A szerk.

A kezükben robbanhat föl

A szerk.

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

A műveletet szerinte Rogán Antal propagandaminiszter, Kubatov Gábor pártigazgató és annak titkára vezényli, de a kormányzópárt ennek érdekében a hivatalos és a saját magán-titkosszolgálatát is beveti. A lejáratás azon a 11 órányi hangfelvételen alapul, amelyet Magyar volt barátnője, Vogel Evelin rögzített még a kapcsolatuk idején.

Az egyik magyarázat az lehet, hogy Magyar Pétert kínos helyzetbe hozhatják a fölvételek, amelyeken például az őt támogató embereken ironizál és mond róluk csúnyákat (például, hogy büdös a szájuk). Egy ideje nem volt már titok, hogy ezek a hanganyagok a Fidesznél landoltak, ezért Magyar az egyetlen értelmes megoldást választotta: ő támadott elsőként, hogy előre hiteltelenítse Vogel fölvételeit.

Ha így van is, Magyar tájékoztatása jóval több volt előre megfontolt kárenyhítésnél. Olyan érdekes információkat is közölt, amelyek utóbb megalapozottnak bizonyultak. Például az, hogy Vogel 30 milliót kért (akart kizsarolni) tőle (vagy az őt támogatóktól) azért, hogy „ne borítson”, illetve, a nő plasztikus kifejezésével élve, hogy ne kezdjen el „görénykedni”. A görénykedés mibenléte, ugyancsak Vogel szíves közlése szerint az, hogy a 30 milla nélkül őneki el kell gondolkodni „a lehetőségein”. Ez, mint tapasztalhatjuk, megtörtént, mármint az, hogy Vogel Evelin, miután Magyar nem fizetett, eredményesen gondolkodott el a lehetőségein.

Magyar Péter azt is állította, hogy Vogel egy olyan jól menő üzletember érdekeltségének a belvárosi lakásában él jelenleg, aki 2010 után szedte meg magát alaposan a különböző állami megrendeléseknek köszönhetően, és kapcsolatba hozható Kubatov Gáborral. Magyar azt is mondta, hogy volt felesége, Varga Judit is e vállalkozó cégétől kap fizetést. Mind a két közlés helytállónak bizonyult, ezt maga a vállalkozó – akiről alanti szerkesztőségi felszólamlásunkban bővebben is megemlékezünk – erősítette meg a sajtónak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.