A szerk.

A kvóták és a másik megoldás

A szerk.

Ismételjük át. Az Európai Bizottság érvényben lévő döntései szerint 160 ezer, Olaszországban, Magyarországon és Görögországban nyilvántartásba vett menekültet szétosztanak, illetőleg szétosztanának az uniós tagállamok között. Szép szóval: relokálnak, azért, hogy ne ennek a három frontállamnak kelljen gondoskodni róluk, miközben a menekültstátusz elbírálásának gondjával is küszködnek.

Ezekből a döntésekből a magyar kormány, ugyancsak nem ronda kifejezéssel, kioptált: vagyis nullaszámú relokált menekült befogadását vállalta. Konstruktivitása abban nyilvánult meg, hogy nem szavazott a kvótarendszer bevezetése ellen; más kérdés, hogy hiába tette volna, mert úgyis átment volna. Érdekesség, hogy a 160 ezerből 54 ezer menekültet Magyarországról relokálnának, vagyis Magyarországról vinnének el más uniós tagállamokba, elvben tehát ez a döntés nekünk kedvezne. Csakhogy a Magyarországon regisztrált menekültek (azok tehát, akiknek a menekültstátuszáról itt kéne dönteni) már rég nincsenek Magyarországon. A probléma e pillanatban tehát merőben elvi: aki nincs itt, azt nem kell relokálni. Az 54 ezer menekültet nem kell elvinni innét, mert elment a saját lábán. Viszont ha a magyar kormány nem száll ki a kvótarendszerből, a ténylegesen nulla­számú elszállított menekültért cserébe még idehoztak volna pár száz igazit: attól pedig az isten mentsen!

Ezenkívül az unió azon is dolgozik, hogy a törökországi, libanoni és jordániai menekülttáborokból – még azelőtt, hogy elindulnának – bizonyos számú menekültnek megadja a menekülti státuszt. Ez a tagállamok önkéntes vállalása útján megy. Nem túl jól, egyelőre 22 ezer főre szóló ajánlat érkezett összesen.

Magyarország zérószámú helyet ajánlott fel. Orbán Viktor ebből is kivonta Magyarországot. Így mi lettünk az egyetlen olyan ország az Európai Unióban, amelyik egyetlen menekült letelepítését sem vállalta a formálódó közös rendszerben. Az egyetlen dupla nullás tag­állam.

A kvótarendszernek, illetve annak, ami eddig körvonalazódott belőle, minden bizonnyal számos hátulütője van. Bele lehet kötni a képletbe, amely alapján (nagyjából GDP- és lakosságarányosan) elosztják a menekülteket a tagállamok között. Gond az is, hogy az egész iszonyú lassan megy, hiszen a szabályozás minden egyes módosítását, új elemét végig kell futtatni az unió demokratikus döntéshozatalán és a tagországokén is. Az sem világos, mit lehet és mit szabad tenni azokkal a menekültekkel, akik nem akarnak relokálódni. Továbbá. A 160 ezer ily módon lekezelt menekült csak töredéke a már Európába, főként Németországba érkezett több mint egymilliónak – valójában ennyit kéne előbb-utóbb teríteni az unióban, és az ezután érkezőket is. És végül az is baj a szisztémával, hogy Németországon kívül talán egyetlen tagállam kormánya sem lelkesedik érte, enyhén szólva.

Lássuk tehát a kvótarendszer alternatíváit! Ne mondja senki, hogy nincsenek!

Állítsuk meg a görög szigetek felé gumizó hordákat! Helyes. Mivel a tengerre nem lehet kerítést építeni, előbb-utóbb sajnos beléjük kell majd lőni. Hány csónakot süllyesszen el
a görög parti őrség, vagy a szerepét előzékenyen átvevő uniós határőrizeti szerv, a Frontex? Száz vízbe fulladt elég lesz, hogy megértsék, ne jöjjenek? Ezer? Nehézfejű fajta jön. Még annál is több? Hány hónapig kezdődjön a híradó azzal, hogy az unió menekülőkre lő?

Építsen mindenki kerítést! Aki nem épít, vagy nem tud, mert olyan hosszút kéne, magára vessen, ha előbb-utóbb nála dekkol majd pár százezer szír meg pakisztáni. Ha minden balkáni állam megépíti a maga kerítését, és nem történik semmi más, akkor hamar életbe lép az első megoldás.

Szarjon mindenki mindenre, menjenek a menekültek, amerre látnak, és mivel rendszerint Németországig látnak, menjenek Németországba! Oldja meg Németország! Az Angela Merkel!

És mi van, ha nem tudja?

A kvótarendszer – minden kidolgozatlan­ságával és megválaszolatlan dilemmájával együtt – maga az európai megoldás. Annak az elvnek az átültetése a gyakorlatba, hogy az ­Európai Uniónak közösen kell kezelnie a menekültválságot; hogy az európai államok ne csak a saját, hanem a szomszédjaik szempontjait is vegyék figyelembe. Nem azt a kérdést akarja megválaszolni, hány menekült befogadására képes Európa, mennyi lenne az elég, a kevés vagy a sok – ez nem a mai nap gondja –, hanem hogy hogyan csináljuk. A kvótarendszer, vagyis a közös megoldás bukása az unió lebénulásával, majd szétforgácsolódásával lenne egyenértékű – akár azért, mert az uniónak erőszakot kellene alkalmaznia a menekültekkel szemben, akár azért, mert a határvidékét, a Balkánt és/vagy Görögországot káoszba és erőszakba taszítja, akár azért, mert az uniós szolidaritás látványos elmaradása és annak következményei miatt maga Németország változik meg végzetesen. Aki, mint a magyar kormány, a kvótarendszert szabotálja, nem a menekültválság kezelésére kínál más megoldást, hanem a menekültválság eszkalálásával az unió szétszedésén dolgozik. Nehezen bírjuk elképzelni, hogy ne lenne erről tudomása.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.