A szerk.

A rendszer ellenében

A szerk.

Orbán Viktor és csapata sosem tudott kormányozni, ezt a közoktatásban történtek is híven mutatják, ismét és sokadjára. (Ahogyan mutatják az egészségügyben, az államigazgatásban történtek is. Ismét, sokadjára.)

Március 13-án este, amikor a kormányfő bejelentette az iskolák bezárását – miután reggel rádiószózatában még értelmetlennek és károsnak tartotta ezt, sőt sunyi módon a tanév annullálásával fenyegette a diákokat és szüleiket, a tanárokat pedig bérük ki nem fizetésével –, Magyarország teljhatalmú vezetője a lovak közé dobta a gyeplőt. Orbán ekkor azt jelentette be, hogy március 16-tól a magyar iskolarendszer átáll a tantermen kívüli tanítási rendre, ami annál is könnyebben megy majd, mivel a digitális oktatást éppen jövőre vezették volna be – csakhogy ez szemenszedett hazugság volt.

Való igaz: az elmúlt években hangzatos miniszteri biztosi meg kormánybiztosi stallumokkal ruháztak föl korábban mindenre alkalmatlannak bizonyult kádereket (Deutsch, Czunyiné – az utóbbi személyre emlékszik még valaki?), hogy majd az „irányításukkal” a Nyugatot is túlszárnyaló digitális fejlesztés valósul meg a közoktatásban. Az is igaz, hogy egy rakás pénz elment e célra, többek között 15 milliárd forintnyi célzott uniós támogatás. Rendszerszinten azonban az égvilágon semmi nem történt, hiszen a békeidőben is akadozó KRÉTA-rendszer – amely nagyobb forgalomkor, fél­évek, tanévzárások idején – számos pedagógust kerget az idegösszeomlás szélére, mindenekelőtt adminisztrációs felület, nem több.

Március 13-án este a pedagógustársadalom magára hagyatva hallgatta a zseniális megoldóember üzenetét, amelynek a lényege ez volt: boldoguljatok el valahogy, van rá két napotok!

Ami azóta történt, az viszont az orbánizmus antitézise: a gondok helyi szintű (tehát nem az egyetlen központból vezérelt) megoldása. A lehetőségekhez képest. Hiszen a modern szemléletű és felszereltségű iskolák nyilván más módon fogtak bele az átállásba, mint rosszabb helyzetű sorstársaik; és egy ifjú tanár aligha esett kétségbe úgy a váltástól, mint nyugdíj előtt álló kollégája. Találékonysággal, egymás segítésével azonban mindenen túl lehetett lépni – és útkeresésében a közoktatás nem az orbáni államtól, hanem azoktól kapta és kapja a legnagyobb segítséget, akiket a NER az elmúlt években szisztematikusan tönkre kívánt tenni. Azoktól a magáncégektől, amelyek lehetővé tették az ingyenes hozzáférést a termékeikhez, szellemi produktumaikhoz: tankönyvekhez, oktatási segédanyagokhoz, szoftverekhez. Azoktól, akiket az orbánizmus azért akart kiiktatni, mert például nem eléggé „nemzeti szellemű” tankönyveket forgalmaztak.

A „tantermen kívüli rend” működni fog: de nem az orbáni akarat megképződéseként (ahogyan a miniszterelnök egyébként az ország életét elképzeli), hanem az oktatásban részt vevő felelősségteljes egyéneknek, a felszabadult tanári, tanulói kreativitásnak köszönhetően. Az orbánizmus ezekkel soha nem tudott mit kezdeni – ezért is nem kell meglepődni, amikor a felelős államtitkár úgy nyilatkozik, hogy a lebutított NAT őszi bevezetésének nem látja akadályát. Addig érzik biztonságban magukat, amíg úgy hiszik, hogy a szabad, alkotó energiát korlátok közé szoríthatják, lefojthatják. Amíg olyan agyamentek dönthetnek a közoktatásról, akik számára az a legfontosabb kérdés, hogy a magyarok az Eufrátesz vidékéről vagy mégis a Szíriuszról érkeztek-e.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.