A szerk.

A török barátság

A szerk.

„Gül Baba eszmei örökségének ápolásával az a feladat is jár, hogy a következő nemzedékeknek is megőrizzék a türbét” – bár ezt a mondatot a török elnök mondta, attól még nem könnyű értelmet találni benne. Elvégre Gül, a muszlim szerzetes, nevezett dervis mégiscsak hódítóként érkezett Magyarországra, hovatovább sikeres hódítóként, olyannyira, hogy a dzsámivá (dzsámivá!!!) alakított budai Nagyboldogasszony-templomban tartott hálaadó istentiszteleten érte a halál. Melyik lehet a térítéssel és janicsárok toborzásával foglalkozó, és a szúfizmus, az iszlám misztikus irányzatába merült Baba szellemi örökségének az a része, amit a magyar is szívesen ápolna?

De ez az, amivel tényleg nem foglalkozunk, mert nem vezet sehová. Fátylat a 150 éves malőrre – amelynek demográfiai, gazdasági, fejlettségi következményeit egyébként máig viselik a hódoltsági területek, és annyit talán leszögezhetünk, hogy a török uralom nem vált az előnyükre –, felcsinosították a türbét, helyes, éljen a népek barátsága, különösen, ha a múltban egymást aprították! És örüljünk annak is, ha a muszlimozást – igaz, csak kis időre és pragmatikus okokból, de – felfüggesztette, sőt, az ellenkezőjére fordította a kormánypropaganda.

Azon persze érdemes lehet elgondolkodni, ha már így szóba került, hogy mi az Erdoğan-rajongás gyakorlati haszna, mármint nemzetünk előmenetele szempontjából. (A családi lopkodást most hagyjuk, bár lehet, hogy nem kéne.) Az Erdoğan-látogatást szegélyező sajtótájékoztatókon a közvetlen Budapest–Mumbai légi járat ígérete hangzott el, ezt a Turkish Airlines üzemeltetné, valamint az, hogy törökök és magyarok együtt fedeznek majd fel s aknáznak ki csábító befektetési lehetőségeket – például Afrikában! Megpendült még a Déli Áramlat gázvezeték ideájának revitalizálása – ezen a csövön, mint emlékezhetünk, orosz gáz érkezne Törökországon, Bulgárián és Szerbián át Magyarországra és tovább. Legutóbb négy éve hallottunk e nagyszabású beruházásról, akkor Putyin elnök történetesen kiszállt belőle, vélhetően azért, mert a durván 30 milliárd dollárosra becsült költségét soha nem hozná vissza, és maximum politikai haszonnal kecsegtette az oroszokat (az ukrán vezeték és vele Ukrajna marginalizálásával tudniillik) – arra meg most nincs pénz.

Ez, lássuk be, nem túl sok, még akkor sem, ha hozzáadjuk az ugyancsak rejtélyesen hangzó – és persze leendő – török–magyar hadiipari együttműködést is. És persze, magunkra vessünk, ha nem tudunk örülni annak, hogy ezentúl átszállás nélkül röpködhetünk majd Mumbaiba (és onnan változatos délkelet-ázsiai desztinációkra), vagy hogy dinamikus vállalkozói közösségünk szemfülesebbjei Afrikában is remek üzleteket találhatnak majd – de nagyon meglepődve azért nem lehetünk. Annak ellenére, hogy a török gazdaság két évtizeden át úgyszólván szárnyalt, az ország GDP-je a nála durván öt és félszer kisebb Hollandiáéval van pariban, az egy főre vetített GDP-je pedig még a kelet-európai országokét sem éri el. (A török gazdaság most ráadásul rossz passzban is van, épp Erdoğan önkényuralmi nyomulását szenvedi meg.) De tárgyalópartnerének szédelgő feldicsérése volt az is, amikor Orbán Ankarát Berlin és Moszkva mellett a harmadik olyan centrumnak nevezte, amelyhez Magyarországnak igazodnia kell. Igen, Törökország erősen nyomul a Balkánon, és mert három és félmillió szíriai menekültet nem enged tovább Európába, az európai válság kulcsszereplője lett. De Törökország délkeleti részén polgárháború dúl (az elszakadáspárti kurdok ellen vívja a központi kormányzat), bő ezer kilométer hosszú déli határainál pedig lassan másfél évtizede súlyos fegyveres konfliktusok zajlanak – a török állam szilárdsága, sőt területi egysége korántsem olyan magától értetődő, mint azt gondolhatnánk. Erdoğan kormánya pedig az elmúlt pár évben hol ide, hol oda csapódott az Egyesült Államok, Oroszország és Irán zavaros konfigurációjú, átláthatatlan közel-keleti játszmájában.

A török elnök a múlt hónap végén Németországban vizitált, és ott is pompás bankettet rendeztek a tiszteletére (a Bellevue kastélyban). Merkel kancellár és Steinmeier államfő is szépen elmondták, hogy minden józan világpolitikai faktor Törökország stabilitásában érdekelt – de mind a ketten nyíltan beszéltek az emberi jogok és a sajtószabadság siralmas helyzetéről is. A 2016-os pancserpuccs után kihirdetett szükségállapotban, a „terrorfenyegetettségre” hivatkozva Erdoğan több mint 150 ezer közalkalmazottat – tanárt, rendőrt, bírát, ügyészt, önkormányzati személyt, katonát, egészségügyi dolgozót – bocsátott és lehetetlenített el, százával börtönzött be újságírókat és tucatjával zárt be újságokat, és a tisztogatások nemcsak jogsértő módon zajlottak, de gyakran hatósági erőszak és kínzások kíséretében. Mindehhez képest már a német kormányé sem volt valami erős kiállás – de mit nem adnánk érte, ha nekünk csak ennyi miatt kéne szégyellnünk magunkat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.