügydöntő népszavazással a szocdemek és albán szövetségeseik éppenséggel a kétharmad összeszedéséhez akartak megfelelő politikai körülményeket teremteni, értsd: nyomást gyakorolni az ellenzékre, arra a VMRO–DPMNE pártra, amely a 2016-ban elveszített választás után kis híján macedón-macedón belháborúba taszította az országot. (A VMRO-ról és volt elnökéről, Nikola Gruevszkiről, annak orosz kapcsolatairól és gigantikus lehallgatási botrányáról, a parlamenti erőszakig fajuló macedón belpolitikai konfliktusokról, s Orbán Viktor szerepéről ezek élezésében számos remek cikket írt ez az újság, lásd például: Barátom, Gruevszki, 2018. május 17.)
Nos, éppen ez az, ami nem sikerült: s bár a prespai egyezmény még nem bukott el, a referendum kudarca ijesztő, hovatovább hátborzongató perspektívákat rajzol elénk. Sokan arra számítottak – gyanítjuk, maguk a kezdeményező szocdemek is –, hogy Macedónia 25 százaléknyi, merészebb becslések szerint egyharmadnyi albán kisebbsége könnyebb szívvel mond majd igent a névváltoztatásra és vele az európai integrációra, mint maguk a macedónok. Magyarán: ha a macedónok többsége nem is tudja még a Nyugathoz zárkózás ígéretéért sem elengedni hazájának a nevét, az albánok átbillentik a mérleget. Az még hagyján, hogy ez a kimenet milyen veszélyeket hozhatott volna az amúgy sem sziklaszilárd etnikai békére – de még csak be sem jött a dolog. Az albán többségű választókerületekben – hevenyészett számolgatásunk legalábbis ezt mutatja – nem volt jelentősebben magas a részvétel, mint a macedón vidékeken. Ennek legalább részbeni oka a választói névjegyzékek pontatlansága lehet (miszerint ezek lényegesen több nevet tartalmaznak, mint amennyi a valós szavazó; és a holt lelkek épp ezekben az albán többségű körzetekben dúsítják a lajstromokat.) De magyarázat lehet az is, hogy a macedóniai albánok, vagy legalábbis jókora részük nem okvetlenül Macedóniában látja a jövőt – hisz Macedóniában akkor is csak kisebbség maradnának, ha az ország európai integrációja végül mégis célhoz ér. És ne is rögtön Nagy-Albániára gondoljunk: elég, ha az albán többségű macedón vidékkel szomszédos Koszovóra kalandozik tekintetünk. Az albán pártok a hírek szerint legfeljebb háromnegyed szívvel vettek részt híveik mozgósításban; és talán az sem mellékes körülmény, hogy a legfontosabb macedóniai albán politikus, Ali Ahmeti épp úgy az UÇK, a Koszovói Felszabadítási Hadsereg obsitos parancsnoka, mint Koszovó államelnöke, Hashim Thaçi. Mindezzel együtt az albánokra vagy pártjaikra kenni a referendum kudarcát természetesen ostoba, hovatovább perverz gondolat lenne: a népszavazás bojkottjának eleinte hangos, idővel óvatosabban fogalmazó exponense, a nacionalista indulatok szításának bajnoka az ellenzéki VMRO volt. Meg persze a VMRO szolgálatában álló, kiterjedt médiabirodalom, mely történetesen Orbán Viktor köreihez sorolható magyar üzletemberekhez kötődik.
Mindezzel együtt a görög–macedón megegyezés, s vele Macedónia NATO-tagsága és európai integrációja nem szenvedett végleges vereséget. Ha annak, hogy a kormánypártok az egyezmény mellé kanyarítsanak pár VMRO-képviselőt, alig is van esélye, az is tény, hogy a több mint 660 ezer vasárnapi „igen” szavazat magas, akár 60 százalék fölötti részvétel mellett is az egyezmény győzelmét hozta volna. Ez a szavazói kvantum talán elég lehet majd ahhoz, hogy Zaevék kellő arányban megnyerjék az előrehozott választást (melynek kiírása lapzártánkkor elkerülhetetlennek tűnik).
De van-e átjárás ezen a keskeny ösvényen? Reménykedjünk, mást aligha tehetünk. Macedóniában 1999–2000-ben, Szerbia NATO-bombázása, majd koszovói veresége és kivonulása után nem is túl alacsony intenzitású polgárháború zajlott; az UÇK kísérletet tett arra, hogy egy kisebb szeletet kimetsszen az országból és Koszovóhoz csapja. A békét végül 2001-re sikerült helyreállítani, s az azóta eltelt években kialakult, törékeny politikai egyensúly legalább a fegyveres harcnak elejét vette. De ne legyenek illúzióink: a görög–macedón egyezmény, s vele Macedónia NATO-tagságának a kudarca, meg az európai integráció lehetőségének a bezárulása záros határidőn belül lángra lobbantaná ezt a konfliktust. S nem csak ez a tűzfészek parázslott fel e hónapokban a Balkánon. Boszniában két hét múlva választást tartanak: a szerb országrész, a Republika Srpska erős és nyílt orosz támogatást élvező politikai vezetői nem is titkolják, hogy ambíciójuk a daytoni Bosznia-Hercegovina szétszedése és a Republika Srpska Szerbiához rendelése. E cél kiterjedt erőszak nélküli megvalósítását, de akár a megvalósítás kísérletét is elképzelni szinte lehetetlen. A Szerbia és Koszovó közti „területcsere” békés lefolyása ugyancsak illúzió. (Szerbiában a hadsereg napok óta riadókészültségben van – bizonyára nem véletlenül.) De Macedónia határainak, s ezzel magának Macedónia létének a megkérdőjeleződése az EU-tag Bulgáriát is megroppanthatja. Mindezek mögött pedig – ahogy a macedóniai népszavazást elsüllyesztő kampány mögött is – a csóvás orosz elnök pénze, befolyása és sokféle szervezett ereje sejlik fel. Tavaly Montenegró NATO-tagságának a megakadályozása érdekében orosz ügynökök még egy államcsínyt is megpróbáltak tető alá hozni – meddig megy el most Putyin?

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.