A szerk.

A rendszer ellenében

A szerk.

Orbán Viktor és csapata sosem tudott kormányozni, ezt a közoktatásban történtek is híven mutatják, ismét és sokadjára. (Ahogyan mutatják az egészségügyben, az államigazgatásban történtek is. Ismét, sokadjára.)

Március 13-án este, amikor a kormányfő bejelentette az iskolák bezárását – miután reggel rádiószózatában még értelmetlennek és károsnak tartotta ezt, sőt sunyi módon a tanév annullálásával fenyegette a diákokat és szüleiket, a tanárokat pedig bérük ki nem fizetésével –, Magyarország teljhatalmú vezetője a lovak közé dobta a gyeplőt. Orbán ekkor azt jelentette be, hogy március 16-tól a magyar iskolarendszer átáll a tantermen kívüli tanítási rendre, ami annál is könnyebben megy majd, mivel a digitális oktatást éppen jövőre vezették volna be – csakhogy ez szemenszedett hazugság volt.

Való igaz: az elmúlt években hangzatos miniszteri biztosi meg kormánybiztosi stallumokkal ruháztak föl korábban mindenre alkalmatlannak bizonyult kádereket (Deutsch, Czunyiné – az utóbbi személyre emlékszik még valaki?), hogy majd az „irányításukkal” a Nyugatot is túlszárnyaló digitális fejlesztés valósul meg a közoktatásban. Az is igaz, hogy egy rakás pénz elment e célra, többek között 15 milliárd forintnyi célzott uniós támogatás. Rendszerszinten azonban az égvilágon semmi nem történt, hiszen a békeidőben is akadozó KRÉTA-rendszer – amely nagyobb forgalomkor, fél­évek, tanévzárások idején – számos pedagógust kerget az idegösszeomlás szélére, mindenekelőtt adminisztrációs felület, nem több.

Március 13-án este a pedagógustársadalom magára hagyatva hallgatta a zseniális megoldóember üzenetét, amelynek a lényege ez volt: boldoguljatok el valahogy, van rá két napotok!

Ami azóta történt, az viszont az orbánizmus antitézise: a gondok helyi szintű (tehát nem az egyetlen központból vezérelt) megoldása. A lehetőségekhez képest. Hiszen a modern szemléletű és felszereltségű iskolák nyilván más módon fogtak bele az átállásba, mint rosszabb helyzetű sorstársaik; és egy ifjú tanár aligha esett kétségbe úgy a váltástól, mint nyugdíj előtt álló kollégája. Találékonysággal, egymás segítésével azonban mindenen túl lehetett lépni – és útkeresésében a közoktatás nem az orbáni államtól, hanem azoktól kapta és kapja a legnagyobb segítséget, akiket a NER az elmúlt években szisztematikusan tönkre kívánt tenni. Azoktól a magáncégektől, amelyek lehetővé tették az ingyenes hozzáférést a termékeikhez, szellemi produktumaikhoz: tankönyvekhez, oktatási segédanyagokhoz, szoftverekhez. Azoktól, akiket az orbánizmus azért akart kiiktatni, mert például nem eléggé „nemzeti szellemű” tankönyveket forgalmaztak.

A „tantermen kívüli rend” működni fog: de nem az orbáni akarat megképződéseként (ahogyan a miniszterelnök egyébként az ország életét elképzeli), hanem az oktatásban részt vevő felelősségteljes egyéneknek, a felszabadult tanári, tanulói kreativitásnak köszönhetően. Az orbánizmus ezekkel soha nem tudott mit kezdeni – ezért is nem kell meglepődni, amikor a felelős államtitkár úgy nyilatkozik, hogy a lebutított NAT őszi bevezetésének nem látja akadályát. Addig érzik biztonságban magukat, amíg úgy hiszik, hogy a szabad, alkotó energiát korlátok közé szoríthatják, lefojthatják. Amíg olyan agyamentek dönthetnek a közoktatásról, akik számára az a legfontosabb kérdés, hogy a magyarok az Eufrátesz vidékéről vagy mégis a Szíriuszról érkeztek-e.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.